Här får du inte bara en lista på kvadratmeterpriset för olika sätt att bygga hus. Vi berättar också hur priset kan variera med olika konstruktioner och sätt att bygga samt den allmänna kostnadsutvecklingen för husbyggen den senaste tiden.

Du kan läsa artikeln här: Vad kostar det att bygga hus?

• Gilla
fribygg och 1 till
  • Laddar…
Det här är fel:

"Diagrammet visar tydligt att byggkostnaderna sköt i höjden under 2020 (covid) och fortsatte stiga (Rysslands anfall mot Ukraina) för att vända brant nedåt i början av 2023. Vid 2024 års slut hade BKI sjunkit till ett läge under KPI"

1. Ändringstakten i BKI minskade snabbt, men BKI minskade ej annat än marginellt i slutet av 2024.
2. Ändringstakten i BKI minskade mer än ändringstakten i KPI, det går inte att utläsa vilken som var minst av BKI eller KPI.

• Gilla
K. L och 1 till
  • Laddar…
Tack, jag ska omformulera.

• Gilla
hapazard
  • Laddar…
Före kriserna kostade väl det 25.000 per kvm att bygga nytt i "normal" standard

Med de 25-35% i inflation/lägre krona senaste 5 åren så landar vi på
31.250-33.750

Och jag skulle anta att det är 33.750 som är det rimliga per kvm.

Bara för att inflationen minskar så går inte höga priser ner. Då krävs det att det är deflation.

Det finns tydliga anledningar varför färre bygger småhus eller renoverar för tillfället. Vi har blivit fattigare och många slickar såren av den smällen fortfarande.

Boendekostnaderna skenade dessutom för småhus med lika många % som ovan. Så det är helt enkelt för dyrt för många att ge sig in i villalivet.
Vi får se om kronan skärper sig och vi får se en reallönerökning kommande år.

• Gilla
wrobel.se och 3 till
  • Laddar…
Jag tycker det är intressant att prata om huspriser och priser per kvadratmeter.

Jag tycker det är flera begrepp som blandas ihop i husbyggarprogrammen och delvis denna artikeln.

Följande begrepp är viktiga reda ut tycker jag:

Byggherre kostnader
Byggherrekostnaden motsvarar alla kostnader som krävs för att genomföra en åtgärd utöver entreprenadkostnaden (arbetskostnad och materialkostnad). Detta eftersom det ofta medför mer kostnader och mer arbete än bara att beställa en entreprenad för att ta en åtgärd från första tanke till helt färdig och godkänd. Detta gäller speciellt större åtgärder/projekt.

Exempel på kostnadsposter som kan ingå i byggherrekostnad:

Projekt-/bygg/-projekteringsledning
Projektering/utredning/analys
Arkitekt
Kontroll/besiktningar
BAS-P/U och andra lagstadgade funktioner
Tillstånd/certifikat
Bygglov/bygganmälan
Försäkringar
Kreditkort nader
Anslutningsavgifter
Tomtköp
Stämpelskatt
Övriga kostnader kopplade till åtgärdens genomförande som inte ingår i entreprenadkostnaden

 Entreprenadkostnader
Här ingår Produktionskostnaden är summan av kostnaden för byggprocessens alla aktiviteter fram till att en byggnad eller anläggning är färdig att tas i bruk.

Arbetskostnader för byggnation
Materilkostnader

Nyckelfärdigt
Här borde både byggherre kostnader och entreprenadkostnader ingå. Dock räknar vissa inte med tomtköp i detta, inte heller kreditkostnader (villa kan bli höga, speciellt om bygget drar ut på tid)

För mig är nyckelfärdigt allt ingår, alltså att att man köper ett färdigt redan byggt hus på typ Hemnet med tomt och avlopp etc. och sedan räknar med alla kostnader kring den affären.

Förhandsvärdering och slutförande värdering
Dessa begrepp är viktiga om man tänkt låna till huset, iaf när man bygger själv. Att en värdering göra på marknadsmässiga grunder, vad är huset värt på Hemnet när det är färdigt för att kunna få ett byggnadskreditiv. När man väll är klart brukar banken kräva en värdering som visar på värdering på vad som verkligen blev byggt och värdet vid den tidpunkten för att kunna omvandla byggnadskreditiv till bolån.

Många glömmer att en tomt på en plats kan vara jättebillig men marknadsvärdet på färdigt hus kan vara så låg att man ändå inte kan få lån för att täcka kostnaderna att bygga huset.

