2 446 läst ·
45 svar
2k läst
45 svar
Vad kan vara fel men min pump?
Jag har en grävd brunn några meter bredvid huset. I källaren (krypgrund ”plus”) sitter pumpen. Från pumpen (eller snarare till pumpen) kommer ett rör ”ur väggen”. I botten på krypgrunden finns det en trall och under trallen en ”balja” där det ser ut att finnas vatten. Ska ta bättre bilder.
Fel av mig med pumpen, det är inget borrhål och ejektor, missade något. 👿S sepani skrev:
Trallen är över ett dräneringshål och har inget med pumpen till vattnet att göra (i hålet står en dränkbar länspump. Bilder på pump och röranslutning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Nu har jag haft av även trälocket under durkplåten. Jag kan se att röret inifrån källaren kommer ut i och går ned i brunnen. Jag kan nå att känna en bit ner på röret och det fortsätter åtminstone en bit under vattennivån . Brunnen lodade jag till 5 meter djup ca vara 3 meter vatten. Så det bör finnas vatten…måste vara pumpen, hur kan jag rengöra min pump? Om det är stopp i den? Det som händer är att den startar och trycket stiger jättemycket som om den försöker suga men inte klarar det
Logga in
Skapa konto
Vad menas med att trycket stiger, ökar manometern då och sen inget vatten, troligtvis inget stopp i pumpen, det är grova rör där ut. Då är det något som hindrar på vägen ut till huset. vart går det röret med stängd ventil till nhöger på fotot. Bredvid på röret sitter en backventil, är den rätt väg, finns en pil på den, ska peka från pumpen sätt.
Ja trycket i pumpen stiger om jag kommer ihåg rätt upp till 4-5 bar och liksom ”pushar” mot än högre. Fotot är taget i brunnen som ligger några meter bredvid huset. Röret som går ut i brunnen kommer från källaren i huset och är nog ett avstånd till pumpen (som står i källaren på 8-10 meter. Röret som går ut i brunnen har jag aldrig rört. Från det tjocka krökta röret går ett tunnare rör ned i brunnen. Jag når att känna att det åtminstone går 50 cm ned under ytan så borde dra vatten…det syns nog dåligt på bilden. Brunnen är ”flaskformad” och verkar vara en ganska rejäl konstruktion. Så ingen ventil är rörd i brunnen, men ska kanske dubbelkolla nere i källaren oxo. Jag har inte rört någon, men kan ha stängts av vid servicen på avfuktare (även om jag i så fall inte förstår varför…) men det stämmer i tiden med när vattnet sinadeJ jonaserik skrev:Vad menas med att trycket stiger, ökar manometern då och sen inget vatten, troligtvis inget stopp i pumpen, det är grova rör där ut. Då är det något som hindrar på vägen ut till huset. vart går det röret med stängd ventil till nhöger på fotot. Bredvid på röret sitter en backventil, är den rätt väg, finns en pil på den, ska peka från pumpen sätt.
Produkter som diskuteras: "avfuktare"
Avfuktare
Nedan presenteras vårt sortiment av avfuktare. Avfuktare är viktiga verktyg för att upprätthålla en hälsosam och behaglig inomhusmiljö, särskilt i utrymmen som källare, tvättstugor eller badrum, där fuktighetsnivåerna kan vara höga.
Läs mer
Det som har hänt när jag ”kranat” är att vattnet ganska snabbt sinar i kranen. Därefter har pumpen startat och gått upp till 4-5 bar, stått så en stund och ”kört” och därefter stannat. Trycket behölls uppe om jag kommer ihåg rätt. Jag har provat att avlufta samt därefter pumpa upp till 1 bar ca men det blir samma igen när jag sen har kranat….J jonaserik skrev:
OK kan vara att du behöver rensa tryckströmbrytaren, inte säkert men en bra ide. Har skrivit hur man gör i den här tråden. Alla tryckisar fungerar på samma sätt, bara lite skillnad på det fysiska.S sepani skrev:Det som har hänt när jag ”kranat” är att vattnet ganska snabbt sinar i kranen. Därefter har pumpen startat och gått upp till 4-5 bar, stått så en stund och ”kört” och därefter stannat. Trycket behölls uppe om jag kommer ihåg rätt. Jag har provat att avlufta samt därefter pumpa upp till 1 bar ca men det blir samma igen när jag sen har kranat….
https://www.byggahus.se/forum/threads/tryckstroembrytare-cewe-eller-abb-foer-vatten.408012/
Ja jag tror att pumpen (Ahlsell) är ganska ny. Ska se om det framgår av instruktionen vart tryckvakten sitterJ jonaserik skrev:
Den sitter på tvären och har 2 kablar in, men lite tveksamt med skit, när den är ny som du säger. Men ingen bra plats för en tryckis. Den ska sitta en bit från allt helst. ett rör rakt upp ca 30 cm, så samlas det ingen skit i tryckisen lätt.S sepani skrev: