S sepani skrev:
Tack! Då vet jag var jag ska skruva…👍
Och den är ihopskruvad med 4 st skruvar, ser ut som att det går att komma åt dom. Troligtvis har allt på rören där, monterats ihop och vridits på pumphuset. Pass på lite, kan sitta en kolv och fjäder i rördelen strax innan tryckisen. Så ta det lungt när du delar sakerna och se hur det sitter.

• Gilla
sepani och 1 till
  • Laddar…
Ser fram emot våren, då ska jag ta tag i pumpen igen och få rätt på bevattningen från brunnen...Frun har kommit fram till att vi ska montera ned brunnen i marknivå för att få bättre uteplats och lägga lock på men det bör inte påverka något annat...

När jag läser dina symptom så låter det som att pumpen i princip fungerar, men troligen begränsas inflödet till pumpen så det kommer för lite vatten till pumpen när du vill ha ett stort uttag, dvs högt flöde. (sinar)

Är det på det viset så bör du har full fart på vattnet när du tar en liten mängd, dvs det som är i tanken. Sen när pumpen startar och ska leverera ett stort flöde så kan den inte dra till sig tillräckligt med vatten och då "sinar" det eftersom du tar ut mer vatten än vad den kan leverera med strypt inflöde.

Orsak kan vara att röret från brunnen är delvis igensatt eller eventuellt filtret i bottenventilen. Men troligen är det röret som är kass. Kan vara det korta klena röret precis fram till pumpen. Järnrör tenderar att rosta igen ganska lätt.

• Gilla
sepani
  • Laddar…
P Pelle- skrev:
När jag läser dina symptom så låter det som att pumpen i princip fungerar, men troligen begränsas inflödet till pumpen så det kommer för lite vatten till pumpen när du vill ha ett stort uttag, dvs högt flöde. (sinar)

Är det på det viset så bör du har full fart på vattnet när du tar en liten mängd, dvs det som är i tanken. Sen när pumpen startar och ska leverera ett stort flöde så kan den inte dra till sig tillräckligt med vatten och då "sinar" det eftersom du tar ut mer vatten än vad den kan leverera med strypt inflöde.

Orsak kan vara att röret från brunnen är delvis igensatt eller eventuellt filtret i bottenventilen. Men troligen är det röret som är kass. Kan vara det korta klena röret precis fram till pumpen. Järnrör tenderar att rosta igen ganska lätt.
Detta ska jag absolut kolla när våren kommer! Har ju ett ganska smalt och gammalt järnrör från pumpen genom källar grunden ca 6 meter bort till brunnen där vatten ”sugs”…absolut kan något ha hänt med röret men frågan är hur jag kollar…? Och åtgärdar….

Egentligen får du svaret på frågan om det uppför sig som jag beskrev. Så länge du tappar en mindre mängd som är i tanken så inte pumpen startar så har du fullt ös ut. Det betyder att allt utgående från tanken funkar.

Att testa röret...
Jag hade börjat med skruva bort det klena röret som går fr väggen till pumpen och kolla hur igensatt det är. Det är mycket möjligt det bara är igenkorkat vid övergången från det grova i väggen till det klena. Då kan du rensa, vilket är en tillfällig fix. Jag tycker röret ut till brunnen ser äldre ut än det klena, så oddsen är att det grova är det som är igenrostat nånstans.

När du har klena röret borta så skruva även bort sugslangen i brunnen så kan du prova att spruta vatten genom röret mha vattenslang från en granne. Saknas granne, så häll i vatten vid röret i väggen. Det ska rinna rätt bra ut till brunnen om det inte är igenkorkat. Det är inte helt enkelt att avgöra vad som är en rimlig mängd vatten som betyder fel om det är lite halvt igenkorkat, men är det helt tätt nu till våren är det uppenbarligen helt igenrostat.

Det är en dålig ide att ha järnrör nedgrävda. Föregående ägare till min fastighet hade två järnrör för vatten nedgrävda, Ett av dem var 50 år gammalt, det enda som höll ihop det var jorden runt rosten. Jag har aldrig sett ett så rostigt rör i hela mitt liv. Obegripligt att det inte sprutade fontäner.

