Fattar ju att ni inte kan ge exakta priser, men bara så man har ett litet hum.

Tomten är på ca 1000kvm

Hur långt är ett snöre?

(du behöver lämna mycket mer detaljer om vad som planeras...)

Vad vill du veta ?

:rolleyes:

Ursäkta, men det är väl DU som vill veta nåt här? Det finns ett helt delforum om markarbete, prova att läsa igenom där och se vilka faktorer som påverkar ett tomtarbete till att börja med, och har du ingen aning om någonting, då föreslår jag att du börjar med att fråga någon som kan hänga på till tomten ifråga, t ex en säljare hos en husleverantör.

Förslagsvis så vänder vi på frågeställningen, och frågar vad du vet, utöver att tomten är 1000 kvm istället, då det i sig är HELT ointressant. Det som är intressant är vad som ska göras och hur den ser ut. Eller ska du gräva upp hela tomten?

Med ospecificerade frågor av den här typen kommer du aldrig få några vettiga svar, så för din egen skull råder jag dig att läsa på mer först.

URSÄKTA !!!!

Jag HAR läst på men jag tycker mig inte finna det jag vill veta i andra trådar, vad tror du ? Annars hade jag väl inte ställt frågan ??

Men eftersom du verkar veta så mycket så kunde du ju tala om vad du vet istället för att tala om för mig hur dum jag är som inte fattar nåt !

• Gilla
Sputtae
  • Laddar…
Cia-Pia skrev:
URSÄKTA !!!!

Jag HAR läst på men jag tycker mig inte finna det jag vill veta i andra trådar, vad tror du ? Annars hade jag väl inte ställt frågan ??

Men eftersom du verkar veta så mycket så kunde du ju tala om vad du vet istället för att tala om för mig hur dum jag är som inte fattar nåt !
Hur stort hus ska byggas? Vilken grund? Källare? Hur ser tomten ut? Plan? Berg? Pålning? Sprängning? hur mycket väg ska anläggas? Hur lång servis behövs? Grusade gångar? Altan? Asfaltering? Träd? Skog? Gräsmatta?

Och. Så. Vidare.

Hade du läst på lite hade du inkluderat dessa parametrar i frågan istället för att skriva 1000 kvm. Faktiskt.

Hur stort hus ska byggas? Ca 160kvm 1 Plans

Vilken grund? Platta på mark

Källare? Nej

Hur ser tomten ut? Plan

Berg? Vet ej ännu

Pålning? Sprängning? hur mycket väg ska anläggas? Hur lång servis behövs? Grusade gångar? Altan? Asfaltering? Träd? Skog? Gräsmatta?

Vad gäller ovan så är det inget i "min" värld som hör schaktningen till, har mig inte tänkt anlägga en gräsmatta innan huset byggs & altanen är ett senare bekymmer, grusade gångar ? Asfaltering ?

Jag vill bara ha tomten grovschaktad, för att få bort stubbar & träd & sådant. Gräva för servisledningar gör vi själva & det andra oxå

Det stora problemet är inte själva schaktkostnaden utan var du ska göra av de schaktmassor du vill bli av med. Det kostar multum både i deponiavgifter och transporter... Har du dessutom långt att köra till deponi behöver du ett antal lastbilar för att få lite flyt i arbetet. Jag skulle inte bli förvånad om notan hamnar en bit över 50 000, och då är inte något fyllnadsmaterial för att återfylla det du gräver bort inräknat.

Den tomten vi kollar på nu är redan grovschaktad så den är plan, så här ser jag inte så mycket extrakostnader pga schakt.

En annan tomt som behöver planas ut, där har vi en kille med egen Hjullastare & Lastbil där han kan fixa det åt oss

Du vill ha en kostnadsuppskattning på borttagning av stubbar? Och du frågar om vad det kostar att grovschakta en tomt? Som redan är grovschaktad enligt dig? Och du undrar varför det är svårt att få svar?

Stubbar, om ni inte tar hand om dom själva, kostar ca 15 000 för en container. Sågar ni inte träden själva så är det ca 350-400:- timmen för gubben som sågar, samt 7-800:- timmen för grävskopa att ta upp stubbar med. Det beror naturligtvis helt på hur många träd det rör sig om.

Angående gräsmatta, så vill du nog ha marken någorlunda preparerad där du senare ska anlägga gräsmatta, så det är läge att tänka på det redan nu. Om du ska ha någon infart/uppfart på tomten, samt uppställningsplats, så behöver du göra visst grundarbete där med fyllning och uppackning osv. Uppackning betalade jag 260:-/ton för.

Det är som sagt väldigt svårt att göra en bedömning utan bra grundinformation.
Nu förefaller det som att du har en hyffsat plan yta på ca 1000 kvadrat men ett par bilder skulle underlätta rejält.
Du behöver någonstans 10-15 cm matjord där du ska göra gräsmatta. Tjockare där du vill ha buskar, land osv.

Hur stor infart/parkering har du tänkt dig?.

300.000 och uppåt

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.