29 459 läst ·
176 svar
29k läst
176 svar
Vad kostade semestern förr?
Jo, självklart får man bedöma även själv om det verkar vara en restaurang man själv vill äta på, För mig behöver dock inte upplevelsen vara att det är den bästa maten jag ätit, utan upplevelsen kan vara något helt annat.AndersMalmgren skrev:
Mest minnesvärda lokala ställen jag ätit på:
1. Pizzeria i Neapel - godaste pizzan jag ätit, men atmosfären kryddade nog också endel. Rekommendation från hotellet. Rekomendation från hotell kan annars vara vanskligt pga samarbete eller så.
2. Restaurang i Lettland - frågade några på stan. Köptes per viktenhet och inget jag hade stött på tidigare. Helt OK mat. Bara inhemska som åt där. Atmosfären intressant och rätt annorlunda mot Sverige.
3. Lokal restaurang i utkanten av typ Tensta eller nått? Minns inte riktigt. Ute och åkte med en kompis, och vi var rysligt hungriga.
-Här var många som verkar äta - vi testar. Typ alla tittade förvånat upp när vi kom in, men fortsatte sedan att äta när nyhetens behag lagt sig… Ska inte säga att det var så värst gott, men just intressant och billigt förstås. Någon satt och åt en talrik buljong med en halv kyckling i. Skulle inte äta där igen, men upplevelsen gjorde att jag minns den mer än 10 gånger så dyra restauranger.
Nu bör tilläggas att jag ätit på många olika restauranger i förorten som varit väldigt bra. Men för vanliga att nämna i denna lista. Jag anser att Sverige på det sättet är ett väldigt bra land när det gäller mat. Om man istället bodde i Italien tex så vore det nog inte lika enkelt att hitta libanesiskt eller persiskt när man är sugen på det.
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
I länder med mat på gatan-kultur fungerar jag också lite annorlunda. Men annars brukar jag köra white guide, Michelin eller kombo av Google maps / tripadvisor. Bara gå på google maps är vanskligtL Lilllen skrev:Jo, självklart får man bedöma även själv om det verkar vara en restaurang man själv vill äta på, För mig behöver dock inte upplevelsen vara att det är den bästa maten jag ätit, utan upplevelsen kan vara något helt annat.
Mest minnesvärda lokala ställen jag ätit på:
1. Pizzeria i Neapel - godaste pizzan jag ätit, men atmosfären kryddade nog också endel. Rekommendation från hotellet. Rekomendation från hotell kan annars vara vanskligt pga samarbete eller så.
2. Restaurang i Lettland - frågade några på stan. Köptes per viktenhet och inget jag hade stött på tidigare. Helt OK mat. Bara inhemska som åt där. Atmosfären intressant och rätt annorlunda mot Sverige.
3. Lokal restaurang i utkanten av typ Tensta eller nått? Minns inte riktigt. Ute och åkte med en kompis, och vi var rysligt hungriga.
-Här var många som verkar äta - vi testar. Typ alla tittade förvånat upp när vi kom in, men fortsatte sedan att äta när nyhetens behag lagt sig… Ska inte säga att det var så värst gott, men just intressant och billigt förstås. Någon satt och åt en talrik buljong med en halv kyckling i. Skulle inte äta där igen, men upplevelsen gjorde att jag minns den mer än 10 gånger så dyra restauranger.
Nu bör tilläggas att jag ätit på många olika restauranger i förorten som varit väldigt bra. Men för vanliga att nämna i denna lista. Jag anser att Sverige på det sättet är ett väldigt bra land när det gäller mat. Om man istället bodde i Italien tex så vore det nog inte lika enkelt att hitta libanesiskt eller persiskt när man är sugen på det.
Tex har Hubertus 4.0 av 650 recensioner. Blev meddragen dit av en kollega. Värsta jag ätit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
30 lök för en vecka Cypern?
Tänker 1800/natt x7 = 12600kr
Flyg 4 pers t.o.r = 10 000kr
Buss transfer 1000kr
Skitmat, skitdricka en vecka 4 pers 5000kr?
Sen är det säkert mycket som är avtalat och skalbart. Flyg kanske är subventionerat samarbete mellan två aktörer som samtidigt får ensamrätt på service. Det finns så många modeller att arbeta efter. Ibland är hotellet bara igång för att driva in pengar på andra sätt.
Tänker 1800/natt x7 = 12600kr
Flyg 4 pers t.o.r = 10 000kr
Buss transfer 1000kr
Skitmat, skitdricka en vecka 4 pers 5000kr?
Sen är det säkert mycket som är avtalat och skalbart. Flyg kanske är subventionerat samarbete mellan två aktörer som samtidigt får ensamrätt på service. Det finns så många modeller att arbeta efter. Ibland är hotellet bara igång för att driva in pengar på andra sätt.
Generellt kan man säga att allt kostade högre andel av inkomst förr av likvärdig kvalitet, bortsett från boende. Mat, elektronik, transport, kläder etc. En tv kostade en månadslön, folk bilade genom Europa, fläskkotlett åt man bara om det va fest osv.
Nu är det lite utanför ämnet, men jag skulle vilja fråga hur ni ser på det här med koldioxidutsläpp vid semesterresor.
Redigerat:
Med tanke på hur lite av koldioxidutsläpp som faktiskt kommer från flyget globalt kommer mina årliga flygresor varken göra till eller från...L L A Axelsson skrev:
Visst, det är bland de största utsläppen man som privatperson gör på kort tid men att lämna bort kött och bli vegetarian gör mycket, mycket mer under din livstid.
Jag äter vegetariskt, vi har två elbilar, solceller på taket, återvinner allt och köper ofta second hand så jag tänker flyga, med gott samvete, på semester en eller två gånger per år...
När jag var i skolåldern fanns det åtminstone fem skidbackar, varav två hade lift, i vår kommun. Allihop på mopedavstånd. En timme bort med bil fanns ytterligare ett gäng skidanläggningar i grannkommunerna. Nu är alla nedlagda.A Avatar86 skrev:
Då var det ganska billigt för föräldrarna när vi hade sportlov. En femtiolapp i bensin och lika mycket för några paket korv och bröd. Brasa att grilla korven fanns vid skidbacken. Sov gjorde man hemma.
Renoverare
· Stockholm
· 19 577 inlägg
Jag fattar inte heller konceptet med all inclusive. Man vill ju ut och testa lite lokala maträtter på resmålet, och hotellen brukar oftast ha internationell turistmat.L lbgu skrev:Själv fattar jag inte varför man bokar all-inclusive. Ska man åka utomlands så vill man ju besöka platser och se/uppleva landet inte tillbringa en massa tid på hotellet med buffémat och poolbad. Det sistnämnda behöver man ju inte ens åka på semester för.. Hotell är väl enbart för att ha någonstans att sova.
Dessutom så lider de lokala restaurangägarna hårt av detta påfund.
Jag köper det till viss del om man har mindre barn som hela tiden ska ha glass och mellanmål och grejer. De äter väl också oftast bara pannkakor, köttbullar eller korv med pommes
Frukost vill jag gärna ha på hotellet däremot