Jag grävde upp skräpet och designade om hela systemet så det är sektionerat till respektive byggnad. Tog allt i rostfritt och plastslangar för inkommande och utgående vatten till övriga byggnader. Det håller i 100 år och inget rost i vattnet numera. Antar du får spola ut rostigt vatten när du startar upp på våren?

Designade också det så att det är jättelätt att tömma alla utgående slangar på vatten inför vintern för jag tröttnade på byta sönderfrysta kranar varje vår. Det har funkat perfekt två vintrar nu. Med -20C i förra veckan hade det gamla systemet garanterat inneburit nya kranar till våren 😀

Åtgärda...
Enkelt i teorin. Det korta svaret är gräv upp skräpet och lägg en riktigt plastslang avsedd för kallvatten i mark. Det är det enda som funkar pålitligt i typ 100 år och du slipper rostvatten på våren.
Slangen måste läggas noga med fall och inte i vertikala gupp som kan fånga luftbubblor i slangen.

Om det blir ny slang så är det nog enklare att gå in genom brunnsringen, än längre ned där du har röret idag. Det finns gummitätningar för brunnsringen att köpa så det blir tätt i genomföringen in i brunnen.
Naturligtvis ska djupet vara frostfritt.

• Gilla
sepani
  • Laddar…
P Pelle- skrev:
Egentligen får du svaret på frågan om det uppför sig som jag beskrev. Så länge du tappar en mindre mängd som är i tanken så inte pumpen startar så har du fullt ös ut. Det betyder att allt utgående från tanken funkar.

Att testa röret...
Jag hade börjat med skruva bort det klena röret som går fr väggen till pumpen och kolla hur igensatt det är. Det är mycket möjligt det bara är igenkorkat vid övergången från det grova i väggen till det klena. Då kan du rensa, vilket är en tillfällig fix. Jag tycker röret ut till brunnen ser äldre ut än det klena, så oddsen är att det grova är det som är igenrostat nånstans.

När du har klena röret borta så skruva även bort sugslangen i brunnen så kan du prova att spruta vatten genom röret mha vattenslang från en granne. Saknas granne, så häll i vatten vid röret i väggen. Det ska rinna rätt bra ut till brunnen om det inte är igenkorkat. Det är inte helt enkelt att avgöra vad som är en rimlig mängd vatten som betyder fel om det är lite halvt igenkorkat, men är det helt tätt nu till våren är det uppenbarligen helt igenrostat.

Det är en dålig ide att ha järnrör nedgrävda. Föregående ägare till min fastighet hade två järnrör för vatten nedgrävda, Ett av dem var 50 år gammalt, det enda som höll ihop det var jorden runt rosten. Jag har aldrig sett ett så rostigt rör i hela mitt liv. Obegripligt att det inte sprutade fontäner.

Jag grävde upp skräpet och designade om hela systemet så det är sektionerat till respektive byggnad. Tog allt i rostfritt och plastslangar för inkommande och utgående vatten till övriga byggnader. Det håller i 100 år och inget rost i vattnet numera. Antar du får spola ut rostigt vatten när du startar upp på våren?

Designade också det så att det är jättelätt att tömma alla utgående slangar på vatten inför vintern för jag tröttnade på byta sönderfrysta kranar varje vår. Det har funkat perfekt två vintrar nu. Med -20C i förra veckan hade det gamla systemet garanterat inneburit nya kranar till våren 😀

Åtgärda...
Enkelt i teorin. Det korta svaret är gräv upp skräpet och lägg en riktigt plastslang avsedd för kallvatten i mark. Det är det enda som funkar pålitligt i typ 100 år och du slipper rostvatten på våren.
Slangen måste läggas noga med fall och inte i vertikala gupp som kan fånga luftbubblor i slangen.

