29 459 läst ·
176 svar
29k läst
176 svar
Vad kostade semestern förr?
För mig är "förr" lika som nu.
Satsar doch inte allt på en enda semestervecka, eller två under året.
Håller i princip på hela tiden...
- Blir väl en tur närmaste dagarna till en öppen fiskestuga på en sjö i närheten. Idka isfiske.
Kostar ett fiskekort mer än en vanlig vecka i livet. Givetvis tar jag med hunden.
Åker jag skidor dit...kostar det inget extra.
Men jag kan ju ta egna snöskotern också. Går väl åt en halv tank då, ifall jag tar vägen förbi sommarstugan.
Verkar lite dyrt att semestra utomlands för en pensionär. Ska tydligen va stadd vid kassa då.
Blir det bara vårsol närmaste dagarna ska jag pallra mig ut till mitt utegym bak knuten och såga upp resten av veden. Därefter två veckors klyvande av veden för närmaste två åren. Blir ca 25 kbm.
Ja, så i April sjösättning av Cumulusen.
Ligger ute 60 - 80 nätter på Vänern.
Det har jag råd med... Typ kostar mat o lite annat.
Men nån månadsresa till typ Mallorca blir det inte. För dyrt. Har nåt litet lån att betala.
Kunde ju låna mer i o f s...
Satsar doch inte allt på en enda semestervecka, eller två under året.
Håller i princip på hela tiden...
- Blir väl en tur närmaste dagarna till en öppen fiskestuga på en sjö i närheten. Idka isfiske.
Kostar ett fiskekort mer än en vanlig vecka i livet. Givetvis tar jag med hunden.
Åker jag skidor dit...kostar det inget extra.
Men jag kan ju ta egna snöskotern också. Går väl åt en halv tank då, ifall jag tar vägen förbi sommarstugan.
Verkar lite dyrt att semestra utomlands för en pensionär. Ska tydligen va stadd vid kassa då.
Blir det bara vårsol närmaste dagarna ska jag pallra mig ut till mitt utegym bak knuten och såga upp resten av veden. Därefter två veckors klyvande av veden för närmaste två åren. Blir ca 25 kbm.
Ja, så i April sjösättning av Cumulusen.
Ligger ute 60 - 80 nätter på Vänern.
Det har jag råd med... Typ kostar mat o lite annat.
Men nån månadsresa till typ Mallorca blir det inte. För dyrt. Har nåt litet lån att betala.
Kunde ju låna mer i o f s...
Redigerat:
Om man tycker skidåkning är så roligt att man håller på i en hel vecka plus resdagar så köper man väl egen utrustning till de vuxna. Blir ju billigare i längden. Man behöver ju inte åka just vecka 9 och inte till dyraste skidorten.P PurreP skrev:
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Vi köper egna formgjutna pjäxor och sedan hyr vi skidor så man slipper släpaH HenrikHuslöse skrev:
Kollar just nu ned på vägen genom byn. 45:an.
I går var det många tusen bilar i timmen som for förbi.
Så sett ur bara den synpunkten... Folk är ju nu på väg kors å tvärs, till skillnad mot förr.
Tydligen så hälsosamt o stärkande i fjällen.
I går var det många tusen bilar i timmen som for förbi.
Så sett ur bara den synpunkten... Folk är ju nu på väg kors å tvärs, till skillnad mot förr.
Tydligen så hälsosamt o stärkande i fjällen.
.
De va värst... 30 000 för nån dag.
Ja, det gäller att kanske att glädja på intensivt. Sånt leverne känner jag inte till. Blir allt för lite under året.
30 000 klarar jag mig ett helt år på.
Och då menar jag med friluftsliv i snitt 2- 3 dagar i veckan, inklusive segling och älgjakt.
De va värst... 30 000 för nån dag.
Ja, det gäller att kanske att glädja på intensivt. Sånt leverne känner jag inte till. Blir allt för lite under året.
30 000 klarar jag mig ett helt år på.
Och då menar jag med friluftsliv i snitt 2- 3 dagar i veckan, inklusive segling och älgjakt.
Gav ett exempel, visst kan det finnas lite pengar att spara på olika sätt men det är dyrt...H HenrikHuslöse skrev:
Vi har egen utrustning, barnens grejer köper vi på inbytaraffärer, de vuxnas mestadels nytt men ofta på sensäsongsrea. Men om man bara åker en vecka om året är det knappt att det lönar sig...
