Vi har fått flera nya märken i golvet senaste halvåret.
Först tänkte vi att vi hade spillt något som fräter på golvet men det har dykt upp fler fläckar efter det.
De går inte bort mekaniskt genom att skrapa på dem, verkar ligga under ytan som är hårdvaxolja.
Förutsättningarna är följande.
Furugolv som är betsat och hårdvaxoljat. Legat i fyra år. Luftvärmepump installerad i höstas. Huset står på grundmur med krypgrund. 140 cm isolering i golvet.
Vad kan det vara?
 
  • Betsat furugolv med vitaktiga fläckar under ytan och naturliga kvistar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Betsat furugolv med hårdvaxolja och flera mystiska vita fläckar och märken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tandkräm?
 
140 cm isolering, värmeutslag kanske ;)
 
Någon form av stänk är det ju högst sannolikt. Hade det varit någon form av utfällning etc hade det troligen inte varit så markerade kanter.
 
Stänk var ju det första vi tänkte på men sen har det dykt upp på andra ställen.
Och vi har städat och skurat.
 
Violina Violina skrev:
Tandkräm?
Högst sällan vi borstar tänderna i köket men bra tänkt.
 
Ättika/citronsaft?

Någon form av rengöringsmedel?
 
K KakelDaniel skrev:
140 cm isolering, värmeutslag kanske ;)
Man kan ju hoppas på 140 cm i isolering men jag får nog lugna mig med överdrifter och ändra till 14 cm.
 
  • Gilla
KakelDaniel
  • Laddar…
Violina Violina skrev:
Ättika/citronsaft?

Någon form av rengöringsmedel?
Kanske. Men det borde väl kunna gå bort med lite skrapande? Jag vill ju tro att vi inte spiller runt så sjukt mycket frätande ämnen.
 
Nja.. Har det tagit sig igenom oljan så har det ju "fått fäste" i underlaget..
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.