---

Jag tycker det är svårt att veta vilken av dessa tre begrepp som avses? Ska man kunna jämföra olika hus vad dom kostat behöver man prata om alla tre begreppen. Hustillverkarnas priser som hänvisas till inkluderar väll bara entreprenadkostnaderna? Men då med villkor om grundläggning eller inte med grund?

Jag byggde shotgun huset i tv i år och det fanns många kommentarer om kostnader. Att vissa på detta forumet tyckte det blev dyrt. Om någon av er läser detta får ni gärna utveckla.

Det dom skiljer mitt hus från vanligt hus är att stommen är dyrare men samtidigt är arbetskostnaderna lägger eftersom jag behövde runt 1000 timmer istället för upp mot 2000 timmar i arbete då väggar är klara vid monteringen. Jag räknade också en hög timpeng på min egna tid. 1250 kr inkl. Moms som arkitekt och projektledare och 700 kr inkl. Moms som hantverkare.

Jag har cirka 600 kostnadsposter i min planering som inkluderar allt från frakter, till material, tomt och egna timmar. Varje liten spik, såg, sandpapper och hantske är med.

Jag har valt redovisa kostnaderna uppdelat enligt olika poster. Exempelvis kostade huset som produktionskostnad/entreprenadkostnad cirka 2,8 miljoner eller 34 tkr per kvm BOA ibland räknar man BTA och då blir priset istället cirka 30,5 tkr per kvm.

Om jag sedan lägger på byggherre kostnaderna med tomt och anslutningsavgifter etc. Så kostade huset 3,4 miljoner eller cirka 41,2 tkr per kvm BOA. Inräknat förråds container och verktyg och lite andra extra prylar.

Lägger jag på arbetskostnaden för eget arbete (ej elektriker, rörmokare, markskruv och vägentreprenad som ingår i produktions/entreprenadkostnaden så hamnar jag på cirka 4,4 miljoner totalt.

---

Skulle vara intressant att få veta vad andra på byggahus anser ska ingå när man pratar om husbygge?

• Excel-tabell med kostnadsuppdelning för "Shotgun cabin"; kolumner visar kostnadsrubriker och summor för olika bygg- och projekteringskostnader. Total summa: 3,384,083 kr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kostnadssammanställning för Shotgun kabinprojekt, inklusive byggherre- och entreprenadkostnader samt verktyg, med total kostnad 4,417,283 kr.
    Skapa konto
  • Diagram över milstolpar i byggprojekt, från tomtköp 9/11/2021 till inflyttning 12/23/2023, visar datum och steg som låneavtal och byggstart.
    Skapa konto
  • Två cirkeldiagram som visar produktionskostnader: 74% "Kostnader" och 26% "Eget arbete", både totalt och per kvadratmeter.
    Skapa konto
  • Två cirkeldiagram som visar kostnader för nyckelfärdiga hus. Första: totalt, andra: per kvm. "Eget arbete" (23%) och övriga kostnader (77%).
    Skapa konto
  • Stapeldiagram över kostnadsfördelning mellan "Kostnader" och "Eget arbete" i ett byggprojekt, med poster som timmerstomme och grundläggning.
    Skapa konto
  • Diagram över tidsåtgång vid husbygge: 15 månaders planering, 6 månaders byggnation, 5 månader för tillstånd. Diagram över arbetsdelar med timmar visat.
    Skapa konto
  • Tårtdiagram över nyckelfärdiga huskostnader: Entreprenadkostnader 68%, övriga kostnader 17%, anslutningskostnader 11%, kreditkostnader 3%, verktyg 1%.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
André Johansson2 och 16 till
  • Laddar…
Bullshit bullshit bullshit. Det g[r inte att bygga längre för 17000/kvm.
Markarbeten och betongplattan kan kosta mellan 3500-6000kr/kvm, beroende på tomt, sprängning etc.
Räkna snitt 4500kr/m2. Kan nån bygga resten för 13000/m2?
- takbeläggning (billigt) - 1000kr/m2
- golv inomhus - parkett+underlag+ tjänst - 1000kr/m2
- elarbeten - ca 1500kr/m2
etc, etc.
Där finns ett antal felartiklar på nätet som alla kopierar (byggstart etc.)
Är priset per kvm boyta, byggyta, bruttoarea eller? Ingen kan svara på den här frågan.
Sen frågar man om grunden ingår i priset? Nej - det är priserna utan grund. (grundfri hus?)

P
Glädjekalkyl helt enkelt det är underligt varför man inte tar med alla kostnader när man gör en artikel🙄
Kan det har med marknadsföring att göra att man tjänar ingett på att vara ärlig och inkludera alla kostnader?

