Jag såg att Finja Flytspackel 260 Fiber är "Fribärande, utan vidhäftning mot underlag" enligt produktbladet. Vad betyder det?
Det låter som att den inte behöver någon skiva under sig, dvs. att den kan sitta på vanligt bjälklag (60 cm), men jag har svårt att föreställa mig detta, inte minst för att det inte står hur lång den fribärande sträckan i så fall får vara. Men det skulle passa mig utmärkt om det gick.
Så här ser min konstruktion ut:
Ursprungligen tänkte jag lägga fibercementskivan direkt på träbjälklaget (och sedan gjuta flytspackeln därpå) men när jag testade var det tydligt att skivan riskerar spricka.
Nu är alltså tanken att inte använda fibercementskivan och istället ha kvar det gamla trallen och gjuta direkt på den. Men jag skulle föredra oorganisk material så det skulle passa utmärkt om jag Finja spackeln kunde gjutas direkt på cellpasten och träbjäklaget...
Det låter som att den inte behöver någon skiva under sig, dvs. att den kan sitta på vanligt bjälklag (60 cm), men jag har svårt att föreställa mig detta, inte minst för att det inte står hur lång den fribärande sträckan i så fall får vara. Men det skulle passa mig utmärkt om det gick.
Så här ser min konstruktion ut:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ursprungligen tänkte jag lägga fibercementskivan direkt på träbjälklaget (och sedan gjuta flytspackeln därpå) men när jag testade var det tydligt att skivan riskerar spricka.
Nu är alltså tanken att inte använda fibercementskivan och istället ha kvar det gamla trallen och gjuta direkt på den. Men jag skulle föredra oorganisk material så det skulle passa utmärkt om jag Finja spackeln kunde gjutas direkt på cellpasten och träbjäklaget...
Jag kunde inte hitta några uppgifter om regelavstånd. Det är därför jag började undra om "fribärande" kanske betyder något annat.C cpalm skrev:
I Finja's Golvguide hittar jag några exempel på konstruktioner "utan vidhäftning mot underlag". Där visas t.ex. den här:
Logga in
Skapa konto
Även här är det dock otydligt vad för slags underlag man kan ha längst ner. Det bara står "plant och fast underlag av t.ex. betong, träbjälklag, eller motsvarande." Jaha. 🤔
Sedan har de ett exempel som nog kommer närmast mitt scenario:
Logga in
Skapa konto
Skillnaden är dock att de har en rätt stabil blindbotten samt EPS Betong istället för Cellplast. Men här har vi i alla fall en ledtråd att "fribärande" borde gälla åtminstone standardregelavståndet.
Om jag nu ta bort trallen och lägger mina fibercementskivor direkt på träreglerna och cellplasten, och sedan 3 cm flytspackel på detta, skulle det kunna fungera?
Dokumentation för spackel är ju rimligtvis för spacklet; golvkonstruktion som sådan får man rimligtvis leta underlag för bland golvkonstruktörerna.
Hur menar du? Dokumentationen för spacklet ställer krav på golvkonstruktionen. Golvkonstruktörerna har inget med detta att göra. Det vi försöker förstå är just flytspackelns dokumentation.Fotografen skrev:
Golvkonstruktörerna har ju i allra högsta grad med golvkonstruktionen att göra, eller hur?
Ja men vad har det med TS fråga att göra. Det hade ju varit en sak om det fanns en liten stjärna (*) där och sedan en text, se Finja definitionshäfte s21, stycket golvdefinitioner. Ja då funkar det ju att hänvisa till något annat men här står det ju bara något som ter sig orimligt eller i alla fall saknar förklaring till vad de avser.Fotografen skrev:
Jag noterade att Finja vill ha ett 5150 armeringsnät (dvs. 150 mm x 150 mm rutor med 5 mm diameter). Detta nät i sig är ju rätt stabilt, vilket gör det begripligt för mig hur konstruktionen ska hålla större laster. Det är nog ffa armeringsjärnet som gör att det håller.
Med detta i åtanke har jag nu funderat fram och tillbaka och kommit fram till det borde gå bra att gjuta 30 mm flytspackel på 8 mm fibercementskiva (med 5150 armering). T.o.m. utan fibercementskivorna borde det hålla.
Någon som ändå tycker att det inte blir stabilt?
När man sedan räknar ut hur mycket man behöver för att gjuta 9 kvm golv med 30 mm tjocklek, så hamnar man på 24 säckar. Oj! Kostar nästan 6000 kr. Och att blanda allt detta blir inte heller någon picknick...
Om jag istället gjuter på trallen blir det halva priset på flytspackeln, men extraarbete att lägga trallen tätt, täta hål och slipa den plan. Plus att jag har organiskt material där jag hellre vill undvika det.
Jag känner just nu att den bästa lösningen ändå blir att gjuta på fibercementskivorna.
Med detta i åtanke har jag nu funderat fram och tillbaka och kommit fram till det borde gå bra att gjuta 30 mm flytspackel på 8 mm fibercementskiva (med 5150 armering). T.o.m. utan fibercementskivorna borde det hålla.
Någon som ändå tycker att det inte blir stabilt?
När man sedan räknar ut hur mycket man behöver för att gjuta 9 kvm golv med 30 mm tjocklek, så hamnar man på 24 säckar. Oj! Kostar nästan 6000 kr. Och att blanda allt detta blir inte heller någon picknick...
Om jag istället gjuter på trallen blir det halva priset på flytspackeln, men extraarbete att lägga trallen tätt, täta hål och slipa den plan. Plus att jag har organiskt material där jag hellre vill undvika det.
Jag känner just nu att den bästa lösningen ändå blir att gjuta på fibercementskivorna.
Klicka här för att svara