2 588 läst ·
21 svar
3k läst
21 svar
Vad säger denna elschema
Vit är en vanlig färg på fasledare i äldre installationer. Det är inte grön. Så om jag ska gissa (vilket man inte ska) så tror jag på vit fas. Pilarnas riktning har inget med knapp positionen att göra. Vilket är uppenbart på den befintliga med båda uppåt. Men i det här faller är pil uppåt den som medför att det är tänt när man trycker uppe. Det är normen, men följ hur övriga brytare är installerade i förstahand.
Schemat är ritat i avslaget läge.
Schemat är ritat i avslaget läge.
Borde inte grön ledare i just detta fall vara fasen? Enligt befintlig krets verkat den vara kopplat till L?D Daniel 109 skrev:Vit är en vanlig färg på fasledare i äldre installationer. Det är inte grön. Så om jag ska gissa (vilket man inte ska) så tror jag på vit fas. Pilarnas riktning har inget med knapp positionen att göra. Vilket är uppenbart på den befintliga med båda uppåt. Men i det här faller är pil uppåt den som medför att det är tänt när man trycker uppe. Det är normen, men följ hur övriga brytare är installerade i
Hej igenD Daniel 109 skrev:Vit är en vanlig färg på fasledare i äldre installationer. Det är inte grön. Så om jag ska gissa (vilket man inte ska) så tror jag på vit fas. Pilarnas riktning har inget med knapp positionen att göra. Vilket är uppenbart på den befintliga med båda uppåt. Men i det här faller är pil uppåt den som medför att det är tänt när man trycker uppe. Det är normen, men följ hur övriga brytare är installerade i förstahand.
Schemat är ritat i avslaget läge.![]()
Tusen tack för all hjälp?
Panor82
Hobbyelektriker
· Östergötland
· 479 inlägg
Panor82
Hobbyelektriker
- Östergötland
- 479 inlägg
Lita aldrig på färger för att ta reda på vilken ledare som är vad, mät alternativt kolla i dosor tex vid lampan (om det inte är någon dosa på vägen) vilken färg lampans tändtråd har för att ta reda på vilken som är fast fas(linjeledare). Det funkar som tidigare svar redan konstaterat oavsett i din strömställare.
På en annan brytare av samma slag så är det den vita som är kopplade till L medan den gröna till pilen. Väldigt konstigt. Tror inte man kan lita på färgerna. Men kopplingsschemat på befintliga visar alltså att L ska vara fasen om jag tolkat det rätt? Då är det väl bara att lita på det ?R Renovering11 skrev:
Det finns två saker att hålla isär här. Det första är att du aldrig kan lita på färger. Så du kan inte genom att titta på en strömbrytare veta vad som är fas och vad som är tändtråd. "Grön borde vara fas eftersom den sitter på L" är något du aldrig skall vara nöjd med om det spelar roll.R Renovering11 skrev:
Men det andra är att i det här fallet spelar det ingen roll vilken som är fas och vilken som är tändtråd. Vill du veta vilken som är fas behöver du ett mätinstrument. Alternativt följa trådarna och se vart de tar vägen. Men du måste inte veta. Sätt den ena tråden på L och den andra på en pil så kommer lampan att fungera.
Jag skulle i det här fallet lita mer på ledningens färg än var den är inkopplad på brytaren. Men som tidigare sagts, lita inte på färgen heller.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Carport med förråd - vad säger ni om denna konstruktion?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Vad säger experterna om denna vind ?
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur -
Vad säger ni om denna lösning på dörrsmyg mot våtrumsmatta?
Badrum -
Vad säger ni om denna lösning?
El -
Vad säger ni om denna källarvägg?
Byggmaterial & Byggteknik