Anna_H Anna_H skrev:
Rimligare vore väl att grannen får betala hela fakturan, då det är olagligt att ta bort gränsmarkeringar?
Ja det tycker jag också. För 2 år sen kom fastighetsägaren till tomten bortanför min granne och sa att han rivit upp gränsröret mellan hennes fastighet och hans fastighet när han byggde ny väg där. Gränsröret var väl i vägen eller så var det ett misstag. Finns ingen anledning att nån annan skulle ha grävt upp det och det var ett modernt rör med en gjuten klump längst ned som låg slängd där. Jag följde med henne hem så hon visade det för mig. Då kollade jag upp det där med lantmäteriet åt hennes som sa man kan anmäla. Sen ringde jag upp henne och då sa hon att hon inte orkade bry sig om det för hon skulle få betala halva kostnaden att få ner gränsröret igen och det ville hon inte göra. Sen sålde hon hela fastigheten till honom nu för 2 veckor sedan så nu slipper hon problemet.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Var tydlig med att det är grannen som flyttat på stenen som utgjorde gränsmarkring!
Det ökar chansen för att grannen får betala hela eller större delen av fakturan.

Och nej, de använder verkligen inte Hitta.se för att sätta ut gränserna, de kollar i de gamla arkiven som finns digitaliserade, det är de som gäller, och det är för att de går tillbaka till ursprungshandlingarna och mäter ut den saknade punkten utifrån det som står där som det kostar så mycket.

Att ditt fårstängsel sedan mer än 10 år tillbaka sitter en bit in på hans mark kommer inte att påverka något.
Ja precis, de sa att de kommer utgå från senaste kartan när det gjordes gränsmarkering och det är den jag lade upp i färg som är från 1943. Jag hade bara läst den som är från 20-talet. Så det är väl bäst jag lär mig läsa kartan från -43 så jag kan räkna ut var röret kommer hamna, och om det är värt det eller ej.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
O oliva skrev:
Jag gjorde det men fick inget pris. Därför jag frågar här, men får inget svar på pris här heller.
Har fått reda på annat, som att de kanske sätter röret nån annanstans, eller ingenstans.
Att jag borde ta bort mitt eget stängsel och skänka mark till grannen.
Att jag inte borde blanda in myndigheter för det är för dyrt.
Jag har inga som helst råd att ge dig vad gäller dina juridiska möjligheter. Däremot har jag ett annat råd som kan vara nog så viktigt, både för dina möjligheter att få någon som helst framgång i frågan, och för ditt eget välmåendes skull.
Rådet är detta: Ta ett stort steg tillbaka, släpp alla dina uppfattningar om vad som är rätt och fel mellan dig och din granne, släpp alla dina uppfattningar om råden du fått i den här tråden, släpp alla dina uppfattningar om vad råden innebär.
Varför ger jag dig ett sådant märkligt råd? Jo, dina kommentarer i inlägget jag citerar talar om för mig att du fastnat. Du har fastnat i att tro saker som inte är som du tror. Du har uppfattningar som tyvärr inte stämmer med verkligheten och du vägrar lyssna på de som försöker tala om hur det verkligen står till.
När du släppt allt, börja om från början.

Låt mig förklara:
- Du verkar tycka att någon ju måste varit med om samma sak som du och därmed borde kunna tala om hur mycket Lantmäteriet kommer vilja ha betalt. Sanningen är att ingen vet - inte ens LM - eftersom ingen vet hur mycket arbete LM måste lägga ner i just ditt fall. Alla fall är olika, alla kostnader blir olika.
- Det existerar inget "och" mellan att ta bort ditt stängsel och skänka mark till grannen, det har du själv inbillat dig. Ingen i tråden säger att du måste göra både och. Det du borde göra är att flytta ditt stängsel till din mark så att du har rent mjöl i påsen, sopa rent framför din egen port, gör själv inget olagligt. Vad spelar det för roll om det växer tistlar på grannens mark om inte du sköter (annekterar) den? Huruvida du måste skänka mark till grannen har ingen som helst koppling till om du flyttar stängslet eller ej, men ett olagligt placerat stängsel ställer dig i dålig dager. Om det är så lätt för dig att flytta stängselt och det bara handlar om att det känns dumt att låta några kvadratmeter av grannens mark stå outnyttjad: Flytta stängslet!
- Det är inte bara det att myndigheternas inblandning kan bli dyr, det kan leda till oönskade konsekvenser för dig. Du har fått råd om att försöka lösa det på egen hand, och till och med fått visat för dig att du sitter med en rätt bra hand för att göra det. Lyssna på de råden.

