Hej!
Har en trall på uteplats som har murknat på ett par isolerade ställen (tror för att brädorna sitter för tätt och det samlas vattenpölar där vid regn). Bilderna är på de två brädor som murknat och en på halva trallen inkl båda brädorna.
Ni som är vana, ser man direkt vad som behövs för en enkel lagning?
Räcker det med att riva/såga ut och byta till nya brädor mellan två fästpunkter (/”skruvställen”)?
Det behöver inte se perfekt ut, bara vara barnsäkert och hålla några år. Tänker att hela trallen kommer behöva bytas vid ett senare tillfälle, p.g.a. felkonstruktionen, att brädorna sitter för tätt.
Tacksam för tips och råd!
Har en trall på uteplats som har murknat på ett par isolerade ställen (tror för att brädorna sitter för tätt och det samlas vattenpölar där vid regn). Bilderna är på de två brädor som murknat och en på halva trallen inkl båda brädorna.
Ni som är vana, ser man direkt vad som behövs för en enkel lagning?
Räcker det med att riva/såga ut och byta till nya brädor mellan två fästpunkter (/”skruvställen”)?
Det behöver inte se perfekt ut, bara vara barnsäkert och hålla några år. Tänker att hela trallen kommer behöva bytas vid ett senare tillfälle, p.g.a. felkonstruktionen, att brädorna sitter för tätt.
Tacksam för tips och råd!
Produkter som diskuteras: "trallskruv"
Trallskruv
Trallskruvar är en typ av träskruvar som är utformade för att tåla tuffa väderförhållanden och ofta tillverkas av rostfritt stål eller annat väderbeständigt material. Dessa skruvar är särskilt lämpliga för utomhusbruk, till exempel
Läs mer
Det är ju alltid bra att gå över minst tre reglar även om det är en tillfällig lagning. Är det enstaka ställen handlar det inte om några pengar ändå. Stumpar som ligger över ett enda fack vill man undvika.
Fantastiskt att nån lyckats lägga trall för tätt. Har man relativt färsktryckt blött virke vid läggning går det knappt att åstadkomma även om de läggs ganska dikt an från början, här kanske man fick med uttorkade bräder på sina ställen som lyckats svälla vintertid.
Fantastiskt att nån lyckats lägga trall för tätt. Har man relativt färsktryckt blött virke vid läggning går det knappt att åstadkomma även om de läggs ganska dikt an från början, här kanske man fick med uttorkade bräder på sina ställen som lyckats svälla vintertid.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 561 inlägg
Ok, då lägger jag lite längre nya brädor, så de täcker minst tre reglar, tack för synpunkten!D Drefviken skrev:Det är ju alltid bra att gå över minst tre reglar även om det är en tillfällig lagning. Är det enstaka ställen handlar det inte om några pengar ändå. Stumpar som ligger över ett enda fack vill man undvika.
Du menar att plankorna snarare brukar krympa, om man har färsktryckt blött virke? Har funderat över hur det kunde bli så, är ju bra att ha med sig tankar om när jag väl byter allt framöver, så det inte upprepas 👍🏻 (eller blir överdrivet glest istället 😅)
Ja, det vore ju annars smart, tack för idén! Det vore ju i så fall om jag vände på allihopa, men det blir kanske lite väl stort ingrepp för ett tillfälligt snabbfix. Har annars tänkt tanken att skippa rillade plankor när jag väl gör om trallen, ser inte riktigt poängen med dem, de samlar bara mer vatten vid regn känns det som. (Eller har de några fördelar jag inte förstår? )I InsidersUnited skrev:
Medlem
· Västra Götaland
· 3 561 inlägg
Prova att vända på en, du kommer bara vilja fortsätta. Jag gissar att du kan göra det där på 8-10 timmar.
Mät kant till kant dvs från första brädan mäter du till den andra brädans kant. Upprepa. Efter några brädor hittar du en distans som funkar och mäter fem brädor i taget.rinre skrev:
Du behöver i alla fall mäta för att hålla det rakt.
I InsidersUnited skrev:
Tack för inspel båda! Ja, låter egentligen toppen om det räcker att vända på alla InsidersUnited, men då är det ju rätt mycket jobb och frågan om det är värt att göra om allt med nytt virke istället som du säger Stefan…Stefan N skrev:
Nu framgår det inte exakt hur stor yta det handlar om men ser inte ut som en jättetrall. Det tar som de andra säger inte jättelänge att lägga ny om man har en kapsåg och bra skruvdragare, så länge man har lite koll att man inte börjar lägga snett (om man är 724 mm från väggen i ena ändan är det bra om måttet stämmer någorlunda längs med hela) är det inte så komplicerat. Och ganska prispressad produkt på bygghandeln (rillad ganska mkt dyrare än vanlig dock).rinre skrev:
Ok, då lägger jag lite längre nya brädor, så de täcker minst tre reglar, tack för synpunkten!
Du menar att plankorna snarare brukar krympa, om man har färsktryckt blött virke? Har funderat över hur det kunde bli så, är ju bra att ha med sig tankar om när jag väl byter allt framöver, så det inte upprepas 👍🏻 (eller blir överdrivet glest istället 😅)
Så då kan det ju vara ett alternativ att bara lägga nytt på en gång. Och ja, i så fall riskerar ju dina dåliga erfarenhet med den här trallen göra att du lägger rejäl springa emellan. Så då är just denna varning på sin plats, det vanliga är att det bara krymper, lägger man ett knivblad mellan bräderna är det en duktig springa redan nästa sommar, tätare på vintern.
Ingen aning, jag bara satte dem med några mm avstånd, va inte alls noga med det. Klart, är man petig och tycker sånt är viktigt så kanske man ska göra på något speciellt sätt. Men jag är nöjd, en tvätt och linsåpa efter vändningen så vart det helt klart över förväntan.D Drefviken skrev: