... mellan tummen och pekfingret?
Vi funderar på att bygga, men undrar också om vi har råd. Så är det någon som kan säga på ett ungefär vad ett tvåplans hus på 160 - 180 kvm skulle kosta?

Blir det mycket billigare om man köper ett hus med en oinredd övervåning som man kan inreda senare?

Tacksam för svar

Hej Madicken

Som du säkert förstår är det otroligt många saker som spelar in. Tomtkostnad, standard, eget arbete mm. Men från kanske en dryg miljon för enkelt hus med oinredd övervåning till 2,5 Mkr för ett lite finare bygge utan tomt. Fast uppåt finns det knappast några gränser :). En tomt kan kosta nästan ingenting och upp till flera miljoner i attraktiva lägen. Dessutom är olika tomter olika dyra att bygga på. Sprängning, pålning mm kan skicka kostnaden i höjden. Det finns ännu fler faktorer förstås.

Går du in på smalandsvillan.se eller alvsbyhus.se finns det huspriser angivna. Fast de tillhör då de lite billigare tillverkarna.

/Fredrik

F
En tumregel brukar vara mellan 10-12'000kr/kvm för ett nyckelfärdigt hus exkl tomt.

Ett bra sätt för att få svar och för att komma igång med "tankearbetet" kan vara att "spela kund" och hämta in produktionskalkyler hos olika tillverkare. Då får ni en indikation på vad totalsumman kan tänkas hamna på.

Kolla in:
www.hm-hus.se
Det ger en del prisindikationer. Schakt etc. tillkommer.

Det som är bra med en oinredd ovanvåning är ju att MAN EVENTUELLT kan räkna kostnaden för iorningställandet, ca 250 000, som en egen insats, en del av topplånet.
Materialkostnaden lär visst vara ca 60 000. Det beror givetvis på, de hus vi tittat på har ingen isolering på ovanvåningen ...
MEN huset ska när det är färdigt besiktigas, så att banken får ett värde som den sedan ger lån efter. Fast detta gör tydligen oftast hustillverkaren själv... och då räknar de in det arbete som ni påstår att ni ska göra ... ??? Detta har jag hört av två olika husförsäljare!

Hej!

Vi ska bygga ett hus som är ca 180 kvm. Det är 1½ plans fast med föhöjt väggliv på övervåningen så det är väl nästan ett 2 plans hus. Vi betalar ca 1,4 milj för huset med oinredd övervåning (med husleverantörens standard - vi har inte gjort tillvalen ännu). Om vi vill att de ska inreda övervåningen också tar de ca 470 000:- för detta. Det finns både dyrare och billigare husleverantörer än vår.

Mvh

/Jo

... tillägg...

detta är alltså priset för själva huset. Sen tillkommer tomt, grund, markarbeten, VA osv...

/Jo

Jo skrev:
Hej!

Vi ska bygga ett hus som är ca 180 kvm. Det är 1½ plans fast med föhöjt väggliv på övervåningen så det är väl nästan ett 2 plans hus.  Vi betalar ca 1,4 milj för huset med oinredd övervåning (med husleverantörens standard - vi har inte gjort tillvalen ännu). Om vi vill att de ska inreda övervåningen också tar de ca 470 000:- för detta. Det finns både dyrare och billigare husleverantörer än vår.

Mvh

/Jo
Vilket hus är det? Fabrikat? Leverantör? Entrepenadsform?

Jag märker en viss misstänksamhet .... ;). Tråkigt :(

Vi ska bygga med Sidensjöhus, det är ett omgjort Bogården där vi lagt till en utbyggnad på bottenplanet, en altan på över planet och höjt taket till 2,6m på bottenvåningen.

Jo skrev:
Jag märker en viss misstänksamhet .... ;). Tråkigt  :(
Nej, fel av mig. Har precis snubblat över en tomt och börjat kolla runt lite, och det där lät faktiskt väldigt bra i mina öron. Har iofs. bara pratat med Myresjöhus, LB-hus och Trivselhus hittills men det är helt andra priser hos dem...

Har faktiskt svårt att få till möten med vissa företag  ??? Trodde de var mer på hugget att få till en affär.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.