Hej!

Vår pelletskamin (Caminetti Montegrappa Línea) har ett konstant högt missljud vid drift (se bifogad film). Det startade för någon vecka sedan och låter som antingen pellets som ligger och skakar, eller någon lös skruv. Jag har rengjort kaminen ordentligt och öppnat och tagit bort alla pellets jag hittat som kommit på villovägar. Ser inget som verkar sitta löst.

Någon som har tips på vad det kan vara? Ljudet hörs tydligast från varmluftsventilen 18 (se bild), på framsidan där varmluften kommer ut.

Tack på förhand!

• Svensk text om en pelletskamins funktionsprincip och en illustration med numrerade komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
yonna
  • Laddar…

Bästa svaret

Låter ganska likt en fläkt som har slitna lager. Sitter 2 fläktar i den tydligen. Är man händig så kanske lager går att byta, alt.ny fläkt

• Gilla
Beachmountain
  • Laddar…
Låter inte så behagligt den där. Artikel 15 ska ju trycka luft igenom huset på kaminen och låter det mest ifrån luftutblåset så ligger det nära till hands att tro att det trillat ner något i den alt lagerhaveri.
Lycka till!

• Gilla
Beachmountain
  • Laddar…
Tack för svar! Just nu går kaminen dygnet runt pga kylan, men så fort det blir lite mildare ute så ska jag plocka isär den och undersöka fläkten noggrannare. Hittar jag inget synligt fel så kommer jag testa att ersätta fläkten med en ny. Återkommer med resultat.

Tack igen snälla ni!

Om du kommer åt fläkthjulen för hand, så snurra på den. Bänd även lite försiktigt åt flera håll som du snurrar.

Men gör spänningslöst först! Annars kan du skada dig.

Låter inte som lagerljud. Däremot att delar / vingar i fläkthjul tar emot i fläkthuset.
Kan ju bero på att nåt hamnat emellan och knäckt nån kant/plåt in mot själva fläkthjulet som har många "vingar". Typ river i.
Skulle kunna vara ett dåligt lager som inte längre håller fläkts axel på plats, då kan det bli enligt ovan.

Beror på fläkt konstruktionen, men kanske har ett lager lossnat och inte längre centrerar. Även då tar fläkten i nåt i fläkthuset.

• Gilla
Beachmountain
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Om du kommer åt fläkthjulen för hand, så snurra på den. Bänd även lite försiktigt åt flera håll som du snurrar.

Men gör spänningslöst först! Annars kan du skada dig.

Låter inte som lagerljud. Däremot att delar / vingar i fläkthjul tar emot i fläkthuset.
Kan ju bero på att nåt hamnat emellan och knäckt nån kant/plåt in mot själva fläkthjulet som har många "vingar". Typ river i.
Skulle kunna vara ett dåligt lager som inte längre håller fläkts axel på plats, då kan det bli enligt ovan.

Beror på fläkt konstruktionen, men kanske har ett lager lossnat och inte längre centrerar. Även då tar fläkten i nåt i fläkthuset.
Tack för svar, ska kolla detta!

Hej! Tack igen till er som svarat! Kaminen är nu lagad.

Efter att ha plockat loss fläkten igen fick jag ur en del damm och pellets från fläkthjulet, och hade goda förhoppningar om att det skulle lösa problemet. Inspekterade också fläkthjulet efter deformationer, men det såg bra ut. Tyvärr lät det likadant när jag satte tillbaka fläkten.

Upptäckte då att fläkten faktiskt inte snurrade alls, bara skakade lite vid driftstart. Tog loss fläkthjulet från motorn, men motorn snurrade ändå inte under drift. Den lilla "pinnen" (drivaxeln?) kändes väldigt lös både i djupled och i sidled. Så troligen lagerproblem antar jag.

Beställde en ny fläkt som monterades idag, och nu snurrar fläkten utan mycket ljud alls 👍

• Elektrisk motor, kablar, färgerik tecknad bakgrund, inre av en maskin, ingen synlig person.
    Skapa konto
  • Demonterad värmeelement med fläkt och damm på mörkt golv.
    Skapa konto
  • Gilla
Maalkl och 2 till
  • Laddar…
B Beachmountain skrev:
Upptäckte då att fläkten faktiskt inte snurrade alls, bara skakade lite vid driftstart. Tog loss fläkthjulet från motorn, men motorn snurrade ändå inte under drift. Den lilla "pinnen" (drivaxeln?) kändes väldigt lös både i djupled och i sidled. Så troligen lagerproblem antar jag.
Skärmspolemotor som din är närmast idiotsäkra, går inte sönder eller bli så varma att det riskera brinna även om fläkten är blockerad.

svagheten är att lagren ofta är sinterbrons-glidlager där oljan tar slut, glappar upp, och i ditt fall så mycket att rotorn börja skava/fastna på statormagneterna och stannade typ.

när lagrerna börja glappa och lätt kan börja skorra så hjälper en oljning högst temporärt och man mättar inte tillbaka oljebronset i avseende uppsugen olja...

i de flesta fallen som du redan har gjort är att byta hela motorn då de ofta har lagehållarna pressade/nitade och inte skruvade.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.