Hej,
rivit bort atlanter framför huset för att lägga singel och funderar då på att ordna marknivån.
Tänker mig ungefär nedan lösning, där en befintlig mur ca 3 meter framför huset leder bort ytvatten. Samt en lutning på ca 15% i sanden leder bort vattnet närmast huset.
är jag ute och cyklar här?
rivit bort atlanter framför huset för att lägga singel och funderar då på att ordna marknivån.
Tänker mig ungefär nedan lösning, där en befintlig mur ca 3 meter framför huset leder bort ytvatten. Samt en lutning på ca 15% i sanden leder bort vattnet närmast huset.
är jag ute och cyklar här?
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 823 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 823 inlägg
du borde lägga ett dräneringsrör i botten och leda bort vatten som samlas innanför muren. annars är risken att du byggt ett badkar runt huset. Eftersom sand och singel båda är väldränerade så är det inte någon direkt mening att ha båda utan de kommer hantera vatten ganska lika jämfört mot typ lera.
Normalt så hade man lagt dränering och singel längs grundmuren (10-20cm) och sen ”tätare” massor 3 meter ut där man har en lutning på minst 5% för att ytvatten ska rinna bort från huset.
Normalt så hade man lagt dränering och singel längs grundmuren (10-20cm) och sen ”tätare” massor 3 meter ut där man har en lutning på minst 5% för att ytvatten ska rinna bort från huset.
Tack för utförligt svar!U Utsliten och utdömd skrev:du borde lägga ett dräneringsrör i botten och leda bort vatten som samlas innanför muren. annars är risken att du byggt ett badkar runt huset. Eftersom sand och singel båda är väldränerade så är det inte någon direkt mening att ha båda utan de kommer hantera vatten ganska lika jämfört mot typ lera.
Så, typ bergkross för att ordna lutning? Sen ett rör på vardera kortsida av muren som jag får gräva bort till någon slänt?
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 823 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 823 inlägg
Det finns ju en del aspekter här. Ska du gå, rulla skottkärror mm i gruset?
Man vill sällan ha mer än 3cm singel för det blir jobbigt att gå i.
Så jag skulle lagt ner och gjort en vanlig
dränering längs med huset om du inte har någon idag, typ isodrän/podrän skiva och ett dränrör. Sen knackar bort översta varvet på muren så du får den under marknivån och en marklutning bort från huset och som slutar utanför muren.
Fyllningen innanför muren kan du ju göra i ganska valfritt material, tex med den sanden du har där nu, bara det att översta 10cm borde täta massor, tex 0-16 eller 0-8 som du packat ganska hårt. Sen 3cm singel på det för utseendets skull.
Fördelen med packad 0-8 är att det blir väldigt hårt under singlet så det blir lättare att kratta bort ogräs mm.
Lägg markduk under krosset och inte mellan kross och singel, för då går det inte kratta alls. Är bara skit med markduk under singel för det blir bara svårare att hålla undan ogräset.
Man vill sällan ha mer än 3cm singel för det blir jobbigt att gå i.
Så jag skulle lagt ner och gjort en vanlig
dränering längs med huset om du inte har någon idag, typ isodrän/podrän skiva och ett dränrör. Sen knackar bort översta varvet på muren så du får den under marknivån och en marklutning bort från huset och som slutar utanför muren.
Fyllningen innanför muren kan du ju göra i ganska valfritt material, tex med den sanden du har där nu, bara det att översta 10cm borde täta massor, tex 0-16 eller 0-8 som du packat ganska hårt. Sen 3cm singel på det för utseendets skull.
Fördelen med packad 0-8 är att det blir väldigt hårt under singlet så det blir lättare att kratta bort ogräs mm.
Lägg markduk under krosset och inte mellan kross och singel, för då går det inte kratta alls. Är bara skit med markduk under singel för det blir bara svårare att hålla undan ogräset.
Klicka här för att svara