Kort sagt: Du håller på att förlora matchen. Släpp hörnflaggan, byt taktik och kom in i matchen. Du kan vinna det här, men om du inte lyssnar på dina coacher kommer du fortsätta förlora.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Jag har inga som helst råd att ge dig vad gäller dina juridiska möjligheter. Däremot har jag ett annat råd som kan vara nog så viktigt, både för dina möjligheter att få någon som helst framgång i frågan, och för ditt eget välmåendes skull.
Rådet är detta: Ta ett stort steg tillbaka, släpp alla dina uppfattningar om vad som är rätt och fel mellan dig och din granne, släpp alla dina uppfattningar om råden du fått i den här tråden, släpp alla dina uppfattningar om vad råden innebär.
Varför ger jag dig ett sådant märkligt råd? Jo, dina kommentarer i inlägget jag citerar talar om för mig att du fastnat. Du har fastnat i att tro saker som inte är som du tror. Du har uppfattningar som tyvärr inte stämmer med verkligheten och du vägrar lyssna på de som försöker tala om hur det verkligen står till.
När du släppt allt, börja om från början.

Låt mig förklara:
- Du verkar tycka att någon ju måste varit med om samma sak som du och därmed borde kunna tala om hur mycket Lantmäteriet kommer vilja ha betalt. Sanningen är att ingen vet - inte ens LM - eftersom ingen vet hur mycket arbete LM måste lägga ner i just ditt fall. Alla fall är olika, alla kostnader blir olika.
- Det existerar inget "och" mellan att ta bort ditt stängsel och skänka mark till grannen, det har du själv inbillat dig. Ingen i tråden säger att du måste göra både och. Det du borde göra är att flytta ditt stängsel till din mark så att du har rent mjöl i påsen, sopa rent framför din egen port, gör själv inget olagligt. Vad spelar det för roll om det växer tistlar på grannens mark om inte du sköter (annekterar) den? Huruvida du måste skänka mark till grannen har ingen som helst koppling till om du flyttar stängslet eller ej, men ett olagligt placerat stängsel ställer dig i dålig dager. Om det är så lätt för dig att flytta stängselt och det bara handlar om att det känns dumt att låta några kvadratmeter av grannens mark stå outnyttjad: Flytta stängslet!
- Det är inte bara det att myndigheternas inblandning kan bli dyr, det kan leda till oönskade konsekvenser för dig. Du har fått råd om att försöka lösa det på egen hand, och till och med fått visat för dig att du sitter med en rätt bra hand för att göra det. Lyssna på de råden.

Kort sagt: Du håller på att förlora matchen. Släpp hörnflaggan, byt taktik och kom in i matchen. Du kan vinna det här, men om du inte lyssnar på dina coacher kommer du fortsätta förlora.
Vad menar du med näst sista stycket? Hur ska jag lösa det på egen hand? Det råd jag fått var att göra som grannen vill och skänka bort marken så att jag ska börja cykla. Vad menar du att jag fått råd att lösa det på egen hand. De råden har jag helt missat. Varför sitter jag med en bra hand? Vad är det jag kan vinna? Vinna vadå? Jag fattar absolut ingenting av vad du skriver. Jag kan plocka bort mitt eget stängsel på hela fastigheten i eftermiddag, men faktum är att hans garage och hundgård kommer stå kvar efteråt ändå så det har ju inget med saken att göra.

