Vad kan vi göra åt detta utan att det blir för dyrt?

Har ni någon frånluftfläkt i badrummen? Om inte så är det ett sätt att få bättre ventilation att ha en badrumsfläkt som går på lågfart hela tiden. Sen kanske spaltventilen i fönstret är för liten eller tilltäppt? Kanske behövs ta upp en större ventil i väggen i sovrummet.

Ja vi har frånluftsfläkt i badrummet. Okej ska kika på lösning med ventilation. Vad kan vi göra med väggen?

L Lindas77 skrev:
Vad kan vi göra åt detta utan att det blir för dyrt?
Som tidigare skrivits, se till att sängen står med lite avstånd från väggen.

• Gilla
Lindas77
  • Laddar…
L Lindas77 skrev:
Ja vi har frånluftsfläkt i badrummet. Okej ska kika på lösning med ventilation. Vad kan vi göra med väggen?
Går fläkten hela tiden?

Nej bara när det är fuktigt i badrummet

L Lindas77 skrev:
Nej bara när det är fuktigt i badrummet
Det hjälper inte så mycket för sovrummet. Finns det möjlighet att ställa in fläkten så att den går på lågfart hela tiden och varvar upp vid hög fuktighet i badrummet? Det måste även finnas möjlighet för luften att förflytta sig från friskluftsventilen i sovrummet till badrummet.

Ja vi kan ställa in så den går hela tiden. Vad kan vi göra med väggen?

Du kan försöka tvätta av ytan men jag gissar att det inte kommer gå att få bort fläckarna helt. Personligen hade jag rivit bort tapeten och tapetserat om.

L Lindas77 skrev:
Vad kan vi göra med väggen?
Det är nog svårt att helt tvätta bort fläcken utan du får nog tapetsera om om det ska bli bra. Ska du fortfarande ha en möbel framför kanske det inte är hela världen om fläcken är kvar.

• Gilla
Lindas77
  • Laddar…
Centano Centano skrev:
Du kan försöka tvätta av ytan men jag gissar att det inte kommer gå att få bort fläckarna helt. Personligen hade jag rivit bort tapeten och tapetserat om.
Så det är inte farligt för oss att sova i rummet?

L Lindas77 skrev:
Vad kan vi göra med väggen?
Tvätta med diskmedel och ljummet vatten. Diskmedel innehåller bla tensider som löser upp möglets cellväggar så det dör.

Är fläckarna kvar kan man använda klorin och ljummet vatten för att bleka dem. Eller använda något fläckborttagningsmedel. Dock i båda fallen med risk att tapeten missfärgas. Fast om den redan är missfärgar kanske det är ett mindre problem.

• Gilla
Fideliox
  • Laddar…
L Lindas77 skrev:
Så det är inte farligt för oss att sova i rummet?
Nej. Speciellt inte efter att ni tvättat med diskmedel.

• Gilla
Fideliox
  • Laddar…
Tack för tipsen! Om vi ska måla om väggen behöver vi måla med något annat först då så inte fläckarna går igenom? Något som spärrar så att säga

Antagligen inte. Möjligen kan det behövas en extra strykning med samma färg.
Men testa att bleka med klorin först.

• Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.