Jag har en pump som tar vatten från den egna brunnen. För första gången har vattnet i år sinat i slangen. Det rinner en stund och därefter har pumpen ”väsnats ” rejält en stund. Jag trodde brunnen kunde ha gått torr men det verkar finnas vatten i den. Jag begriper inte denna utrustning (a-collection PA-1850) och det kan vara att jag missat ngt underhåll?


Vattenpump a-collection PA-1850 installerad i en källare med kopplingar och slangar anslutna till en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vattenpump och rörsystem monterade i en källarvägg, del av en privat brunnsanläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Verktyg och rör i en källare med stenar, ett paket instruktioner och linor på väggen; relaterat till vattenpumpunderhåll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jochi
  • Laddar…
Det är ju problem med grundvattennivån i stora delar av Skåne så...🤔
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
det är två saker jag kan tänka mig:

Det kan börja väsnas i pumpen om den börja dra luft i bottenventilen i brunnen. har du kikat om bottenventilen i brunnen för pumpen börja bli synlig över vattenytan (och börja suga luft), och verka det komma luft i ditt tappvatten senare ???

Även i lägen om höjdskillnaden mellan pumpen och vattenytan överstiger 8-9 meter (för att vattenytan i brunnen sjunkit mycket) så kan det börja kavitera och med det börja föra oväsen för att undertrycket blivit så hög att vattnet börja koka i pumpens intag, detta bör inte ge någon nämnvärt med luft i tappvattnet senare.
 
  • Gilla
Jochi och 1 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Det är ju problem med grundvattennivån i stora delar av
X xxargs skrev:
det är två saker jag kan tänka mig:

Det kan börja väsnas i pumpen om den börja dra luft i bottenventilen i brunnen. har du kikat om bottenventilen i brunnen för pumpen börja bli synlig över vattenytan (och börja suga luft), och verka det komma luft i ditt tappvatten senare ???

Även i lägen om höjdskillnaden mellan pumpen och vattenytan överstiger 8-9 meter (för att vattenytan i brunnen sjunkit mycket) så kan det börja kavitera och med det börja föra oväsen för att undertrycket blivit så hög att vattnet börja koka i pumpens intag, detta bör inte ge någon nämnvärt med luft i tappvattnet senare.
Jag vet inte hur anslutningen till brunnen är konstruerad. Det går ett rör genom väggen i riktning brunnen och jag föreställer mig att det röret går in i brunnen på något djup. Jag vet inte hur högt vattnet i brunnen brukar stå , nu verkar det stå 2 meter ned fast behöver få bort det ruttna trälocket under durkplåten så att jag ser ordentligt. Nu ser jag bara genom lufthålet och svårt att avgöra djupet eller se om avtappningen är ovan vattnet.


Rund brunn med durkplåt omgiven av murgröna. På marken ligger en säck med jord och stenar, en trädgårdsmöbel syns i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Brunn med trälock, delvis täckt av murgröna, med rör genom locket. Bruun ser äldre och sliten ut, omgivet av överväxta växter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nu har jag kollat pumpen noga och trycket ser ok ut. Det lär vara grundvattenproblem….😳

IMG_9242.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blå vattenpump med tryckmätare, omgiven av stenväggar. Pumpen används i diskussion om grundvattenproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fast lite konstigt är det, för när jag först kom ned till pumpen stod trycket på över 4 bar….för att senare sjunka till 0,6 bara sekunder efter. Kan ha varit efter att vi kranade dock….