Om det blir ny slang så är det nog enklare att gå in genom brunnsringen, än längre ned där du har röret idag. Det finns gummitätningar för brunnsringen att köpa så det blir tätt i genomföringen in i brunnen.
Naturligtvis ska djupet vara frostfritt.
Det är bra tips. Ett problem kan dock vara att i mitt järnrör går under en numera gjuten platta den gammal loggia byggts som del av huset. Jag kan se framför mig att det blir svårt att dra om ett rör från brunnen in till pumpen men självklart inte omöjligt. Jag kan inte helt komma ihåg hur det var i våras senaste gången jag prövade, men vill minnas att det att börja med rann normalt och därefter sinade. Och det hände efter en ganska kort stund. Därefter började pumpen väsnas försöka suga trycket steg upp till över fem bar. Men så snart våren kommer är det g
Dags att testa

S sepani skrev:
Och det hände efter en ganska kort stund
Det tyder på att när vattnet som var i tanken försvann så sjönk trycket och när pumpen skulle börja suga blev det problem med flödet (sinade). Det går fort ta den lilla volymen med så liten tank.

Det jag inte förstår är varför trycket skulle gå upp till 5 bar, om den var inställd på 4 bar. Trycket i tanken höjs genom att vatten pressas in i tanken med övertryck. Det är ingen kompressor, den kan inte pumpa luft. När min pump inte började att suga upp vatten så var trycket noll i tanken hur mycket pumpen än gick.

Tryckströmbrytaren sitter inte optimalt monterad. Normalt ska de sitta uppe på ett 20cm vertikalt rör så partiklar i vattnet inte kommer in i den så lätt. Undra om det kan vara så att det kommer in luft till tryckströmbrytarens membran när vattnet sinar så den slår ifrån vid fel tryck...

Jag har provat att avlufta samt därefter pumpa upp till 1 bar
Menar du att du fyller pumphuset med vatten så den börjar suga igen?

Hmm, under plattan låter avancerat !
Kan du dra in slangen en annan väg än röret?
Jag har typ 30m till min brunn så avståndet är inte kritiskt. Min brunn är dessutom avsevärt djupare än din så du har bättre förutsättningar.

Redigerat:
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
Kanske den bara gick till 4 (eller strax över) kan minnas fel. Men var inte inställd på ngt värde/tryck. På bilden från brunnen ser man järnröret från källaren komma ut en bra bit ned, sen kröka 90c och gå rakt ned i brunnen. Jag tror röret fortsätter ca 1 meter under vattnet Har försökt känna med lång stång… värt att prova rensa röret…frågan hur…

Jag pumpade upp trycket i själva pumpen med cykelpump eftersom det gick ner till noll när den var ”avstängd”. Dock ganska meningslöst eftersom då den startade gick den upp mycket högre (4-5). I felsökningen stod det att pröva pumpa upp till 1 bar ca som är det tryck den bör ha ( men nu var det inte felet)

Ok, ja pumpa in luft i pumpen lär inte direkt hjälpa. Man brukar istället försöka fylla pumphuset och röret till brunnen med vatten så pumpen börjar suga vatten.

Rensa rör...
Det har jag gjort när det varit blockering i en ände av ett rör. Men det har nästan alltid slutat med nya grejor för vanligtvis visar det sig vara i så dåligt skick när man börjar röra i det att man vill inte ha det till dricksvatten. Vill inte heller ta risken att få en vattenskada, eller det lägger av strax igen pgr röret är så rostigt att det kan springa läck när som helst. Lite mer kritiskt på trycksidan dock.

Det finns en möjlighet att det är i stopp det smala röret från väggen till pumpen, eller kopplingarna mellan. Kan även vara i böjen direkt efter det kommer ur väggen. Sitter det där så går det oftast att borra, fila eller slå loss rosten. Har du tur är det i det korta smala röret som är lätt att byta, men det ser relativt nytt ut.

Jag rekommenderar om det är möjligt att byta ut allt hela vägen från bottenventil till pumpen om du vill ha fint vatten och att det ska funka problemfritt för lång tid framöver. Grejorna är ganska billiga, grävningen är problemet. Går det komma in en annan väg med slangen än under plattan så förenklar det rejält.

Hur gammalt är röret ut till brunnen?

På tal om det smala röret fram till pumpen... Vanligtvis så stryper man inte ned sugsidan för det ger mer motstånd för pumpen och begränsar flödet. Men den pumpen kanske har så liten kapacitet att det röret är tillräckligt. Kolla instruktionsboken om vad de rek. för inkommande dimension, eller kolla hur stort hål det är in i pumpen och utgå ifrån det.