O oliva skrev:
Vad menar du med näst sista stycket? Hur ska jag lösa det på egen hand? Det råd jag fått var att göra som grannen vill och skänka bort marken så att jag ska börja cykla. Vad menar du att jag fått råd att lösa det på egen hand. De råden har jag helt missat. Varför sitter jag med en bra hand? Vad är det jag kan vinna? Vinna vadå? Jag fattar absolut ingenting av vad du skriver. Jag kan plocka bort mitt eget stängsel på hela fastigheten i eftermiddag, men faktum är att hans garage och hundgård kommer stå kvar efteråt ändå så det har ju inget med saken att göra.
ToRy svamlar.

Liksom en massa andra som låtsas veta eller för den delen låtsas ha yrkeskunskap...
Hela tråden luktar misogyni; en massa män som skall berätta för en kvinna hur det minsann ÄR. På ett mästrande och drygt sätt. Jag menar, läs bara ToRys fabulerande :)

LM kommer inte bry sig så mycket om omständigheter, de kommer kolla på sina kartor, göra fältbesök och fatta beslut i linje med vad som är rimligt.

Om du har ditt (felaktiga) staket kvar eller inte spelar ingen roll.

Det viktiga är egentligen vad det kan antas kosta och hur det kan tänkas fördelas. Det kan bara LM svara på så kontakta dem och lägg ner den här tråden, den ger inget mera. Hur som helst måste ju gränsen fastställas för att du och grannen skall kunna gå vidare. När gränsen är fastställd kanske ni kan komma överens om något givande och tagande.

• Gilla
zimbas och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Det är väldigt vanligt med stängsel som står i närheten av fastighetsgränsen men på annans mark. Så länge som grannen accepterar det så är det inget att fundera över och inget som Lantmäteriets medarbetare alls kommer att fundera över.

• Gilla
Klass0n och 4 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Rimligare vore väl att grannen får betala hela fakturan, då det är olagligt att ta bort gränsmarkeringar?
Det kan man ju tycka, men då det skedde för 30 år sedan är frågan preskriberad sen länge.

Och om så inte hade varit fallet hade man ju fortfarande behövt bevisa att grannen var skyldig.

TS har i decennier låtit saker fortgå och vill nu plötsligt få dem att vara såsom de borde varit från början. Det är inte en enkel utmaning ens om man har helt rätt i sak.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
O oliva skrev:
Svaret på näst sista stycket finns i Falckmans inlägg #54.

Återigen: Nej, du har inte fått råd om att "göra som grannen vill och skänka bort marken så att jag ska börja cykla". Vem har givit dig det rådet? I vilket inlägg? Det är det jag menar; du har missuppfattat, ta ett steg tillbaka och börja om från början.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Pär Sköld Pär Sköld skrev:
ToRy svamlar.

Liksom en massa andra som låtsas veta eller för den delen låtsas ha yrkeskunskap...
Hela tråden luktar misogyni; en massa män som skall berätta för en kvinna hur det minsann ÄR. På ett mästrande och drygt sätt. Jag menar, läs bara ToRys fabulerande :)

LM kommer inte bry sig så mycket om omständigheter, de kommer kolla på sina kartor, göra fältbesök och fatta beslut i linje med vad som är rimligt.

Om du har ditt (felaktiga) staket kvar eller inte spelar ingen roll.

Det viktiga är egentligen vad det kan antas kosta och hur det kan tänkas fördelas. Det kan bara LM svara på så kontakta dem och lägg ner den här tråden, den ger inget mera. Hur som helst måste ju gränsen fastställas för att du och grannen skall kunna gå vidare. När gränsen är fastställd kanske ni kan komma överens om något givande och tagande.
Pär, om du vill ge Oliva andra råd är det såklart helt okej. Men att sitta och medvetet sabotera för henne genom att hitta på en massa irrelevant skitsnack om andras råd, det är så jävla lågt att man baxnar. Att du kan få något i den här tråden till misogyni är så verklighetsfrånvarande att enda förklaringen är att du medvetet försöker misskreditera. När kan en man ge råd till en kvinna utan att det är misogyni?
Lägst av allt lågt.

