Har haft en OVK-kontrollant som jag ev. ska anlita. Han anmärkte på att skruvar fanns i närheten av några luftdon och att det är något som han kommer anmärka på om han får uppdraget - istället ska man använda poppnitar närmast. Kanon med att de ser över systemet, men jag undrar vad är det som ingår i en OVK gällande utförandet av ventilationen? Det är väl inte både en besiktning och OVK, eller? Kollar de även ev. lösa luftdon osv?

Allt som är kopplat till luftkvalité och att huset inte skadas förstår jag ingår i en OVK, men vad i övrigt ingår?

Claes Sörmland
G goldfish1977 skrev:
Har haft en OVK-kontrollant som jag ev. ska anlita. Han anmärkte på att skruvar fanns i närheten av några luftdon och att det är något som han kommer anmärka på om han får uppdraget - istället ska man använda poppnitar närmast. Kanon med att de ser över systemet, men jag undrar vad är det som ingår i en OVK gällande utförandet av ventilationen? Det är väl inte både en besiktning och OVK, eller? Kollar de även ev. lösa luftdon osv?

Allt som är kopplat till luftkvalité och att huset inte skadas förstår jag ingår i en OVK, men vad i övrigt ingår?
Varför vill du göra en obligatorisk ventilationskontroll (OVK) när det inte är obligatoriskt? Om det gäller ett småhus så behövs ingen OVK efter installationsbesiktningen av ventilationssystemet. Vill du ha teknisk konsulthjälp gällande ventilationssystemet, ta in sådan kompetens och inte en gubbe som skriver formella OVK-protokoll av begränsat värde. Protokollen är svåra att förstå och sällan hjälpsamma för en småhusägare.

Du kan läsa mer om OVK här:

https://www.boverket.se/sv/byggande/halsa-och-inomhusmiljo/ventilation/ovk/

• Gilla
nson_ och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.