Har ett hus byggt på 60-talet, när jag köpte huset var bjälklaget byggt med tryckimpregnerat virke. Jag har bytt ut hela bjälklaget, tagit ner trätex från tak och väggar och gipsat på nytt. Från början var det en väldigt stark sommarstugslukt som jag med säkerhet tror kom från bjälklaget då det luktade väldigt starkt när vi rev det.
Nu när allt är renoverat och klart så känner jag ibland en unken lukt och ibland sätter det sig i kläderna men några dagar senare så försvinner det och jag känner ingenting i varken kläder eller huset. Det är väldigt svårt att lokalisera lukten men från en av ytterväggarna känner jag en väldigt unken och stickande doft från eluttag och runt fönster. Tänkte att det kunde vara isoleringen som var luktsmittad så plockade ner nedersta ytterpanelen och luktade på isolering, kände ingen anmärkningsvärd lukt där.
Huset är ett enkelt trähus med ytterpanel, gammal vindpapp, isolering, innervägg, gips.
Någon som har en idé och vad detta kan bero på?
Tycker själv det känns konstigt att lukten från väggen ( i vardagsrummet) ska ta sig in i sovrummet och sätta sig i kläderna ibland…
Nu när allt är renoverat och klart så känner jag ibland en unken lukt och ibland sätter det sig i kläderna men några dagar senare så försvinner det och jag känner ingenting i varken kläder eller huset. Det är väldigt svårt att lokalisera lukten men från en av ytterväggarna känner jag en väldigt unken och stickande doft från eluttag och runt fönster. Tänkte att det kunde vara isoleringen som var luktsmittad så plockade ner nedersta ytterpanelen och luktade på isolering, kände ingen anmärkningsvärd lukt där.
Huset är ett enkelt trähus med ytterpanel, gammal vindpapp, isolering, innervägg, gips.
Någon som har en idé och vad detta kan bero på?
Tycker själv det känns konstigt att lukten från väggen ( i vardagsrummet) ska ta sig in i sovrummet och sätta sig i kläderna ibland…
Här öppnat upp samtliga väggar både inifrån och utifrån och inte sett något tryckimpregnerat virke, hela bjälklaget verkar ha blivit målat med något grönt medel så gissar på att det har gjorts i efterhand. Skulle det kunna vara tryckimpregnerat utan att man kan se det på trät?Centano skrev:
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 671 inlägg
Det gröna medlet är sannolikt Cuprinol. Den äldre versionen innehöll pentaklorfenoler, som ger ifrån sig illaluktande kloranisoler om det blir fuktigt. Förmodligen det som luktade.Olle12245 skrev:
Det jobbiga är att pentaklorfenoler i sig är färglösa, den gröna färgen i Cuprinol kommer från kopparsalter. Innan pentaklorfenoler förbjöds på 1970-talet var det en allmänt använd ingrediens i doppningsmedel som användes på sågat virke på många svenska sågverk. Det kan alltså finnas kvar sådant virke som stinker ner huset, utan att det syns.
Skulle detta då kunna finnas i väggreglarna också utan att det syns? Bör inte även dessa reglar vara gröna isåfall?SågspånPappspikEternit skrev:
Det gröna medlet är sannolikt Cuprinol. Den äldre versionen innehöll pentaklorfenoler, som ger ifrån sig illaluktande kloranisoler om det blir fuktigt. Förmodligen det som luktade.
Det jobbiga är att pentaklorfenoler i sig är färglösa, den gröna färgen i Cuprinol kommer från kopparsalter. Innan pentaklorfenoler förbjöds på 1970-talet var det en allmänt använd ingrediens i doppningsmedel som användes på sågat virke på många svenska sågverk. Det kan alltså finnas kvar sådant virke som stinker ner huset, utan att det syns.
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 671 inlägg
Ja, även reglarna kan vara doppade i klorfenol-lösning utan att det syns på dem. Som sagt kommer den gröna färgen från de kopparsalter som är en av ingredienserna i just Cuprinol, och inte från själva pentaklorfenolerna.Olle12245 skrev:
Förr i tiden hade man inte varmluftstorkar på sågverken. De sågade trävarorna torkades utomhus. För att det inte skulle bli påväxt av blånadssvampar och elände doppades virkespaketen i ett kar med vätska (bl a pentaklorfenoler), för att sedan ställas på tork.
Ajdå, vad gör man då? Då kan ju hela huset vara byggt med virke som skyddats med denna metod?SågspånPappspikEternit skrev:
Ja, även reglarna kan vara doppade i klorfenol-lösning utan att det syns på dem. Som sagt kommer den gröna färgen från de kopparsalter som är en av ingredienserna i just Cuprinol, och inte från själva pentaklorfenolerna.
Förr i tiden hade man inte varmluftstorkar på sågverken. De sågade trävarorna torkades utomhus. För att det inte skulle bli påväxt av blånadssvampar och elände doppades virkespaketen i ett kar med vätska (bl a pentaklorfenoler), för att sedan ställas på tork.
