Den som säger att inget kan hända får gärna komma hem till mig.

Hus från 1945 med betonghålsten utan dränering. Stora delar av betongen har urlakats och blivit väldigt svag. Renoverar rum för rum och puts går inte att knacka bort för då tycker halva väggen. Vissa delar har lossnar halva väggens djup.

• Gilla
Intet och 1 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Den som säger att inget kan hända får gärna komma hem till mig.

Hus från 1945 med betonghålsten utan dränering. Stora delar av betongen har urlakats och blivit väldigt svag. Renoverar rum för rum och puts går inte att knacka bort för då tycker halva väggen. Vissa delar har lossnar halva väggens djup.
Ajdå. Det finns ju värsta fall förstås.

pacman42 pacman42 skrev:
Om man har fuktigt i källaren så får man undvika att ha känsliga saker där, oavsett om man kör luftavfuktare eller inte. Det räcker att man ställer saker som isolerar mot väggen så kommer de att bli fuktiga.
Eller något som står på golvet och suger fukt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Ajdå. Det finns ju värsta fall förstås.
All betong urlakas väl tidsnog ?

Viktor.J Viktor.J skrev:
All betong urlakas väl tidsnog ?
Kanske. Men det tar väldigt lång tid om inte huset verkligen står i vatten antar jag.
Hur funkar det på bropelare o liknande?

J
K karlmb skrev:
Kanske. Men det tar väldigt lång tid om inte huset verkligen står i vatten antar jag.
Hur funkar det på bropelare o liknande?
Helt annan betong, rostfri armering mm..

Betong 1945 hade lite cement och mycket sten om det var något enklare bygge. Går inte att jämföra med modern betong i hus eller dåtida betong i broar som har massor med cement i sig.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
J Jansson69 skrev:
Vanliga betongprodukter som betonghålsten är

Helt annan betong, rostfri armering mm..
Nja, Ölandsbron hade inte rostfri armering, de använde sedan bräckt vatten när de gjöt den. Inte bra...

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
J
pacman42 pacman42 skrev:
Nja, Ölandsbron hade inte rostfri armering, de använde sedan bräckt vatten när de gjöt den. Inte bra...
Har jag påstått att den har?
Jag svarade på en fråga om hur betongkonstruktioner såsom bropelare kan klara att stå i vatten, att det finns fuskbyggen och felkonstruerade byggnader, broar mm..
Är ju en helt annan sak..

Åter till TS fråga så är inte en betonghålstensvägg i en villa konstruerad till att tåla konstant vatten och fukt..

Min poäng är att det är väldigt stor skillnad på betong och betong. Så det går inte kategoriskt att säga att det är lugnt för husets hållfasthet att inte dränera ......... det beror på !

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Dränerar man inte så bör man ha luftavfuktare åtminstone.
Någon form av luftavfuktare eller luftkontroll bör finnas oavsett. Den kallare luften i huset åker ner i källaren där fukt fälls ut på kalla väggar. Problem med fuktig luft märks nu under sensommar och höst.

pacman42 pacman42 skrev:
Tror inga broar har RF armering. Är den bara tillräckligt långt in i betongen så är den skyddad mot korrosion av cementen.

• Gilla
  • Wow
Jansson69 och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Tror inga broar har RF armering. Är den bara tillräckligt långt in i betongen så är den skyddad mot korrosion av cementen.
Jag har fått samma uppfattning, så länge som man inte gjuter mad saltvatten eller bräckt vatten då...

Edit: Huset som rasade i Miami häromåret hade ju sönderrostad armering, det var huvudorsaken till raset. Fukt letade sig in i betongen (pga ej fuktskyddad betong i poolområdet vid huset), armeringen rostade och detta spräckte betongen runt armeringen. Till slut gav allt vika.

• Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Jag har fått samma uppfattning, så länge som man inte gjuter mad saltvatten eller bräckt vatten då...

Edit: Huset som rasade i Miami häromåret hade ju sönderrostad armering, det var huvudorsaken till raset. Fukt letade sig in i betongen (pga ej fuktskyddad betong i poolområdet vid huset), armeringen rostade och detta spräckte betongen runt armeringen. Till slut gav allt vika.
Nej, Skanska fuskade och sa sen att "man inte visste bättre då" när bron måste uppgraderas med 10cm extra betong runt alla pelare under vattenlinjen... Antar vi fick betala.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
U
K karlmb skrev:
Vi bygger en del med galvad armering, verkstadsgolv för entreprenadmaskiner (typ 60t dumper) som är dränkta i salt-slask

• Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.