50mm tjock 2100mm lång hyvlad askplank som skall bli (ena halvan av) ett matbord. Planerar snedklyva långsidan 20° för ett mera dramatiskt utseende (snittet längs den röda linjen nedan):

Hyvlad askplanka 2100 mm lång, 50 mm tjock, visas med 20° snedskärning markerad med röd linje, för framtida matbordsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har möjlighet att hyra en Festool 55 men osäker om något kraftigare behövs. Den lovar 55 mm sågdjup i 0° så teoretiskt skulle det funka med nöd och näppe (trigonometrin ger 51.6 mm godstjocklek vid 20°), men vet inte hur många extra millimetrar man förlorar då man vinklar den pga. mekanismen. Har tidigare sågat 40 mm bok (0°) men tyckte då att det brände här och där trots splitterny klinga.

Någon med sågen som har erfarenhet / råd? Är såga från båda sidorna ett alternativ eller blir funkar det inte med skenan?

Sänksågar (och vanliga cirkelsågar också) kan bara luta åt ett håll, så ska du såga från båda sidor av skivan behöver du ha någon stödbit utanför skivan som styrskenan kan vila på.

Annars kan du ju såga så djupt som möjligt och ta det sista med en handsåg?

Ett bra tillbehör till Festool skena är två tvingar som passar i ett spår på undersidan av skenan. Tvingarna gör att det inte behövs någon stödbit utanför klingan. Provsåga i en skrotplanka först.

Hyr en TS 75 istället.

• Gilla
Purre och 2 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Hyr en TS 75 istället.
Det är kanske säkrast. Har haft svårt att hitta en firma som hyr ut denna, får leta vidare.

55 / 43 mm sågdjup vid 90 respektive 45 grader. Antar att det är utan skena så eventuellt minus några mm till.

• Gilla
Johannes W. E. Eriksson
  • Laddar…
nanowire nanowire skrev:
55 / 43 mm sågdjup vid 90 respektive 45 grader. Antar att det är utan skena så eventuellt minus några mm till.
Tack, med hjälp av dessa siffror får jag det till 53 mm sågdjup vid 20° vinkling då, vilket är precis samma sågdjup som behövs för att komma igenom 50 mm godstjocklek med denna vinkel. Så med några mm skena betyder det att att Festool TS55 går helt bort för det här jobbet då jag vill göra det med ett snitt. Det var det jag behövde veta, tack!

Redigerat:
Inte funderat på att skaffa en egen stor cirkelsåg och klyva mot ett fasttvingat anhåll?

• Gilla
solidbase
  • Laddar…
Det är en möjlighet, hade tänkt klara det här jobbet utan extra anskaffningar just nu men får se. Hittade ingen Festool TS 75, kan dock hyra en Bosch GKS 65 GCE med skena ... skulle den duga månne? 65 mm rakt djup och effekten 1800 W låter ju helt ok.

Jag tänker att en Scheppach 75 för dryga 2000kr borde göra jobbet, hyr man en sån en kväll eller helg via Hyglo lär man komma undan med enstaka hundringar.

Tillgång till bordssåg eller byggsåg?

S
Du kan också hyvla med en putshyvel.

Inga bordsmonterade cirklar för tillfället (plankan är 450 bred och väger närmare 40 kg så inte världens mest lättmanövrerade). Hyvling vågar jag mig inte på, ask är svårhyvlat.

Eller så hur du den TS55 du tänkt och kommer eventuellt inte helst igenom men tar sista millimetern med lämplig såg följt av putshyveln. Med tvingar så du fixerar skenan kan du ju sen köra djupet i omgångar om maxdjupet riskerar att det bränner

• Gilla
il_duce
  • Laddar…
J Johannes W. E. Eriksson skrev:
Hyvling vågar jag mig inte på, ask är svårhyvlat.
Var har du fått det ifrån? Jag har handhyvlat en del ask och aldrig märkt att den varit svårare än något annat.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.