Åka andra veckor än v9 (eller när man nu har sportlov) är inget alternativ om man ska följa skolans regler, vi får inte officiellt ta ledigt en enda dag utanför skolloven (kommunal skola i Täby). Påskveckan är lika dyr men man riskerar att få sorbet i backen...
Innan vi hade skolbarn åkta vi alltid guldveckorna 11-12, billigt, inget folk och oftast bra väder.
Marginellt billigare att åka till andra orter än Åre, Funäsfjällen, Vemdalen eller dylikt är kanske 10% billigare...
Det är väldigt skönt att kunna släppa allt och ta det lugnt i värme. Det enda du behöver komma ihåg eller planera för är när maten serveras. Vi vill inte behöva leta efter restauranger eller gå och handla mat när vi reser. Vi brukar fara på någon utfärd och sedan ta oss runt i närområdet. Eller bara vara på stranden.L lbgu skrev:Själv fattar jag inte varför man bokar all-inclusive. Ska man åka utomlands så vill man ju besöka platser och se/uppleva landet inte tillbringa en massa tid på hotellet med buffémat och poolbad. Det sistnämnda behöver man ju inte ens åka på semester för.. Hotell är väl enbart för att ha någonstans att sova.
AndersMalmgren skrev:
Kostat enormt mycket CO2 per säte dock. Inom Europa är det ju dessutom samma standard på sätena i princip. Bara ett skynke mellan mig och pöbeln. Kan jag lika gärna sitta med pöbeln.
Vart mörkrädd över mina svenska medresenärer när jag flög till Palma i höstas för konferens. Det var en svinstia på planet när man klev av. Alla i mitt sällskap var shockade
Ja svenskarna jobbar hårt på att få titeln jobbigaste resenärer. När vi varit på resor dom senaste åren är det alltid svenskar som stör mest och beter sig sämst. Vad har hänt med vanligt folks hyfs.
Säga tack eller följa regler är inte något svenskar verkar bry sig om mera.
Det beror väl på att Ryssarna försvunnit, och att nån måste ta över den platsenN Niq skrev:
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Fast först ska solcellernas och elbilarnas negativa CO2 påverkan "återbetalas" och du är troligen lika effektkrävande som alla andra på vintern när det är som kallast.anders07 skrev:
Med tanke på hur lite av koldioxidutsläpp som faktiskt kommer från flyget globalt kommer mina årliga flygresor varken göra till eller från...
Visst, det är bland de största utsläppen man som privatperson gör på kort tid men att lämna bort kött och bli vegetarian gör mycket, mycket mer under din livstid.
Jag äter vegetariskt, vi har två elbilar, solceller på taket, återvinner allt och köper ofta second hand så jag tänker flyga, med gott samvete, på semester en eller två gånger per år...
Kan man åka när det inte är storstadssportlov, åker till en "icke skistar" så liftkort är lite billigare, redan har utrustningen och inte "äter ute" så går det att göra en rätt billig skidresa. Vi åkte tidigare så. Då kan man få "boende i backen" för mindre än vad liftkorten kostar (ett par tusen). Då kan man åxå svänga in på lunchen och äta hemma. Har man små barn är det perfekt om nån inte orkar, då behöver inte alla avsluta. Bra med små backar där man inte tappar bort barnen. Men på sportlovet är en sådan stuga på popluär ort jättedyr.P PurreP skrev:
Nu har vi samma dilemma, skolan ger inte ledigt för skidåkning. Så får åka när boendet är dyrare - kör mindre ställen, går det att bo på gångavstånd från backe men ändå rimlig hyra. Mer köer överallt också. Tycker det är kass. Borde gå hitta ett system att smeta ut det mera. Många har nog inte råd att åka alls som det är nu.
Har faktiskt inte räknat på vad det kostar, om man räknar med bilresa, liftkort, skidskola för barnen, att man äter ute några gånger (brukar bli ca hälften av dagarna plus resa upp och ned). Bara en "enkel lunch" för en hel familj kostar väl ofta 600+. Så man sparar väl nån tusenlapp i liftkort och 5-10 på boendet på att välja en mindre skidort. Så även om det inte är 35 så är det nog jättesvårt att komma under 15-20 om man räknar med allt? Är faktiskt inte längre så road av skidåkningen själv, så när barnen växt i från det så lär jag inte åka nåt mer.
Endel fular och drar ändå på en halvvecka utanför sportlovsveckan. Tycker det blir mycket bilåka för så kort tid. Men frågan är om det inte räcker till med skidåkning och att det skulle vara ett bättre alternativ.
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Är dom de nya engelsmännen kanskeN Niq skrev: