18 989 läst ·
92 svar
19k läst
92 svar
Vad kan jag kräva för skadestånd?
Åtgärden ska vara godkänd & tätskiktet ska inte bli sämre än det var innan. Det är viktigt. Att ”bara spruta in lite silikon”, så hanterar jag inte frågor som rör mitt hem & fastighet.Perssel skrev:
Ja, så skulle man kunna göra. Åtgärden behöver vara godkänd & jag vill inte ha någon snabblösning som blir en quick fix bäst ut företagets perspektiv så det här skulle vara ett opartiskt alternativ. Jag tänker att en opartisk besiktningsman kan vara ett alternativ också?emmschen skrev:
Men du vet ju inte om det är skadat då ni inte kan ta en kort på det för man ser inte på det men ni kan lysa med en ficklampa och då se att det är skadat…det finns ingen logik i det.V VOEKA skrev:
Och eftersom DU vet att en nisch finns där bakom och verkar veta att väggen är obefintlig i tjocklek så kunde DU ha nämnt det till elektrikern.
V VOEKA skrev:
Jag förstår inte riktigt det här med varför du går emot vid varje inlägg? Jag är amatör & jag behöver ju självklart känna mig trygg med åtgärd av den här skadan. Jag tänker inte stå där sen med en fuktskada pga detta.Claes Sörmland skrev:
J Josko1 skrev:Men du vet ju inte om det är skadat då ni inte kan ta en kort på det för man ser inte på det men ni kan lysa med en ficklampa och då se att det är skadat…det finns ingen logik i det.
Och eftersom DU vet att en nisch finns där bakom och verkar veta att väggen är obefintlig i tjocklek så kunde DU ha nämnt det till
Nu vet jag det, inte innan. Jag har ingen kunskap om sånt här. Därför jag anlitar fackmän.J Josko1 skrev:Men du vet ju inte om det är skadat då ni inte kan ta en kort på det för man ser inte på det men ni kan lysa med en ficklampa och då se att det är skadat…det finns ingen logik i det.
Och eftersom DU vet att en nisch finns där bakom och verkar veta att väggen är obefintlig i tjocklek så kunde DU ha nämnt det till elektrikern.
Jag vet inte om jag går emot varje inlägg. Jag försöker bara ge dig råd som är grundade i verklig juridik och realistiska verkliga utfall. Att det inte når upp till dina förväntningar kring hur skadeståndsansvar ser ut eller hur man hanterar dylika skador i badrum, tja vad kan jag säga? Jag beklagar att verkligheten inte är som du vill.V VOEKA skrev:
Att t ex du skulle ta in en besiktningsman i detta läge är en dyr lösning för ett gammalt badrum. Vill du lägga de pengarna så visst. Men det låter som slöseri med dina pengar. Besiktningsmän löser inga problem, de skapar nya i protokollform.
Finns nog ingen annan lösning än att öppna upp väggen från kökshållet och täta med silikon eller liknande.
Möjligen om man borrar genom plattan, fyller hålet med silikon, sätter en regelbit på baksidan och drar en skruv genom, nackdelen är att man får en skruv extra. Men det går kanske att montera upp nåt där?
Kan du lägga upp en bild från badrummet där du på ett ungefär märker ut var hålet är
Möjligen om man borrar genom plattan, fyller hålet med silikon, sätter en regelbit på baksidan och drar en skruv genom, nackdelen är att man får en skruv extra. Men det går kanske att montera upp nåt där?
Kan du lägga upp en bild från badrummet där du på ett ungefär märker ut var hålet är
J Josko1 skrev:Men du vet ju inte om det är skadat då ni inte kan ta en kort på det för man ser inte på det men ni kan lysa med en ficklampa och då se att det är skadat…det finns ingen logik i det.
Tack för dina tankar! Jag märker att jag inte känner mig trygg eftersom jag inte har kunskap om sånt här. Tror jag landat i att jag behöver en besiktning eller någon utsänd från försäkringsbolag, alla andra lösningar kommer jag vara osäker på. Viktigt att det är godkänd åtgärd ifall det skulle visa sig bli en fuktskada senare. Uppskattar dock att du ger förslag utifrån dina tankar.nino skrev:
Finns nog ingen annan lösning än att öppna upp väggen från kökshållet och täta med silikon eller liknande.
Okej, då förstår jag din tanke bakom inläggen. Tack!Claes Sörmland skrev:
Jag vet inte om jag går emot varje inlägg. Jag försöker bara ge dig råd som är grundade i verklig juridik och realistiska verkliga utfall. Att det inte når upp till dina förväntningar kring hur skadeståndsansvar ser ut eller hur man hanterar dylika skador i badrum, tja vad kan jag säga? Jag beklagar att verkligheten inte är som du vill.
Att t ex du skulle ta in en besiktningsman i detta läge är en dyr lösning för ett gammalt badrum. Vill du lägga de pengarna så visst. Men det låter som slöseri med dina pengar. Besiktningsmän löser inga problem, de skapar nya i protokollform.
Ska du ha pengar från hantverkaren måste du visa, typ, att i) det uppstått en skada, ii) att det är hantverkarens fel, samt iii) att felet gjorts på grund av försumlighet.
För i) kan du ta hjälp av en besiktningsman om det nu inte är uppenbart. För ii) behövs förmodligen inga ytterligare bevis. För iii) har jag för mig att måste visa att hantverkaren löst situationen oförväntat dåligt. Typ, hade du gett precis samma uppgift (under samma förutsättningar) till tio olika hantverkare, hade 1 av 10 gjort samma fel? 5 av 10? Eller kanske 9, eller 10, av 10?
Ber du en hantverkare att sätta upp ett uttag utanpå din mosaik från 1500-talet så får du räkna med att den skadas. Ber du hantverkaren byta ut en lampknapp mot en annan bör inga skador uppstå, etc. En bedömingssport, där du har bevisbördan.
Anmäl till hantverkaren samt till ditt eget försäkringsbolag, så har du iaf gjort vad du kunnat där.
För i) kan du ta hjälp av en besiktningsman om det nu inte är uppenbart. För ii) behövs förmodligen inga ytterligare bevis. För iii) har jag för mig att måste visa att hantverkaren löst situationen oförväntat dåligt. Typ, hade du gett precis samma uppgift (under samma förutsättningar) till tio olika hantverkare, hade 1 av 10 gjort samma fel? 5 av 10? Eller kanske 9, eller 10, av 10?
Ber du en hantverkare att sätta upp ett uttag utanpå din mosaik från 1500-talet så får du räkna med att den skadas. Ber du hantverkaren byta ut en lampknapp mot en annan bör inga skador uppstå, etc. En bedömingssport, där du har bevisbördan.
Anmäl till hantverkaren samt till ditt eget försäkringsbolag, så har du iaf gjort vad du kunnat där.
Tack för bra & sakligt svar!A Alexander HB skrev:Ska du ha pengar från hantverkaren måste du visa, typ, att i) det uppstått en skada, ii) att det är hantverkarens fel, samt iii) att felet gjorts på grund av försumlighet.
Givetvis, jag förutsätter att folk vet hur man monterar saker i våtutrymmenA AG A skrev: