GustavW skrev:
Det är en helt korrekt kalkyl. Däremot är inte 6-800 timmar någon rimlig summa. Snarare 2,5-3000h. Under det 1,5året jag var tjänstledig så missade jag runt 220' skattade pengar. Att bygga större ökar däremot inte linjärt, huset är 250m2. Att bygga hälften så stort hade naturligvis inte kostat hälften. Därav den låga kvadratmeterkostnaden.
Lycka för dig, men knappast relevant för den breda massan då det är få husbyggare som klarar att dra runt ett nybyggt hus på 12 200 kr efter skatt /månad. Dessutom är det inte vanligt med 1,5 års tjänstledigt, brukar funka dåligt hos arbetsgivaren tyvärr. Nu kanske du har en välavlönad partner som drar in en del, men faktum kvarstår att din situation inte är normalfallet. Grattis till att du slapp undan billigt.:)

Du har helt rätt i att det inte är relevent för den breda massan. Min numera tidigare arbetsgivare var mycket tolerant, mer än vad man kan begära. Tyvärr var inte min sambo högavlönad utan det var bara att leva på lånade pengar.

Men faktum kvarstår, det går att bygga billigt om man vill och kan. Mina inlejda timmar kostade 425kr/h med moms. Det blir inte många timmar på en månadslön skattat.

V
Bumpar denna tråd igen!

Skriv gärna
Pris
Storlek
Standard

Och varför inte en bild :)

V
V Valen1 skrev:
Bumpar denna tråd igen!

Skriv gärna
Pris
Storlek
Standard

:beer:

V Valen1 skrev:
Bumpar denna tråd igen!

Skriv gärna
Pris
Storlek
Standard

5 490 000 kr med tillvalen (tillvalen var på drygt 100 000 kr)
129 kvm plus 8 kvm uteförråd
Blev klart 2017 så standarden är hög

Dålig bild jag vet, man ser ju mest av bilen och så är det en stolpe i vägen och man ser inte ens hela huset. Men det är den enda jag har tillgänglig på jobbet.

Delvis skymd vy av ett hus bakom en vit bil och en stolpe, med svensk flagga och grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Valen1
  • Laddar…
V
Sthlm1891 Sthlm1891 skrev:
5 490 000 kr med tillvalen (tillvalen var på drygt 100 000 kr)
129 kvm plus 8 kvm uteförråd
Blev klart 2017 så standarden är hög

Dålig bild jag vet, man ser ju mest av bilen och så är det en stolpe i vägen och man ser inte ens hela huset. Men det är den enda jag har tillgänglig på jobbet.

[bild]
Fint! Är priset exklusive tomt?

Tack! Nej, det är inklusive. Är totalentreprenad. Är en före detta åker som det har byggts ett nytt villaområde på (38 villor).

3.400.000 1,5-plan cirka 156kvm med oinredd vind. Garage med förråd på 86kvm. Tomt cirka 1000kvm.
Inklusive alla kostnader än så länge. Ovanvåning samt trädgård inte klart.

3 426’000kr landade vi på.
152m2 boa plus 50m2 fristående garage med golvvärme och 2500m2 gräsmatta.

Hittade bara en bild på huset, och då har vi ändå bott där i två år på måndag...

• Röd villa med vita knutar, balkong och stor gräsmatta, omgiven av skog i skymningsljus.
    Skapa konto
Runt 1 miljon, men då har jag gjort nästan allt själv och vi flyttade in -93, och byggde ut tornet -00.

• Ett trefasat trähus med ett nybyggt torn, omgivet av skog och en stenträdgård framför.
    Skapa konto
  • Gilla
Magnus1985 och 3 till
  • Laddar…
K
Runt en miljon slutade det på 160 m2 i 1,5 plan. Vi har gjort allt själva utom el och grävningen för anslutningen till kommunalt va. Tomten kostade nästan det dubbla.

3 sovrum nere och 3 uppe. Precis så som vi ville ha det med många små korridorer, prång och rum, bottenplan har 10 dörrar :)

16.000 kvm inkl carport/förråd inkl all teknisk utrustning exkl tomt/tomtplanering. Arkitektritat och med lokal byggare på totalentreprenad. Drygt 10 år sedan. Här har tomtpriserna fördubblats på dessa år.

Huset mycket litet - men det är inte billigare att bygga smått. Låg driftkostnad dock.

Hemmakatten
16.000 kvm var det väl inte, Yonna.

Hemmakatten Hemmakatten skrev:
16.000 kvm var det väl inte, Yonna.
16.000 kr/kvm.
Det var så som skrevs i början av tråden ...

R
#27,28,29 får flyttas till humorhörnan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.