8 329 läst ·
29 svar
8k läst
29 svar
Vad kostade ert hus?
Medlem
· Västragötaland
· 870 inlägg
Lycka för dig, men knappast relevant för den breda massan då det är få husbyggare som klarar att dra runt ett nybyggt hus på 12 200 kr efter skatt /månad. Dessutom är det inte vanligt med 1,5 års tjänstledigt, brukar funka dåligt hos arbetsgivaren tyvärr. Nu kanske du har en välavlönad partner som drar in en del, men faktum kvarstår att din situation inte är normalfallet. Grattis till att du slapp undan billigt.GustavW skrev:Det är en helt korrekt kalkyl. Däremot är inte 6-800 timmar någon rimlig summa. Snarare 2,5-3000h. Under det 1,5året jag var tjänstledig så missade jag runt 220' skattade pengar. Att bygga större ökar däremot inte linjärt, huset är 250m2. Att bygga hälften så stort hade naturligvis inte kostat hälften. Därav den låga kvadratmeterkostnaden.
Du har helt rätt i att det inte är relevent för den breda massan. Min numera tidigare arbetsgivare var mycket tolerant, mer än vad man kan begära. Tyvärr var inte min sambo högavlönad utan det var bara att leva på lånade pengar.
Men faktum kvarstår, det går att bygga billigt om man vill och kan. Mina inlejda timmar kostade 425kr/h med moms. Det blir inte många timmar på en månadslön skattat.
Men faktum kvarstår, det går att bygga billigt om man vill och kan. Mina inlejda timmar kostade 425kr/h med moms. Det blir inte många timmar på en månadslön skattat.
5 490 000 kr med tillvalen (tillvalen var på drygt 100 000 kr)V Valen1 skrev:
129 kvm plus 8 kvm uteförråd
Blev klart 2017 så standarden är hög
Dålig bild jag vet, man ser ju mest av bilen och så är det en stolpe i vägen och man ser inte ens hela huset. Men det är den enda jag har tillgänglig på jobbet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fint! Är priset exklusive tomt?Sthlm1891 skrev:
Medlem
· Stockholm
· 4 630 inlägg
Runt en miljon slutade det på 160 m2 i 1,5 plan. Vi har gjort allt själva utom el och grävningen för anslutningen till kommunalt va. Tomten kostade nästan det dubbla.
3 sovrum nere och 3 uppe. Precis så som vi ville ha det med många små korridorer, prång och rum, bottenplan har 10 dörrar
3 sovrum nere och 3 uppe. Precis så som vi ville ha det med många små korridorer, prång och rum, bottenplan har 10 dörrar
16.000 kvm inkl carport/förråd inkl all teknisk utrustning exkl tomt/tomtplanering. Arkitektritat och med lokal byggare på totalentreprenad. Drygt 10 år sedan. Här har tomtpriserna fördubblats på dessa år.
Huset mycket litet - men det är inte billigare att bygga smått. Låg driftkostnad dock.
Huset mycket litet - men det är inte billigare att bygga smått. Låg driftkostnad dock.
Klicka här för att svara