29 459 läst ·
176 svar
29k läst
176 svar
Vad kostade semestern förr?
Jag tror nog att alla vet om det redan, men jättebra att du berättar det om någon nu trodde att tillverkning av elbilar eller solceller var koldioxidneutralt!G OMathson skrev:
Tack för upplysningen!
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Sorry om jag gjorde dig sur, inte min mening alls men solceller och elbil är väl inget försvar för att flyga?anders07 skrev:
nu var det ju inte frågan, precis som du och alla andra misslyckas med att utläsa.AndersMalmgren skrev:
Kostade det en halv månadslön att åka till fjällen förr?
Låter det rimligt?
TS borde jobba på att formulera frågan.A Avatar86 skrev:
När är förr, 50-talet, 90-talet 00-talet?
Rimligt med vilket perspektiv? Att du täcker för naturresursförbrukningen eller att 95% av alla svenskar ska ha råd att åka både till fjällen och på all inclusive till Cypern?
Bara undrar.
Vad ger det för signaler till barnen att sjukanmäla dem för att åka på semester? Jo, de får lära sig att regler är till för att brytas, att nöjen och att tillfredställa egna kortsiktiga behov är viktigare än jobb/skola ( skolan är barnens jobb) Tar de den mentaliteten ut i arbetslivet lär de inte bli populära hos framtida chefer/arbetsgivare. Sen är det såklart inte rättvist att olika skolor eller t.o.m olika personer på en och samma skola bedömer ledighetsansökningar olika, men det är ingen ursäkt för att ljuga sig till nöjesresor. Barnen behöver vara i skolan eftersom vi dessvärre har en skola som inte håller världsstandard precis vad gäller elevernas kunskapsnivå.AndersMalmgren skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Med vad präktig bror duktig är. Bry dig mindre om vad andra görL linoljefärg skrev:Vad ger det för signaler till barnen att sjukanmäla dem för att åka på semester? Jo, de får lära sig att regler är till för att brytas, att nöjen och att tillfredställa egna kortsiktiga behov är viktigare än jobb/skola ( skolan är barnens jobb) Tar de den mentaliteten ut i arbetslivet lär de inte bli populära hos framtida chefer/arbetsgivare. Sen är det såklart inte rättvist att olika skolor eller t.o.m olika personer på en och samma skola bedömer ledighetsansökningar olika, men det är ingen ursäkt för att ljuga sig till nöjesresor. Barnen behöver vara i skolan eftersom vi dessvärre har en skola som inte håller världsstandard precis vad gäller elevernas kunskapsnivå.
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Förövrigt så frånvaroanmäler man dem, mao inte sjukanmäler.
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Nja. Det ligger i vårt intresse att bastarderna blir flitiga och attraktiva arbetare så att de kommer att betala in mycket skatt till oss som finansierat deras uppväxt.AndersMalmgren skrev:
Åter till ämnet. Mina skidresor har varit subventionerade via jobbet, så de räknas inte, men på det sena sjuttiotalet ("förr"?) åkte jag bla. med Club33
Minnie
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Det är A++ DNA vi pratar om härMinnie Mesola skrev:
Nja. Det ligger i vårt intresse att bastarderna blir flitiga och attraktiva arbetare så att de kommer att betala in mycket skatt till oss som finansierat deras uppväxt.
Åter till ämnet. Mina skidresor har varit subventionerade via jobbet, så de räknas inte, men på det sena sjuttiotalet ("förr"?) åkte jag bla. med Club33![]()
till Rimini, fjorton dagar, mitt i sommaren. Med halvpension i dubbelrum kostade det 1200kr. Kan jämföras med min månadslön på 2000kr.
Minnie