plåtrickard plåtrickard skrev:
Fast det beror ju rätt mycket på hur tomten ser ut.. om det är en platt plätt med väg in...
Eller en bergknalle i skogen..
Men spontant att bygga ett hus för 2-2,5 miljoner idag känns som att det är mååååånga egna timmar...
Använde lite av denna annonsen som ref.
https://vastfast.se/objekt/lilla-rabbasvagen-2-bjorlanda/

De hävdar iaf 5 369 000 kr, inklusive tomt, markarbeten och anslutningskostnader. Så allt verkar ju vara inkluderat i den kostnaden. Känns ju litegrann att det hade varit möjligt att göra mer själv och spara någon miljon iallafall?

Drafen Drafen skrev:
Någon som har ett bra exempel på vad det kostade att bygga på en två miljoners tomt? Typ 130-160kvm. Specificera gärna om det var firma som gjorde allt eller inte. Och vad bygglov, ritningarna, geotekniker etc kostade.

Bor tyvärr i en stad där tomterna är kring dessa priser.
Köpte tomt för 3mkr ett 160kvm stort 1,5 planshus + en takkupa för 3.4mkr. 3 avtal skrevs, 1 med snickarna 1 med markentreprenören 1 med elektrikern. Grus 2m runt om huset resten av tomten var stampat jordgolv. Anebyhusgruppen ledde arbetet, de har dock kursat nu. Detaljplanerat område, vatten avlopp fiber etc allt ingick, gjorde inte ett skit själva. Huset är nu värderat till 10mkr

Du har ju nästan ett svar i annonsen du länkade till.
De begär 5,37 mkr för ett nyckelfärdigt hus på tomten som de annonserar för 2,15 mkr. Räkna med att totalentreprenaden har en utgångsmarginal på 15-20% på hela bygget. Dra bort tomt priset de begär och lägg till vad liknande tomter i området har sålts för, då kan du räkna fram en ungefärlig byggkostnad om allt arbete lejs ut. För eget arbete behöver du uppskatta den tidsåtgång en yrkesman skulle behöva och den rimliga timkostnaden inl. moms för yrkeskåren, summan av dessa detta blir din besparing. Ovanstående förutsätter att din arbetstid är gratis.
Om ditt planerade hus avviker i standard och boyta så ska måste du hitta kostnadsjusteringar som du applicerar för att landa rätt.

Glöm till sist inte att ta till en ordentlig kostnadsreserv i din budget för allt oförutsett och ändringar under byggets gång, det kan handla om 10-15% eller mer.
Lycka till!

Drafen Drafen skrev:
Nej, men om det finns någon som byggt på en tomt som kostade två miljoner så att man vet ungefär vad det hamnat på.

Försöker hitta någon som köpt tomt runt den kostnaden och lyckades få ner totalkostnaden för allt till runt 4-4,5 och fråga hur de lyckades.

Vill komma undan så billigt som möjligt och börjat ta fram lite planer på hur det ska göras. Vill inte köpa en tomt och stå med en slutnota på 6 miljoner. Har ingen hög standard och är villigt att göra det mesta invändigt själv ex VVS och el.
Det som vi tyckte var svårt att planera (och även när man sett otaliga husbyggarprogram) var allt grundarbete. Kostandena för material kunde vi räkna på bra och arbetskostnaden något så där (blir ju lättare om man har kompetensen och kan göra det själv som du kan).
Tiden var också svår att skatta innan, hade en tanke göra mer själva men svårt att hinna.
2 miljoner för allt utan tomten låter svårt för ett stort hus, 3 kanske kan gå men beror lite på hur mycket som behöver göras på tomten.
Behöver man spränga, dra vatten, avlopp, el etc? Vi fick t ex gräva ner en kassett för dagvattenhantering och sätta in några stora L-stöd som vi inte räknat med, blev en stor slant.