Oliva; jag hoppas du tar ditt förnuft till fånga och lyssnar på alla vettiga råd du fått i tråden. Jag har bidragit med det lilla jag kan.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Oliva; jag hoppas du tar ditt förnuft till fånga och lyssnar på alla vettiga råd du fått i tråden. Jag har bidragit med det lilla jag kan.
Var är råden? Jag har inte sett ett enda råd. Kan du bifoga råden i punktform, för jag har inte sett ett enda råd. Nu pratar jag om gränsröret och inte om allt annat ovidkommande. Vad har jag fått för råd om gränsröret? Hittar du inte heller igen det?

T ToRy skrev:
Här är ju ett råd, är det detta du tycker är vettigt? "Jag tycker du bör överväga deras föreslagna byte, det går säkert att justera erbjudande men i sak verkar det ju onekligen som att du vill nyttja deras mark och dom vill nyttja din, varför inte bara byta mark?"

Då kan jag meddela att jag hellre betalar min granne 1 miljon för att inte behöva göra det bytet som han föreslagit. Jag är inte så fattig som du tror. Dessutom var bytet ett krav för att få köra ut mitt virke via hans väg, men nu har jag kört ut det ändå via min väg så bytet är inte aktuellt. Jag är inte ett dugg intresserad av att nyttja hans mark. Det är ett missförstånd och enda anledningen jag skrev det var för att visa hur ologisk grannen är.

• Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Pär Sköld Pär Sköld skrev:
Hela tråden luktar misogyni; en massa män som skall berätta för en kvinna hur det minsann ÄR. På ett mästrande och drygt sätt.
Visa ett enda påstående jag gjort i den här tråden som inte stämmer. Jag har för övrigt kunskap på området, det är inget jag låtsas som. Att du saknar juridisk kompetens och därför inte begriper att jag har rätt i vad jag skriver är inte mitt problem. Men det vore önskvärt om du åtminstone kunde sluta sprida lögner och desinformation. Vad gäller misogyni så är den enda som gjort skribenternas kön relevant du. Jag misstänker att det är för att du har ett behov av att rida in på en vit springare och rädda (vad du uppfattar) som damer i nöd...

Är det inte enklare att du uttalar dig om sådant du faktiskt kan och lämnar juridiken åt folk som faktiskt besitter kunskap i ämnet? Eller kan det må hända vara så att du är en sån där äldre herre som instinktivt känner att du vet bäst och därför gärna delar med dig av dina åsikter, betraktelser och uppfattningar?

O oliva skrev:
Här är ju ett råd, är det detta du tycker är vettigt? "Jag tycker du bör överväga deras föreslagna byte, det går säkert att justera erbjudande men i sak verkar det ju onekligen som att du vill nyttja deras mark och dom vill nyttja din, varför inte bara byta mark?"
Ett råd jag fortfarande står fast vid. Om du däremot läser mina inlägg lite noggrannare bör du se att att jag även svarat på dian övriga frågor. Att det är en dum idé i ditt läge att dra in myndigheter som (mest troligt) kommer kosta dig mer än det smakar har jag förvisso påpekat, men inte en endaste gång har jag inte svarat på dina frågor (du däremot verkar vara tämligen selektiv i vilka svar du läser och hur...). Vad gäller priset gav jag dig samma svar som Lantmäteriet, dessutom innan du fått något svar från just Lantmäteriet. Eftersom du och din granne är bråkiga och verkar tvista om gränsens sträckning samtidigt som det verkar kunna behövas en del utredning skulle jag säga att du kan utgå från att en fastighetsbestämning inte blir billigare än 50 000 i alla fall. Du lär behöva betala cirka 3/5, så säg minst 30 000. I domstol kan du eventuellt få tillbaka dessa pengar, men jag tror du får svårt att vinna en sådan process. Skulle du förlora i domstol sitter du där med dina egna rättegångskostnader samt eventuellt även din motparts, utöver lantmäteriets förrättningskostnader.

Redigerat:
  • Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.