Jag är ny här, och även ny som husrenoverare, så ursäkta om denna fråga hamnat på fel plats eller så.

Kortfattat: Jag har köpt en villa ute på landet. Vatten fanns tekniskt sett, men på en brunn som numer var avstyckad, så det behövde borras efter vatten, så vi borrade ny brunn. Under tiden att vi väntade på det, bröt vi upp källargolvet, grävde en bit, lade grus, isolering och gjöt nytt källargolv.

Till slut hade brunnen borrats, och vatten dragits in, så att vi har en kran i källaren att hämta vatten ifrån. (Dessa ledningar är inte dragna till de befintliga vattenledningarna i huset, dessa är tömda.) När vi väl hade vatten flyttade vi provisoriskt in i huset för att kunna bygga kök och annat.

Brunnen med pump sattes igång den 19 juni. Vi åkte bort över midsommar (24–27), och när vi kom tillbaka den 28, upptäckte vi en fuktrand på källargolvet, längs med alla ytterväggar, även på vår nugjutna del. Det är en mörk rand, och den är inte bara småfuktig, utan direkt blöt att gå på. Det går inga som helst vattenledningar längs med väggarna. Väggarna själva är snustorra. Min fråga är; vad kan detta bero på, och bör jag vara orolig?

* Är det naturlig fukt från jorden runt källarväggarna? Källaren är sous-terrain, och under marken med kanske en meter till en och halv meter på sina ställen. Den är helt odränerad. Låter troligt, men ska det verkligen bli pliskvått på golvet då? Mörk rand känner jag igen, men riktigt vått?
* Är det fukt INIFRÅN? Vi har vistats här, och kranen i källaren har spillt en del över golvet. Har den varma luften sipprat ner i fuktig källaren, kondenserats längs med väggarna längst ner?
* En vän till mig, tillika medlen här på forumet, undrade om det inte kunde vara nyborrade brunnen som eventuellt läckte ut vatten konstant? Denna fuktrand har inte funnits före brunnsborrningen. Dock menar borraren att det är fysiskt omöjligt för pumpen att stå och konstant gå, eftersom strömmen till den bryts när hydropressen är full. Dessutom (det finns väl ingen backventil?) skulle man i så fall se hur trycket i hydropressen går ner stadigt. Folk på kommunen hade heller aldrig hört talas om att en brunnsborrning skulle fuktat marken så mycket.

Och till sist:
* Vi hade ju tänkt att bygga ett badrum i källaren tids nog. Bör jag vänta med det tills jag dränerat runt huset och fått bort fukten?

Mycket tacksam för erfarna svar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.