En manometer på en pump, visar ett tryck på över 4 bar, med en bakgrund av damm och skräp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hydropressfel, dyker trycket på det viset så är det, antingen dåligt med luft i blåsan eller trasigt membran. Sen om inte pumpen startar som den ska vid ett tryck på ca 2 bar, så kan det var skit/stopp i tryckströmbrytaren. I bland bir stopp i ett litet hål i den och trycket kan inte sjunka och starta pumpen, men går att rengöra, så ingen ny behövs.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Hydropressfel, dyker trycket på det viset så är det, antingen dåligt med luft i blåsan eller trasigt membran. Sen om inte pumpen startar som den ska vid ett tryck på ca 2 bar, så kan det var skit/stopp i tryckströmbrytaren. I bland bir stopp i ett litet hål i den och trycket kan inte sjunka och starta pumpen, men går att rengöra, så ingen ny behövs.
Det jag även märkt är att vattnet kommer ett tag, sinar därefter och så startar pumpen och sen är det ”tryck” igen. Jag ska lösa på i manualen om hur jag hittar tryck strömbrytaren och menbranet
 
S sepani skrev:
Det jag även märkt är att vattnet kommer ett tag, sinar därefter och så startar pumpen och sen är det ”tryck” igen. Jag ska lösa på i manualen om hur jag hittar tryck strömbrytaren och menbranet
Enligt manualen ska trycket vara 0,6 -1,2
 
S sepani skrev:
Enligt manualen ska trycket vara 0,6 -1,2
Jepp och det kollas med noll tryck och inget vatten i kärlet. Det kan sitta en plastplugg i änden på kärlet och under en bilventil att mäta på. Tryck till på piggen, ska pysa luft, kommer det vatten så är blåsan körd. Där kan man pumpa in luft till ca 1,5 Bar som är vanligast.
 
  • Gilla
sepani
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Jepp och det kollas med noll tryck och inget vatten i kärlet. Det kan sitta en plastplugg i änden på kärlet och under en bilventil att mäta på. Tryck till på piggen, ska pysa luft, kommer det vatten så är blåsan körd. Där kan man pumpa in luft till ca 1,5 Bar som är vanligast.
Nu har jag testat pumpen igen. Som tidigare kommer det vatten ”ett tag” för att sedan sina. Denna gången var jag nere vid pumpen och den körde då igång, trycket gick upp till 5 bar och manometern ”slog” fram o tillbaka mot högre tryck men stannade vid 5. Därefter stannade pumpen o jag skruvade av locket och tryckte på ventilen. Luften gick ut direkt, dock inget vatten. Jag funderar, OM det är så att brunnen är torr och pumpen suger luft, blir det då så att trycket ökar?
 
Jag har provat att pumpa upp trycket i kärlet till 2 bar med en pump och det går bra. I och för sig pumpar den själv upp till > 4 bar så det bör därför inte vara trycksättningen som är problemet? Jag har även skruvat av föfrfiltret o kollat o det ser bra ut. Backventil har jag ej haft av ännu. Jag har aldrig upplevt att det sinat förut och det ser som sagt ut att finnas vatten i brunnen, men jag vet inte på vilken nivå den suger. Pumpen är såklart vattenfylld i alla fall i nuläget, om jag sen kranar dör vattnet ut efter ett tag.
 
S sepani skrev:
Nu har jag testat pumpen igen. Som tidigare kommer det vatten ”ett tag” för att sedan sina. Denna gången var jag nere vid pumpen och den körde då igång, trycket gick upp till 5 bar och manometern ”slog” fram o tillbaka mot högre tryck men stannade vid 5. Därefter stannade pumpen o jag skruvade av locket och tryckte på ventilen. Luften gick ut direkt, dock inget vatten. Jag funderar, OM det är så att brunnen är torr och pumpen suger luft, blir det då så att trycket ökar?
Nu vet vi inte hur det ser ut med montaget i borrhålet. Nrtill sitter det en injektor som ska hjälpa till att på upp vatten på större djup av ett hål. Om det är något dåligt tillrinning i hålet, så brukar det sätta en slangbit på 11 meter nedanför ejektorn. Då kan inte pumpen suga luft, utan står och går på det som rinner till i hålet. Är nivån i hålet ca 5 - 8 meter ner på 11 metersbiten, blir det inte många liter som kommer till huset då.
 
Har TS verkligen en ejektor i brunnen då?

Kass bottenventil?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.