Det du skriver går inte ihop. Dels rör du till enheterna, dessutom tycks du inte alls förstå vad effektavgiften handlar om.

• Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Läs på ordentligt vad jag skrivit och försök inte att trassla till det en massa frågor och citat
Jag har läst flera gånger men begriper fortfarande inte vad du skriver.

• Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
Intressant att det är flera som inte förstår vad som menas med effekt (i sammanhanget).
Det hade jag inte förväntat mig.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Fick detta till svars av EON idag:

"50% på effekttopparna är ingenting som E.ON har bestämt, E.ON har full effekt oavsett dag som natt.
Kan tänka mig att du läst att vissa elnätsföretag har satt att effektopparna ska vara på 50 % på natten."

Förutom att EON höjt nätavgiften som är skyhög, kommer de också INTE göra som andra nätägare gör dvs halvera effektopparna 22-06. Återigen för att dra ut så mycket pengar som möjligt av alla kunder. Speciellt för de som inte förstår hur det fungerar. Home assistant och mina automatiseringar kommer ändå sänka elräkningarna rejält när det införs, men andra får betala för det.

Citat EON:
"vi vet att det är en stor förändring för våra kunder"
= mer pengar till oss

ClasseClas
peterbroberg peterbroberg skrev:
Förutom att EON höjt nätavgiften som är skyhög, kommer de också INTE göra som andra nätägare gör dvs halvera effektopparna 22-06.
Du behöver kolla på samtliga komponenter för elnätskostnaden FÖRE och EFTER och inte enbart effektavgiften. Se här för en genomgång vad gäller Ellevio,
https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-innebaer-effektavgiften.532810/page-17#post-6030853
Det är bara att byta ut Ellevios priser med EONs dito.

peterbroberg peterbroberg skrev:
Fick detta till svars av EON idag:

"50% på effekttopparna är ingenting som E.ON har bestämt, E.ON har full effekt oavsett dag som natt.
Kan tänka mig att du läst att vissa elnätsföretag har satt att effektopparna ska vara på 50 % på natten."
Vad ställde du för fråga till Eon? Eon har och haft effektavgift på abonnemang över 80A länge och nu även vissa abonnemang för företag och där gäller samma avgift dygnet runt. Resten (inklusive privatpersoner) kommer få effektavgift tidigast våren 2026. 2027 ändras reglerna så att avgiften ska vara tidsdifferentierad, vilket förmodligen kommer innebära att de kommer ha nån form av olika avgifter vid olika tidpunker.

Att de inte har olika taxor på olika tider på dygnet nu drabbar väldigt få privatpersoner skulle jag tro, och det är inte säkert att det kommer bli samma upplägg när de inför det för alla iom att reglerna ändras.

Jag tror säkert att de kommer vilja tjäna så mycket pengar som möjligt när effektavgifterna kommer men tycker inte man ska ta ut för mycket i förskott. Privatpersoner slipper tänka på sin effekt i ett år till iallafall.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
ClasseClas ClasseClas skrev:
Du behöver kolla på samtliga komponenter för elnätskostnaden FÖRE och EFTER och inte enbart effektavgiften. Se här för en genomgång vad gäller Ellevio,
[länk]
"Home assistant och mina automatiseringar kommer ändå sänka elräkningarna rejält"

E
J jonaserik skrev:
Då blir det helt fel med förbrukad effekt. Finner det märkligt med det. så om jag då gör av med tex konstant 1 kW per timma, summa för en hel månad 720 kW det ger då en viss kostnad och gör av med 2 kW en timma så blir kostnaden för övriga underliggande förbrukade kW samma höga pris, vansinigt system. Det blir om jag inte tänker fel, en guldgruva för nätföretagen att få upp så hög förbrukning som möjligt för enstaka timme. Det är då endast överförning i nätet då och tillkommer kostnad för själva kW.
Begriper inte fortfarande det, vem bestämmer på vilken nivå som mitt uttag ligger på. Vet bara att större företag med stort behov av kraft, får betala ett häftigt pris för något som kallas överuttag. Är det en sådan konstilation som pådyvlas oss småkonsumenter nu

Jag röstar för Svexit
Om du använder effekten 1kW konstant i en 30-dagarsmånad (du använder effekten ett antal timmar och nte PER ett antal timmar) så blir förbrukningen 1kW × 720h = 720kWh och inte 720kW. Eftersom du använder en konstant effekt blir toppeffekten 1kW och effektavgiften räknas på denna. Överförings- och förbrukningsavgiften räknas på energin du använt (720kWh). Svårare är det inte. Effekt mäts i Watt eller kilowatt, Energi är effekt x tid.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.