8 810 läst ·
20 svar
9k läst
20 svar
Vad kostar det att bygga en sängram?
Hobbysnickare
· Hanaskog
· 346 inlägg
Nej att bygga det själv, håller jag med de andra om. Visst att få i ett gäng skruvar i änden av brädan, å sedan i benen, med lite ribbor i mellan.....
Det är inte snyggt. Men att göra det med finnes, det krävs ett kunnande. Verktyg, i all ära. Ja det ger en enorm skillnad om du kan hantera dem tätt, men annars så tror jag inte på det. Mitt förslag. Köp en sängram i trä, på blocket eller i nån secondhand affär, det värnar ju för naturen det oxå. Att tillverka eget, tar ju oxå på resurserna.
Men jag förstår samtidigt att det är lockande med att bygga.
Jag har egen verkstad, med diverse maskiner å tycker det är fantastiskt att tillverka egna grejer.
Det är inte snyggt. Men att göra det med finnes, det krävs ett kunnande. Verktyg, i all ära. Ja det ger en enorm skillnad om du kan hantera dem tätt, men annars så tror jag inte på det. Mitt förslag. Köp en sängram i trä, på blocket eller i nån secondhand affär, det värnar ju för naturen det oxå. Att tillverka eget, tar ju oxå på resurserna.
Men jag förstår samtidigt att det är lockande med att bygga.
Jag har egen verkstad, med diverse maskiner å tycker det är fantastiskt att tillverka egna grejer.
Så är det såklart. Teoretiskt går det förstås att få till en acceptabel möbel, vilken som helst, med enkla handverktyg av låg kvalitet såväl som avancerade högkvalitativa på första försöket. Sanningen är ju att det är mycket större chans att vinna jackpotten på lotto. Det ligger en hel del fula as till möbler och oceaner av tid bakom de fina alster man ser och tänker att kan han/hon kan jag.Sturmtiger skrev:
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Vill man spara på naturresurser så lägger man väl helt enkelt den ekologiska madrassen på golvet?Sturmtiger skrev:
Man borde sova lika gott där.
Annars, några second-hand lastpallar som man lägger sin madrass på borde också fungera.
Bra miljö att samla ekologiska dammråttor i dessutom
PS
Usch! nu var jag väl för elak
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Nej usch, lastpallar kan vara besprutade med insektsgift för att inte sprida skadeinsekter mellan kontinenter.
Protte
Protte
MultiMan
Medlem
· Västernorrland
· 6 848 inlägg
MultiMan
Medlem
- Västernorrland
- 6 848 inlägg
Ujujuj, polyeterskum och spånskiva, då är du nästan död nu?KnockOnWood skrev:
Aha!
Vad är bäddmadrassen gjord av då? Har du någon länk till någon säljsida?
PS
För länge länge sedan byggde min då flickvän, nu hustru sedan många år, en dubbelsäng.
Vi köpte en 22 mm spånskiva, så sängen blev 120 cm bred, men det räckte när man var ung och nykär.
Spånskivan 200 x 120 cm placerades på en sockel också av spånskiva i form av en ram ungefär 160 x 80 cm, dvs 20 cm innanför
"sängkanten".
På spånskivan lade vi sedan en tjock skumplastmadrass.
Enkel billig konstruktion.
Efter några år, när ekonomin började ta sig, blev det 1,4 m bred säng med resårbotten,
som de ja länkade till.
Finns för övrigt gott om dyra resårbottnar med naturmaterial som är väldigt sköna att ligga i. Det mesta i en sådan madrass består av järnfjädrar, knappast giftigt. När man sedan täcker detta med tagel och lin så blir det bra för alla, både de som vill ligga bekvämt och gruppen som är miljöängsliga.
Klicka här för att svara