• Gilla
Appendix och 1 till
  • Laddar…
wrobel.se wrobel.se skrev:
Bullshit bullshit bullshit. Det g[r inte att bygga längre för 17000/kvm.
Det går iaf utmärkt att bygga för 18500kr/m2 ink grund om man väljer Älvsbyhus Mikael

P
Är det med tomt, grävningsarbete för grund och väg med parkering, tomtplanering, bygglov, besiktningar, KA, anslutningsavgifter VA, anslutningsavgift EL mm…

Priserna från hustillverkare är på vad de kallar totalentreprenad. De enklaste husen med lägst pris har en variant på krypgrund.

• Gilla
nilsson_architecture och 1 till
  • Laddar…
P
En totalentreprenad talar inte om kostnaden av vad ett hus kostar, det är lite märkligt att man gör en artikel om vad det kostar att bygga hus men då inte tar med alla kostnader…

• Gilla
wrobel.se och 1 till
  • Laddar…
Rejäl skrev:
En totalentreprenad talar inte om kostnaden av vad ett hus kostar, det är lite märkligt att man gör en artikel om vad det kostar att bygga hus men då inte tar med alla kostnader…
Förstår att du är dåligt påläst som vanligt och inte ens kikat på den länkade artikeln från 2022 om kringkostnader när man bygger hus.

P
F fribygg skrev:
Förstår att du är dåligt påläst som vanligt och inte ens kikat på den länkade artikeln från 2022 om kringkostnader när man bygger hus.
Tack för att du hjälper till att hitta mer rena felaktigheter!
Enligt artikeln:
”Bygger du lösvirkeshus, tänk på att det finns en hel del kringkostnader när nu bygger hus, utöver byggmaterial och hantverkartimmar.”

Många av ovanstående om inte de flesta ingår inte i tex. Älvsbyhus entreprenad utan är tillkommande kostnader..
Det är märkligt att man inte tar med dessa tillkommande kostnader redan när man tar upp kvadratmeterpris..

”Pris bygga hus 2025​

Här listar vi ungefärliga kvadratmeterpriser för vad det kostar att bygga ett hus på olika sätt, exklusive tomt:

• Ett nyckelfärdigt trähus med träfasad från en husfabrikant kostar mellan ca 17 000 och 30 000 kr per kvadratmeter, beroende på tillverkare, husmodell och materialval.”
Jag skulle vilja se den tillverkaren som bygger ett komplett hus på en rå tomt för 17000kr/m2
Utan tillkommande kostnader?
Det måste väl @Marlen Eskilsson kunna ta fram då hon har fått den prisuppgiften ifrån något?

• Gilla
wrobel.se
  • Laddar…
Rejäl skrev:
Tack för att du hjälper till att hitta mer rena felaktigheter!
Enligt artikeln:
”Bygger du lösvirkeshus, tänk på att det finns en hel del kringkostnader när nu bygger hus, utöver byggmaterial och hantverkartimmar.”

Många av ovanstående om inte de flesta ingår inte i tex. Älvsbyhus entreprenad utan är tillkommande kostnader..
Det är märkligt att man inte tar med dessa tillkommande kostnader redan när man tar upp kvadratmeterpris..

”Pris bygga hus 2025​

Här listar vi ungefärliga kvadratmeterpriser för vad det kostar att bygga ett hus på olika sätt, exklusive tomt:

• Ett nyckelfärdigt trähus med träfasad från en husfabrikant kostar mellan ca 17 000 och 30 000 kr per kvadratmeter, beroende på tillverkare, husmodell och materialval.”
Jag skulle vilja se den tillverkaren som bygger ett komplett hus på en rå tomt för 17000kr/m2
Utan tillkommande kostnader?
Det måste väl @Marlen Eskilsson kunna ta fram då hon har fått den prisuppgiften ifrån något?
Nu tog jag ju exemplet med Älvsbyhus Mikael för 18500kr/m2 och inget lösvirkeshus.

P
F fribygg skrev:
Nu tog jag ju exemplet med Älvsbyhus Mikael för 18500kr/m2 och inget lösvirkeshus.
Men enligt artikeln du hänvisade till så var det tillkommande kostnader endast för lösvirkeshus! Jag kommenterade inte dina påstådda 18500kr/m2..
Är det med tomt, grävningsarbete för grund och väg med parkering, tomtplanering, bygglov, besiktningar, KA, anslutningsavgifter VA, anslutningsavgift EL mm…
Alltså vilka kostnader tillkommer till att man har ett inflyttningsklart hus?

Hade vart intressant om artikel skrivaren @Marlen Eskilsson kunde redogöra vart man kan beställa ett hus för 17 000kr/m2?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.