V
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Hur man man se väggens tjocklek i badrummet? Jag förstår inte hur titta på en vägg kan berätta vad som finns bakom den? Går väggen att se från sidan (i profil) på något sätt?

Hur man känner sig påverkar inte annans skadeståndsansvar så jag vet inte vad det har med tråden att göra. Skadestånd ges alltså inte för ens jobbiga upplevelser och motgångar. Livet är fullt av små och stora motgångar och det är ingen annans ansvar, det är skit som händer. Det är livet.

Ska vi tala känslor hade nog känt mig lurad av husföretaget om jag hade insett att det hade denna vägglösning. Jag skulle också ha känt mig ångerfull att jag inte varnade elektrikern om denna oortodoxa vägglösning. Men nu spekulerar jag.
Okej, då håller vi inte med varandra. Tack ändå för din input.

Jag tycker det finns en del frågetecken som slulle behöva förtydligas.
Finns det någon ritning på det som nu byggs i köket?
Följde elektrikern ritningen?
Dvs vem har instruerat elektrikern var all el ska placeras?

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Ja, det är ju inte så mycket om att hålla med varandra eller inte som en juridisk sakfråga vad som ger och inte ger skadeståndsansvar.

• Gilla
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
V
TorbjornP TorbjornP skrev:
Jag tycker det finns en del frågetecken som slulle behöva förtydligas.
Finns det någon ritning på det som nu byggs i köket?
Följde elektrikern ritningen?
Dvs vem har instruerat elektrikern var all el ska placeras?
Det finns absolut ritning. Företaget har varit här & besiktigat/godkänt ritningen. Elektrikern föreslog placeringen på väggen av just detta uttag. Har inte elektriker själva kunskap om vart el kan sättas? Dvs skulle företaget ha godkänt före elektrikern borrar? Så har de inte förklarat det för oss.

Ja det ligger väl i betraktarens öga...

Men jag tror inte det finns något skadeståndsansvar med en sån oortodox lösning att rumsavdelningen utgörs av en tunn skiva. Är det ens fackmässigt som lösning?

Och hur skulle titta i badrummet ha hjälpt elektrikern? Utgångspunkten blir ju ändå att det finns en sedvanlig reglad vägg mellan badrum och kök.
Det är alltså en vanlig vägg men med en infälld hylla i, som jag förstått det.

Claes Sörmland
nino nino skrev:
Det är alltså en vanlig vägg men med en infälld hylla i, som jag förstått det.
Och därmed är väggen vid badrummets nisch en (eller två) gipsskivor tjock? Inte riktigt vad man kan förvänta som elektriker på kökssidan.

• Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
En bild hade varit värd tusen ord här, för att förstå hur det ser ut. Dvs, konstruktionen i sin helhet, inte hålet nödvändigtvis

Redigerat:
  • Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
Och därmed är väggen vid badrummets nisch en (eller två) gipsskivor tjock? Inte riktigt vad man kan förvänta som elektriker på kökssidan.
Nej, det borde ju åtminstone vara lite luft mellan skivorna, är det ihopbyggt så finns det ju inte en chans att man vet hur långt man kan borra

• Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
V VOEKA skrev:
Det finns absolut ritning. Företaget har varit här & besiktigat/godkänt ritningen. Elektrikern föreslog placeringen på väggen av just detta uttag. Har inte elektriker själva kunskap om vart el kan sättas? Dvs skulle företaget ha godkänt före elektrikern borrar? Så har de inte förklarat det för oss.
Jag gissar att även du som beställare har godkänt ritningarna?
Så om elektrikern förjde ritningarna, som du som betällare har godkänt så borde inte felet vara elektrikerns...

• Gilla
  • Haha
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Det känns som att någon vill ha ett nytt badrum i detta fall…

• Gilla
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
V VOEKA skrev:
Ja jag vet inte. Det jag vet är att jag inte vill stå där med ett skadat utrymme med sämre fuktskydd än jag hade innan jag anlitade hantverkaren för min köksrenovering
Behöver inte vara så invecklat, gammalt badrum, gammalt tätskikt. Spruta in silikon i hålet så blir det bra.
Något annat kan du inte kräva

• Gilla
  • Älska
MONTREAL och 3 till
  • Laddar…
Hantverkarens försäkring har en ganska hög självrisk, runt 25 tusen eller 10% vav kostnaden är nog inte ovanligt.

Silikon och 10 kkr som kompensation?

P
V VOEKA skrev:
Hej! En elektriker som skulle borra för ett uttag har borrat igenom till kaklet (det är en dusch på andra sidan väggen med infattning för tvål/schampo som han missat). Det har inte gått hela vägen igenom men det har kommit till kaklet & således genom tätskiktet. Vad ska vi göra? Bör vi acceptera åtgärd från företaget eller kan vi begära skadestånd? Hur gör vi isåfall det & hur vet vi vilken summa vi ska begära?

Tacksam för era tankar & input!
Ska du begära skadestånd så är det väl rimligt att ta in några offerter för åtgärd, och sedan kräva det beloppet. Varken mer eller mindre. Alternativt kräva att elektrikern anlitar någon som åtgärdar skadan. Dagens tätskikt går ju att laga.

V
Ja, det är ju inte så mycket om att hålla med varandra eller inte som en juridisk sakfråga vad som ger och inte ger skadeståndsansvar.
Ja sbsolut, och där tänker vi olika
TorbjornP TorbjornP skrev:
Jag gissar att även du som beställare har godkänt ritningarna?
Så om elektrikern förjde ritningarna, som du som betällare har godkänt så borde inte felet vara elektrikerns...
fanns inte placering av uttag på ritningarna. Jag anlitar en fackman som jag utgår från ska ha koll på sånt här. Jag själv har ingen aning om djup osv för att borta ut för uttag

V
J Josko1 skrev:
Det känns som att någon vill ha ett nytt badrum i detta fall…
Jag förstår inte detta? Mitt badrum har ett skadat tätskikt, jag vill ha det åtgärdat så det återställs på ett godkänt vis. Det ska gå rätt till. Det är väl inte så konstigt?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.