Tänker att ska du ändå ge dig på byta delar där så passa på att optimera för högre flöde så pumpens jobb underlättas, om inget annat är det mindre risk det sätter igen sig 😊

P Pelle- skrev:
Ok, ja pumpa in luft i pumpen lär inte direkt hjälpa. Man brukar istället försöka fylla pumphuset och röret till brunnen med vatten så pumpen börjar suga vatten.

Rensa rör...
Det har jag gjort när det varit blockering i en ände av ett rör. Men det har nästan alltid slutat med nya grejor för vanligtvis visar det sig vara i så dåligt skick när man börjar röra i det att man vill inte ha det till dricksvatten. Vill inte heller ta risken att få en vattenskada, eller det lägger av strax igen pgr röret är så rostigt att det kan springa läck när som helst. Lite mer kritiskt på trycksidan dock.

Det finns en möjlighet att det är i stopp det smala röret från väggen till pumpen, eller kopplingarna mellan. Kan även vara i böjen direkt efter det kommer ur väggen. Sitter det där så går det oftast att borra, fila eller slå loss rosten. Har du tur är det i det korta smala röret som är lätt att byta, men det ser relativt nytt ut.

Jag rekommenderar om det är möjligt att byta ut allt hela vägen från bottenventil till pumpen om du vill ha fint vatten och att det ska funka problemfritt för lång tid framöver. Grejorna är ganska billiga, grävningen är problemet. Går det komma in en annan väg med slangen än under plattan så förenklar det rejält.

Hur gammalt är röret ut till brunnen?
Jag kan säga att min brunn är för bevattning av trädgård, tvätt av hus etc endast, då jag har kommunalt vatten. Det sagt så vill jag ju fortsatt att det fungera...huset är byggt 1951. Pumpen är "ny" men tror att röret kan vara åtminstone 50 år gammalt...brunnen står kanske 5 meter från huset och jag blev förvånad över hur stor konstruktion det verkade vara. Själva brunnen har en "normalstor"öppning och nedanför "halsen" går den ut i "flaskform" och ser ut att vara satt med tegelsten. Ca 5 meter djup med 3 meter vatten. Järnröret kommer ut ur brunnsväggen och sticker 90C ned i vattnet...så om det är röret som gett upp får jag vara kreativ och hitta annan lösning. Med pumpen i den gjutna krypgrunden på huset blir det svårt att få matning med vatten dit utan en liknande dragning....

Neder delen av brunnen är i princip alltid mycket större för det är magasindelen av brunnen, precis som en vanlig flaska så vill man ha mer volym än vad som ryms i flaskhalsen. Annars sjunker nivån blixtsnabbt när det tas lite större volym av vatten med resultat att vattnet tar slut och pumpen suger luft.

Ja, det blir en stor konstruktion. Min brunn har jag för mig är 8m djup och det är jättestora ringar längst ned för att kunna leverera många kubikmeter vatten blixtsnabbt. Min "flaskhals" är många meter djup.

Det kanske är en murad brunn hela vägen ned, förutom den övre brunnsringen.
En nyare brunn har ett koniskt rör som leder ned till de stora magasin-ringarna.

Ett rör som är 50 år är fantastiskt att det fortfarande fungerar alls 😊
Skåne-vattnet kanske är mindre rost-framkallande än här.
Skruvar du bort det klena röret och rörböjen på det som går in i väggen så kan du se hur det ser ut inuti.
Är det igenproppat med rost så det bara är ett litet hål i mitten eller lövtunt gods så har det gjort sitt...

Nu har jag tagit tag i pumpen igen. När jag nu startar den eller rättare sagt vrider på utkastaren så händer ingenting det är helt dött. Så det inte varit tidigare utan då har det kommit en stund därefter har pumpen kört igång kört upp till fyra fem bars tryck och därefter stannat. Jag funderar på om det kan vara så att det trots allt är dags att byta pumpen fast att den är ganska ny. Jag ser att det finns redan ett pumplik på plats. Se bild kanske dags för ett till …..

IMG_1845.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_1846.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.