Hej så jag fick nedslag på ovk i mitt första hem.

-Ingen frånluftdon
-fläkt kopplad med slang in på utgående ventilation (aj aj aj)

Efter besiktningen så har jag (vad jag tror) gjort rätt för mig och fixat anmärkningar. (Se bilder vilket är efter jag fixat)

Ombesikntning är om någon månad

Nu till mitt problem, köket stinker massa matos efter matlagning. Jag är inte alls nöjd med hur fläktsystemet funkar nu även fast där är bra drag i själva köksfläkten.

Jag har testat suget i frånluftsdonen och papper fastnar när man håller för.

1. Är där något jag gjort fel, som går att tyda på bilderna? som kan göras rätt
2. Är det dags för ny köksfläkt? Nuvarande är en ikea från 2013
3. Behövs där ventilationsslang från kolfilterfläkten till mitt utsug bredvid frånluftsdonen?

jag vill påstå att jag rensar och tvättar fläkten så bra de går och bytar filterna. Dock är där rätt mycket matos/fett inne i motorn vilket jag fan inte lyckats skruva ner. Har sett fler på internet som haft samma problem med just denna.

Mvh David

• Köksfläkt installerad i ett skåp, med öppna dörrar, exponerar fläktens anslutning till ventilation. Två flaskor syns på diskbänken bredvid fläkten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Köksskåp med vita luckor och svarta handtag, svart kakel, en ventil i taket och flaskor på en träskiva bredvid en spis.
    Skapa konto
D daviddolk00 skrev:
1. Är där något jag gjort fel, som går att tyda på bilderna?
Ser ej så ut
D daviddolk00 skrev:
2. Är det dags för ny köksfläkt
Tror inte det

D daviddolk00 skrev:
3. Behövs där ventilationsslang från kolfilterfläkten till mitt utsug bredvid frånluftsdonen
Absolut inte

OVK har inget med din köksfläkt att göra utan enbart inriktad på ventilationen i köket och andra rum.

Tack för svar. Nej ovk har inte med köksfläkten o göra de har du rätt i. :)

Jag tänkte kanske lite mer ifall min lösning ser ut att vara godkänd.

Sen strulet med fläkten har jag ju uppmärksammat nu när jag inte skickar vidare all matos in till grannarna haha

D daviddolk00 skrev:
Tack för svar. Nej ovk har inte med köksfläkten o göra de har du rätt i. :)

Jag tänkte kanske lite mer ifall min lösning ser ut att vara godkänd.
Ser ok ut ifrån att du har ett frånluftsdon separerat från imkanal/köksfläkt

BirgitS
Är den svarta delen högst upp fläkten ett kolfilter?

BirgitS BirgitS skrev:
Är den svarta delen högst upp fläkten ett kolfilter?
Hej.
Nej mina 2 kolfilter sitter inne
Man öppnar fettfiltret underifrån och sen sitter där 1 filter per sida om motorn

De på toppen vet jag inte vad de heter men de är där luften kommer ut, så den öppnas när fläkten startar

BirgitS
När byttes kolfiltren senast?

• Gilla
Centano
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
När byttes kolfiltren senast?
November :) försöker väll byta runt var 3e månad ungefär

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Har kolfiltren blivit felmonterade så att luften går på sidan av dem?

BirgitS BirgitS skrev:
Har kolfiltren blivit felmonterade så att luften går på sidan av dem?
Hej

Nej det kan jag inte redigt tänka mig då där bara finns 1 sätt o montera filmerna som jag kan se :)

BirgitS
I och med att det luktar mycket matos verkar ju antingen inte luften gå igenom kolfiltren eller kolfiltren fungerar inte.

Vad är det rödmarkerade?

Öppna köksskåp med fläkt och synliga hål för ventilation, markerade med röda cirklar.
Skapa konto

K Kane skrev:
Vad är det rödmarkerade?

[bild]
Till vänster är bara öppet till ovanför skåpen. Inringade till höger är bara en luftventil jag satt dit så luften ska kunna ta sig ut

• Gilla
Kane
  • Laddar…
D daviddolk00 skrev:
Till vänster är bara öppet till ovanför skåpen. Inringade till höger är bara en luftventil jag satt dit så luften ska kunna ta sig ut
Finns det ingen centralt utsug för matos i huset?

K Kane skrev:
Finns det ingen centralt utsug för matos i huset?
Är dålig på dehär men det du menar bör ju vara där jag satt en frånluftsdon (längst upp till höger).

Den suger ju ut ifrån lägenheten. I och med jag inte hade den på plats vid första besiktningen så har den inte blivit korrekt inställd. Men där är bra sug i den tycker jag. Det får ju grabbarna avgöra vid ombesiktning

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.