useless useless skrev:
Det står ju där att det är snittet av tre timmar. Vart fick du fem minuter ifrån?
det var en svag överdrift

• Gilla
ClasseClas och 1 till
  • Laddar…
Jag ser en stor skillnad på 5min och tre timmar.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
B
kvirre kvirre skrev:
det var en svag överdrift
Eller rentav en totalt felaktig uppgift, med tanke på att du skrev: "jag behöver inte ha grejjorna igång flera timmar och dra många kilowattimmar för att den ska falla ut utan det är maxvärdet som mäts."

Synd att fara med osanning, med tanke på hur svårt folk har att förstå sådant här.

• Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Göteborgs energi har liknande fast räknar medel på de 3 högsts timmarna oavsett tid på dygnet

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
A agb007 skrev:
Göteborgs energi har liknande fast räknar medel på de 3 högsts timmarna oavsett tid på dygnet
Det kommer att ändras. Det kommer att bli krav på att avgiften på något sätt ska vara beroende av lasten i nätet.

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det kommer att ändras. Det kommer att bli krav på att avgiften på något sätt ska vara beroende av lasten i nätet.
Låter krångligt och svårt att räkna på.
Område med mycket elbilar som laddar på natten hög last.

D Daniel 109 skrev:
Inte ens egen last utan hela nätets?
Då är det ju värdelöst, då kan man ju inte påverka.
Som det är idag så kör vi oftast alla större förbrukare på fri tid

Nu missförstod du. Effektavgiften dvs avgifter för den effekt du använder ska påverkas av när du använder den. Det får med andra ord inte vara samma avgift oavsett när lasten är.

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nu missförstod du. Effektavgiften dvs avgifter för den effekt du använder ska påverkas av när du använder den. Det får med andra ord inte vara samma avgift oavsett när lasten är.
Ja då så

D Daniel 109 skrev:
Kommer det?
Jag tycket att det låter som att Göteborgs energi har en av de modeller som Energimarknadsinspektionen räknar upp.

https://ei.se/konsument/el/elnatsforetagens-effekttariffer
"Stor variation i hur elnätsföretag utformar effekttarifferna
Det finns en stor variation i hur elnätsföretagen har valt att utforma och implementera effekttariffer. Exempelvis har några valt att ta betalt för det enskilt högsta timvärdet under årets alla dagar medan andra har valt att ta betalt för ett medelvärde av ett antal av de högsta timvärdena under vissa tider. Det är viktigt att ha koll på hur effekttarifferna ser ut hos det elnätsföretag som driver elnätet där du bor."

Alltså exakt hur effekttaxan ser/kommer att se ut beror på vilken elnätsägare man har.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
TRJBerg
Verkar variera vad gäller effektavgiften. Mitt nätbolag mäter mellan klocka 7 och 19 vardagar. (Ej helg etc.)
Sedan tar de maxeffekten i månaden (medel av 3 högsta?) gånger 150:- och debiterar.
Halva summan på sommarhalvåret.

Hade fria helger förut men det är alla dagar nu mellan 07-19 och medel av 5 högsta

Demmpa Demmpa skrev:
Kommer det?
Jag tycket att det låter som att Göteborgs energi har en av de modeller som Energimarknadsinspektionen räknar upp.

[länk]
"Stor variation i hur elnätsföretag utformar effekttarifferna
Det finns en stor variation i hur elnätsföretagen har valt att utforma och implementera effekttariffer. Exempelvis har några valt att ta betalt för det enskilt högsta timvärdet under årets alla dagar medan andra har valt att ta betalt för ett medelvärde av ett antal av de högsta timvärdena under vissa tider. Det är viktigt att ha koll på hur effekttarifferna ser ut hos det elnätsföretag som driver elnätet där du bor."

Alltså exakt hur effekttaxan ser/kommer att se ut beror på vilken elnätsägare man har.
Ja det kommer.
EIFS 2022:1 kap 3 paragraf 5

https://ei.se/download/18.b0dbdc118002bc176c133ae/1650953845317/EIFS-2022-1-om-utformining-av-nättariffer-för-ett-effektivt-utnyttjande-av-elnätet.pdf

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Jag blir bara matt när jag filosoferar på saken.
El borde tillsammans med vatten och nåt mer gå under "Too Cheap to Meter" i det moderna samhället.

• Gilla
Emil.P och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja det kommer.
EIFS 2022:1 kap 3 paragraf 5

https://ei.se/download/18.b0dbdc118002bc176c133ae/1650953845317/EIFS-2022-1-om-utformining-av-nättariffer-för-ett-effektivt-utnyttjande-av-elnätet.pdf
Det som står i den föreskriften är inget som går emot det jag citerade från ei's sida,
Svensk text om effektavgiften, kostnader och nätanvändning inom elnätsområde. Regelverk eller dokument.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Den sida som jag länkade till och som tidigare citatet kommer ifrån hänvisar till föreskriften du länkade till.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.