Ta lite av isoleringen & lägg i en försluten plastpåse över natten (eller 1 dygn).Olle12245 skrev:
Vet precis vilken lukt du pratar om, då min fars fritidshus hade detta problem över 20 års tid.
Ofta märker man inte av det "i perioder", & ofta när min far kom förbi på besök så kände jag lukten starkt från hans kläder.
När du bytte ut bjälklaget, avlägsnade du då allt träspån & träbitar/organiskt från marken under?
För man ser ju på bilden att det finns fuktiga partier i "grunden", & träspån mm bryts ju ned & ev tilltar även jordbakterier om det inte var rent.
Jag löste i alla fall min fars fritidshus problem med en utsugsfläkt, som vädrade ut luften under "golvnivån" (mellan marken & bjälklaget).
Samt att jag dränerade om grunden med makadam 32-64 mm, så markfukten slutade fukta upp grunden. (40-50 cm djupt i mitt fall)
Samt grävde ned plastkassetter på husets kortsidor på 2 m djup, som via markrör tog takets regnvatten vid utkasten & ledde det till kassetterna.
Efter insatsen har det inte varit någon ens antydan till lukt, så "problemet" vart åtgärdat.
& grunden är mycket torrare sedan dess.
Här rensat bort samtligt material som var möjligt att plocka upp, kan vara så att det finns kvar såg spån vilket kanske var dumt nu i efterhand. Har köpt och ska installera sorptionsavfuktare med undertryck vilket borde ha samma effekt genom att dra ut luften istället för att det sugs upp i bostaden?J jawen skrev:Ta lite av isoleringen & lägg i en försluten plastpåse över natten (eller 1 dygn).
Vet precis vilken lukt du pratar om, då min fars fritidshus hade detta problem över 20 års tid.
Ofta märker man inte av det "i perioder", & ofta när min far kom förbi på besök så kände jag lukten starkt från hans kläder.
När du bytte ut bjälklaget, avlägsnade du då allt träspån & träbitar/organiskt från marken under?
För man ser ju på bilden att det finns fuktiga partier i "grunden", & träspån mm bryts ju ned & ev tilltar även jordbakterier om det inte var rent.
Jag löste i alla fall min fars fritidshus problem med en utsugsfläkt, som vädrade ut luften under "golvnivån" (mellan marken & bjälklaget).
Samt att jag dränerade om grunden med makadam 32-64 mm, så markfukten slutade fukta upp grunden. (40-50 cm djupt i mitt fall)
Samt grävde ned plastkassetter på husets kortsidor på 2 m djup, som via markrör tog takets regnvatten vid utkasten & ledde det till kassetterna.
Efter insatsen har det inte varit någon ens antydan till lukt, så "problemet" vart åtgärdat.
& grunden är mycket torrare sedan dess.
Förutsatt att det inte kommer från behandlat virke i ytterväggarna så får jag förhoppningsvis samma bra effekt. Men nu blir jag ju orolig att lukten kommer från reglarna i ytterväggarna och då är det inte mycket man kan göra…
Produkter som diskuteras: "sorptionsavfuktare"
Adsorptionsavfuktare
En adsorptionsavfuktare fungerar så att den suger in fuktig luft och leder den genom en roterande rotor med ett fuktadsorberande material (t.ex. kiselgel). När luften passerar binds fukten till materialets yta. En separat luftström värmer sedan
Läs mer
Jag har mycket svårt att se, att det skulle kunna vara reglar i ytterväggarna. (personlig åsikt max 1 % risk)Olle12245 skrev:
Ytterväggar varierar normalt inte i fukthalt, (om inget är radikalt fel), och detta problem är ".fuktrelaterat"
Jag lät undertrycksfläkten skapa en "lite varmare & lite torrare" miljö "under bjälklaget, genom att dra varm luft från bostaden (via naturliga springor) ner i "grunden.
Man får inte ventilera för kraftigt utan det måste vara "lugnt & fint" med kontroll, d.v.s ett litet undertryck.
En 100 mm rörfläkt med EC-motor & varvtalstyrning, skulle kunna monteras där jag gjort en röd ring & blåsa ut luften till utemiljön. Bara själva grunden "utåt sett" är relativt tät.
Då skulle rörfläkten ta sin luft ifrån springor & småläckage uppifrån bostadsdelen, & undertrycket gör att ev "dålig lukt" inte kan tränga upp "underifrån"
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
https://www.bevego.se/kategorier/ve...flaktar/kanalflakt/kanalflakt-k-100-ec-100-mm
Husägare
· Småländska höglandet
· 5 671 inlägg
Ja, det kan det vara. Men så vitt jag vet är det huvudsakligen fukt som gör att pentaklorfenolbehandlat trä börjar lukta.Olle12245 skrev:
Du har fått bra tips av @jawen på hur du kan hantera detta tyvärr alldeles för vanliga problem.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden