28 467 läst ·
187 svar
28k läst
187 svar
Vad innebär det här hos Eon?
Jag ser en stor skillnad på 5min och tre timmar.
Eller rentav en totalt felaktig uppgift, med tanke på att du skrev: "jag behöver inte ha grejjorna igång flera timmar och dra många kilowattimmar för att den ska falla ut utan det är maxvärdet som mäts."kvirre skrev:
Synd att fara med osanning, med tanke på hur svårt folk har att förstå sådant här.
Nu missförstod du. Effektavgiften dvs avgifter för den effekt du använder ska påverkas av när du använder den. Det får med andra ord inte vara samma avgift oavsett när lasten är.
Kommer det?D Daniel 109 skrev:
Jag tycket att det låter som att Göteborgs energi har en av de modeller som Energimarknadsinspektionen räknar upp.
https://ei.se/konsument/el/elnatsforetagens-effekttariffer
"Stor variation i hur elnätsföretag utformar effekttarifferna
Det finns en stor variation i hur elnätsföretagen har valt att utforma och implementera effekttariffer. Exempelvis har några valt att ta betalt för det enskilt högsta timvärdet under årets alla dagar medan andra har valt att ta betalt för ett medelvärde av ett antal av de högsta timvärdena under vissa tider. Det är viktigt att ha koll på hur effekttarifferna ser ut hos det elnätsföretag som driver elnätet där du bor."
Alltså exakt hur effekttaxan ser/kommer att se ut beror på vilken elnätsägare man har.
Verkar variera vad gäller effektavgiften. Mitt nätbolag mäter mellan klocka 7 och 19 vardagar. (Ej helg etc.)
Sedan tar de maxeffekten i månaden (medel av 3 högsta?) gånger 150:- och debiterar.
Halva summan på sommarhalvåret.
Sedan tar de maxeffekten i månaden (medel av 3 högsta?) gånger 150:- och debiterar.
Halva summan på sommarhalvåret.
Ja det kommer.Demmpa skrev:
Kommer det?
Jag tycket att det låter som att Göteborgs energi har en av de modeller som Energimarknadsinspektionen räknar upp.
[länk]
"Stor variation i hur elnätsföretag utformar effekttarifferna
Det finns en stor variation i hur elnätsföretagen har valt att utforma och implementera effekttariffer. Exempelvis har några valt att ta betalt för det enskilt högsta timvärdet under årets alla dagar medan andra har valt att ta betalt för ett medelvärde av ett antal av de högsta timvärdena under vissa tider. Det är viktigt att ha koll på hur effekttarifferna ser ut hos det elnätsföretag som driver elnätet där du bor."
Alltså exakt hur effekttaxan ser/kommer att se ut beror på vilken elnätsägare man har.
EIFS 2022:1 kap 3 paragraf 5
https://ei.se/download/18.b0dbdc118002bc176c133ae/1650953845317/EIFS-2022-1-om-utformining-av-nättariffer-för-ett-effektivt-utnyttjande-av-elnätet.pdf
Jag blir bara matt när jag filosoferar på saken.
El borde tillsammans med vatten och nåt mer gå under "Too Cheap to Meter" i det moderna samhället.
El borde tillsammans med vatten och nåt mer gå under "Too Cheap to Meter" i det moderna samhället.
Det som står i den föreskriften är inget som går emot det jag citerade från ei's sida,D Daniel 109 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Den sida som jag länkade till och som tidigare citatet kommer ifrån hänvisar till föreskriften du länkade till.