61 358 läst ·
226 svar
61k läst
226 svar
Vad kan egentligen hända om man inte dränerar?
Den som säger att inget kan hända får gärna komma hem till mig.
Hus från 1945 med betonghålsten utan dränering. Stora delar av betongen har urlakats och blivit väldigt svag. Renoverar rum för rum och puts går inte att knacka bort för då tycker halva väggen. Vissa delar har lossnar halva väggens djup.
Hus från 1945 med betonghålsten utan dränering. Stora delar av betongen har urlakats och blivit väldigt svag. Renoverar rum för rum och puts går inte att knacka bort för då tycker halva väggen. Vissa delar har lossnar halva väggens djup.
Ajdå. Det finns ju värsta fall förstås.Viktor.J skrev:
Den som säger att inget kan hända får gärna komma hem till mig.
Medlem
· Uppland
· 2 531 inlägg
Betong 1945 hade lite cement och mycket sten om det var något enklare bygge. Går inte att jämföra med modern betong i hus eller dåtida betong i broar som har massor med cement i sig.
Har jag påstått att den har?pacman42 skrev:
Jag svarade på en fråga om hur betongkonstruktioner såsom bropelare kan klara att stå i vatten, att det finns fuskbyggen och felkonstruerade byggnader, broar mm..
Är ju en helt annan sak..
Åter till TS fråga så är inte en betonghålstensvägg i en villa konstruerad till att tåla konstant vatten och fukt..
Min poäng är att det är väldigt stor skillnad på betong och betong. Så det går inte kategoriskt att säga att det är lugnt för husets hållfasthet att inte dränera ......... det beror på !
Jag har fått samma uppfattning, så länge som man inte gjuter mad saltvatten eller bräckt vatten då...K karlmb skrev:
Edit: Huset som rasade i Miami häromåret hade ju sönderrostad armering, det var huvudorsaken till raset. Fukt letade sig in i betongen (pga ej fuktskyddad betong i poolområdet vid huset), armeringen rostade och detta spräckte betongen runt armeringen. Till slut gav allt vika.
Nej, Skanska fuskade och sa sen att "man inte visste bättre då" när bron måste uppgraderas med 10cm extra betong runt alla pelare under vattenlinjen... Antar vi fick betala.pacman42 skrev:
Jag har fått samma uppfattning, så länge som man inte gjuter mad saltvatten eller bräckt vatten då...
Edit: Huset som rasade i Miami häromåret hade ju sönderrostad armering, det var huvudorsaken till raset. Fukt letade sig in i betongen (pga ej fuktskyddad betong i poolområdet vid huset), armeringen rostade och detta spräckte betongen runt armeringen. Till slut gav allt vika.
U
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
· 2 805 inlägg
Utsliten och utdömd
Byggnadsvårdare
- 2 805 inlägg