Hej!

Vi har ett elaggregat för elstängsel kopplat till ett bilbatteri. Elaggregatet kopplas till batteriets poler med dessa kontakter.
En av kontakterna hade lossnat från kabeln och jag har lagat det så gott det går, men jag vill försöka få tag i ett par att ha i reserv.

Har sökt en del på nätet men hittar inte nåt som liknar detta (det närmaste jag hittade var i princip fjäderlås till hantlar), så nu ger jag upp och frågar här. Är det nån som vet vad kontakttypen heter eller rentav vet var man kan få tag på dem?

Tacksam för svar :)

• Svart kabel med ringformad kontakt för elstängsel, ligger på en matta. En kontakt fäst vid en kabel som leder till elaggregatet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Köp riktiga kabelskor i stället.
Batterikabelsko med snabbkoppling, 2 st, en röd och en svart, visas mot en vit bakgrund. Produktspecifikation och pris framgår.
Skapa konto

Batterikabelsko, 35 mm², två stycken, visas med detaljerad bild av produkten och prisinformation.
Skapa konto

• Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
M mbt skrev:
Hej!

Vi har ett elaggregat för elstängsel kopplat till ett bilbatteri. Elaggregatet kopplas till batteriets poler med dessa kontakter.
En av kontakterna hade lossnat från kabeln och jag har lagat det så gott det går, men jag vill försöka få tag i ett par att ha i reserv.

Har sökt en del på nätet men hittar inte nåt som liknar detta (det närmaste jag hittade var i princip fjäderlås till hantlar), så nu ger jag upp och frågar här. Är det nån som vet vad kontakttypen heter eller rentav vet var man kan få tag på dem?

Tacksam för svar :)
Finns andra snabbanslutningar som kanske funkar, https://www.biltema.se/bil---mc/for...erikabelsko-med-snabbkoppling-2-st-2000020811

• Gilla
mbt
  • Laddar…
Tack för svaren! Jag hittade era förslag på Biltema innan jag postade och de skulle ju funka förstås och antagligen blir det en av dem om jag behöver byta ut dem längre fram. Men vad fasen heter kontakten jag har? Det måste väl vara nån slags standardkomponent eller?

Jag har då aldrig sett något liknande tidigare.
Den har nog inget speciellt namn, ser nästan ut som ett hemmabygge med tanke på krympslangen.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
M mbt skrev:
Tack för svaren! Jag hittade era förslag på Biltema innan jag postade och de skulle ju funka förstås och antagligen blir det en av dem om jag behöver byta ut dem längre fram. Men vad fasen heter kontakten jag har? Det måste väl vara nån slags standardkomponent eller?
Påminner om fjäderklämma för slang.
Fjäderklämma för slang med metallisk yta, spiralformad design.
Skapa konto

MultiMan
M mbt skrev:
Den heter nog inget särskilt utan är ett superbudgetpåhitt från någon mindre nogräknad tillverkare.

Aldrig sett något liknande själv heller.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.