Melton skrev:
Nej då. Matningen till UC i hönshuset är redan löst. Jag grävde bara ner ett par lösa 1,5 mm2 FK i marken, blev ju jätte billigt dessutom.
Det där uppfattar jag som ett skämt.

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Det där uppfattar jag som ett skämt.

//Patrik
Skämt?, varför skulle det vara ett skämt. Har du jämnfört priset mellan FK och en sån där onödig markkabel. De fyller ju samma funktion, elen kommer ju fram oavsett kabel, eller hur?

tänkt med ett par FK1,5 till hönshuset. vad är det för belastning? säkring? vilket djup ligger trådarna? har du jordfelsbrytare?
trodde jag var dumsnål men du vann där.
hoppas du inte har småbarn som kan vara o dra i dessa trådar vid uppgångarna.

Melton skrev:
Nej då. Matningen till UC i hönshuset är redan löst. Jag grävde bara ner ett par lösa 1,5 mm2 FK i marken, blev ju jätte billigt dessutom.
Bra tänkt, dock lite overkill att gräva ner dem, man drar de bara ovan mark så blir det lätt att komplettera och reparera.. Behövs inte jord heller då det ligger så nära marken.

dcdc skrev:
tänkt med ett par FK1,5 till hönshuset. vad är det för belastning? säkring? vilket djup ligger trådarna? har du jordfelsbrytare?
trodde jag var dumsnål men du vann där.
hoppas du inte har småbarn som kan vara o dra i dessa trådar vid uppgångarna.
Belastingen är inte så hög tror jag, men fick byta säkringarna till 16 amp för de andra löste hela tiden. Det är väl alla värmelampor och sånt som kanske drar en del trots allt.
Trådana ligger inte djupt, kanske 5 -10 cm. Det var väldigt tråkigt och jobbigt att gräva så det fick duga. Jordfelsbrytare är väl helt meningslöst, de löser bara ut och har sig. Det satt en sån i min central en gång men den fick jag koppla bort eftersom den bara bråkade hela tiden. Småbarn har jag men jag har sagt till dem att inte pilla på kablar och sånt så det är lungt.

Best thread ever! :)

Markvärme d^_^b

Uppfattar det fortfarande som ett skämt. :)

Förmodligen är det väldigt fint gjort med N1XV nergrävd på 60 cm djup, i sandbädd och med kabelband ovanför och inga påstådda lösa FK-trådar. :)

//Patrik

Redigerat:
Patrik_Hed skrev:
Uppfattar det fortfarande som ett skämt. :)

Förmodligen är det väldigt fint gjort med N1XV nergrävd på 60 cm djup, i sandbädd och med kabelband ovanför och inga påstådda lösa FK-trådar. :)

//Patrik
Ja, du är inte långt ifrån sanningen iaf. Är bara inte riktigt klar än.
Men tänk vad bra de hade varit med ett par lösa FK ovan mark, då hade jag ju varit klar:)

du bjöd ju ändå på bästa underhållningen en söndagkväll. tack. =)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.