S sarsag skrev:
Det som vi tyckte var svårt att planera (och även när man sett otaliga husbyggarprogram) var allt grundarbete. Kostandena för material kunde vi räkna på bra och arbetskostnaden något så där (blir ju lättare om man har kompetensen och kan göra det själv som du kan).
Tiden var också svår att skatta innan, hade en tanke göra mer själva men svårt att hinna.
2 miljoner för allt utan tomten låter svårt för ett stort hus, 3 kanske kan gå men beror lite på hur mycket som behöver göras på tomten.
Behöver man spränga, dra vatten, avlopp, el etc? Vi fick t ex gräva ner en kassett för dagvattenhantering och sätta in några stora L-stöd som vi inte räknat med, blev en stor slant.
Inte hittat någon tomt men börjar samla information det kommande året. Kommer främst att kolla efter en relativ jämn tomt som inte kräver extremt förarbete. Brorsan betalade drygt halv miljon för sin lilla trädgård när den skulle göras om helt med L stöd.

Har en arkitekt i släkten och en annan som geotekniker. Kan spara in priserna där. Sen tror jag inte heller att jag kör något som är helt egenritad utan ska kolla vad som finns befintligt och göra lite små justeringar. En bekant betalade 100 000 för sin arkitekt. Det tycker jag är för mycket.

Sen så har jag en bekant som har snickarfirma som är lokal och väldigt ärlig med fakturorna. Inget sockrande på dem så där tror jag på en ganska klar summa.

Frågan är då om lösvirke blir billigare, eller om man kör något elementhus från utlandet. Jag snackade med en kusin som jobbar som civilingenjör och han tipsade mig om thermomur, energisnålt som fan i framtiden men känns som att betongen kommer kosta jävligt mycket i stomresningen och att det blir dyrare än lösvirke. Hittar inte mycket information om byggsättet men blev jäkligt sugen på det materialet. Kanske sparar in om det är fortare att bygga ihop än trä?

Drafen Drafen skrev:
Inte hittat någon tomt men börjar samla information det kommande året. Kommer främst att kolla efter en relativ jämn tomt som inte kräver extremt förarbete. Brorsan betalade drygt halv miljon för sin lilla trädgård när den skulle göras om helt med L stöd.

Har en arkitekt i släkten och en annan som geotekniker. Kan spara in priserna där. Sen tror jag inte heller att jag kör något som är helt egenritad utan ska kolla vad som finns befintligt och göra lite små justeringar. En bekant betalade 100 000 för sin arkitekt. Det tycker jag är för mycket.

Sen så har jag en bekant som har snickarfirma som är lokal och väldigt ärlig med fakturorna. Inget sockrande på dem så där tror jag på en ganska klar summa.

Frågan är då om lösvirke blir billigare, eller om man kör något elementhus från utlandet. Jag snackade med en kusin som jobbar som civilingenjör och han tipsade mig om thermomur, energisnålt som fan i framtiden men känns som att betongen kommer kosta jävligt mycket i stomresningen och att det blir dyrare än lösvirke. Hittar inte mycket information om byggsättet men blev jäkligt sugen på det materialet. Kanske sparar in om det är fortare att bygga ihop än trä?
Vad har du för budget?

jakeger jakeger skrev:
Skidstahus. Skulle dock aldrig välja dom igen

Materialpriset på huset 1.850.000:-
Varför skulle du inte välja dom igen om man får fråga?

L LillaMy_ skrev:
Varför skulle du inte välja dom igen om man får fråga?
Ledning och säljare är totalt inkompetenta, lovar saker till höger och vänster men har ingen aning om det ens är möjligt, svarar inte på mail eller telefon.

Sen har dom del-entreprenad. Vilket i slutändan gör att säljare/snickare skyller på varandra.

250 + 40kvm garaget - Stenhus - väldigt högstandard 12M SEK, ink grovträdgård - ex Arkitekt, tomt, bygglov.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.