Fritidshus -66. Träkonstruktion. Jag har längsgående bjälkar som går från gavel till gavel. Dom är närmare 2dcm×4,5cm. Med spännvidd på typ 8m. Jag tror väggen i mitten av huset så är dom skarvade? Känns rimligt? Dvs den väggen och gavel väggarna är bärande.

Jag vill riva väggarna inom det röda inringade för att göra större kök. Tror ni dessa har någon funktion på bärigheten av taket?

Om det skulle vara en skarv mitt i det nya köket kan man lägga en stabil bräda eller spikplåt/skruvplåt mitt i skarven?

Det Blåa strecket ska alltså symbolisera takbjälkarnas riktning. Det finns 10st takbjälkar.
Planlösning av fritidshus med markerade väggar att riva för att utöka köket. "Skarv" och linje visar potentiell balkposition.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Några tankar om ovanstående?

Har du fribärande takstolar?

F fribygg skrev:
Har du fribärande takstolar?
Nej det tror jag ej. Det finns inga direkta takstolar. Takbjälkarna går paralellt med huset. Liknade ett ryggåstak men flera bjälkar istället för endast 1.

Har du öppet i nock eller nån sorts vind?

F fribygg skrev:
Har du öppet i nock eller nån sorts vind?
Det är öppet i nock. Det är alltså stora bjälkar/reglar som går från kortsida till kortsida på huset. Dvs kortsidorna bör vara bärande, och troligtvis mitten väggen i huset, men är det fler väggar som är bärande? Ett rum med öppet tak där stora bjälkar syns. Väggen är klädd med vita plattor och isolering ligger på golvet under ett fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vad tror ni? Återkom om jag ska komplettera med mer information för att lättare förstå.

BirgitS
Det är ju så ovanligt byggt att det är svårt att ens tro något.

Stödjer bjälkarna på väggen du vill ta bort?

Det är ju ett "vanligt" åstak. Jag tror inte att väggarna du vill ta bort är bärande om inte bjälkarna är skarvade. just där, sen kan det förstås ha skett en massa spännande som lett till att väggarna stöttar upp något eller tar någon last som de ursprungligen inte gjorde.

Spännvidden känns vansklig men håller det så håller det. Byggde åstak med ohyvlat 50x200 stående, överlånga och inslagna mellan stolar med en överliggare på 50x220 (tänk ett T) det var stumt på 5,2 m spännvidd. Det går att göra konstiga saker, sen är det en annan fråga om någon vill ta ansvar för dom.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Det är ju så ovanligt byggt att det är svårt att ens tro något.

Stödjer bjälkarna på väggen du vill ta bort?
Tack för svar, gissningsvis stödjer dom ej där, men kan ha säckat över åren och då stödjer dom väl lite. Om det skulle vara en skarv där mot förmodan, kan man skarva i "tomma intet" med att lägga en grov bräda över skarven och fästa med grova skruvar?

H Huzzbutt skrev:
Det är ju ett "vanligt" åstak. Jag tror inte att väggarna du vill ta bort är bärande om inte bjälkarna är skarvade. just där, sen kan det förstås ha skett en massa spännande som lett till att väggarna stöttar upp något eller tar någon last som de ursprungligen inte gjorde.

Spännvidden känns vansklig men håller det så håller det. Byggde åstak med ohyvlat 50x200 stående, överlånga och inslagna mellan stolar med en överliggare på 50x220 (tänk ett T) det var stumt på 5,2 m spännvidd. Det går att göra konstiga saker, sen är det en annan fråga om någon vill ta ansvar för dom.
Tack för svar. Yes, i vardagsrummet så är det nog närmare 4m från gavel till mitten vägg. Om jag tar ett vattenpass på takbjälkarna så verkar dom flesta säcka litegrann. Inte jätte mycket. Men ändå att man kan mäta det, finns det något sätt att stötta upp i efterhand, försöka sätta en balk som bär upp i mitten. Dock blir det väldigt lågt i tak där taket är som lägst.

E.Linkan E.Linkan skrev:
Tack för svar. Yes, i vardagsrummet så är det nog närmare 4m från gavel till mitten vägg. Om jag tar ett vattenpass på takbjälkarna så verkar dom flesta säcka litegrann. Inte jätte mycket. Men ändå att man kan mäta det, finns det något sätt att stötta upp i efterhand, försöka sätta en balk som bär upp i mitten. Dock blir det väldigt lågt i tak där taket är som lägst.
Det kosmetisk är nog inte mycket att göra något åt. Så länge plankan sitter fast i gavel och mittvägg så är det inte heller något att oroa sig för under de förutsättningar som rått sedan huset byggdes. Ska du någon gång lägga om taket kan det vara en idé att förstärka taket ovanifrån, att bygga ett ryggåstak ovanpå råsponten typ.

Mittväggen måste rimligtvis vara bärande, och takreglarna skarvade däröver.
45x195 mm reglar på cc 60 cm klarar ca 4 m spännvidd som bjälklag i bostad.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
H Huzzbutt skrev:
Det kosmetisk är nog inte mycket att göra något åt. Så länge plankan sitter fast i gavel och mittvägg så är det inte heller något att oroa sig för under de förutsättningar som rått sedan huset byggdes. Ska du någon gång lägga om taket kan det vara en idé att förstärka taket ovanifrån, att bygga ett ryggåstak ovanpå råsponten typ.
Tack för bra svar. Intressant tanke med att förstärka ovanifrån ska ha det i åtanke vid kommande takbyte (inte långt bort). Bara en spontan tanke, om man sätter kortlingar mellan takreglarna, blir det en stabiliserande effekt av det? Typ att vikt sprids ut över 3 reglar istället för bara 1.

Oldboy Oldboy skrev:
Mittväggen måste rimligtvis vara bärande, och takreglarna skarvade däröver.
45x195 mm reglar på cc 60 cm klarar ca 4 m spännvidd som bjälklag i bostad.
Tack för bra info, då känner jag mig lugn med att riva den väggen när det blir dags😃

• Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.