Jag har en kolonistuga och har några fläckar på väggen. Jag har trott att det är fukt, att det rinner in från taket. Men fuktmätare visar ingen avvikelse. Jag har installerat en värmepump så det känns inte fuktigt eller rått i stugan. Fläckarna har inte minskat efter det.

• En vägg med ljusa fläckar ovanför en dörröppning, misstänkt som fukt, i en kolonistuga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gå ut och titta på taket. Är det en skarv rakt över (?) så är det ett ställe du kan börja med.

En fuktmätare säger inte mycket mer än att det är torrt för ögonblicket.

I InsidersUnited skrev:
Gå ut och titta på taket. Är det en skarv rakt över (?) så är det ett ställe du kan börja med.

En fuktmätare säger inte mycket mer än att det är torrt för ögonblicket
Ja misstänkt att det kommer från taket men tänkt att fläcken borde minskat när det är torrt.. men är ju förmodligen inte ”rent” vatten så därför fläckar finns kvar.

Sådana fläckar försvinner aldrig, det är därför man kan bli missledd om man hittar en fläck och någon tidigare husägare lagade orsaken till läckan 1956 men tog inte bort fläcken...😉

Tips till ditt framtida jag: Du har 2 stycken utmärkta fuktmätare som du alltid bär med dig i ändarna av dina armar. Handflatorna är utmärkta indikatorer på fukt och tar aldrig slut på batteri. 🙌👍

• Gilla
A-MariaS och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K
Vad är det för typ av tak? Det är möjligt att det fungerar som det ska för regn men läcker när det är täckt av smältande snö.

Magnus E K Magnus E K skrev:
Vad är det för typ av tak? Det är möjligt att det fungerar som det ska för regn men läcker när det är täckt av smältande snö.
Plåttak.. och skulle nog behöva bytas?

• Plåttak med viss slitage, skruvar synliga på fogarna. Taket är täckt av mossa och smuts, vilket tyder på att det kan behöva bytas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.