29 469 läst ·
187 svar
29k läst
187 svar
Vad innebär det här hos Eon?
Du ifrågasatte att den modellen kommer att ändras på grund av nya krav. Då pekade jag ut den paragrafen som medför att den måste ändras.
Göteborgs energi har ju redan gått över till effekttaxa, så varför ska de då ändra en gång till?D Daniel 109 skrev:
Följande är saxat från ei:
"År 2022 var det runt 20 av 150 elnätsföretag som hade infört effekttariffer."
Följande kommer från,
https://www.goteborgenergi.se/privat/elnat/elnatsavgiften#prisvilla
"Vår prismodell bygger på tre delar. Du betalar dels en fast avgift, dels för hur mycket el du använder (elöverföringsavgift) och dels för hur mycket el du använder på en och samma gång (effektavgift). Detta innebär att du kan påverka din elnätskostnad i högre utsträckning än tidigare."
...
"Effektavgiften består av medeltalet av dina tre högsta timmar varje månad, fördelat på tre olika dygn. Detta ger dig flexibilitet samtidigt som du fortsatt kommer kunna spara pengar genom att sprida ut din elanvändning över dygnets alla timmar."
Ja, men det uppfyller inte kravet på tidsdifferentiering som kommer 2027.
När det ändå debatteras här om Effekttaxa
Vad vill dom ( EU ) vår regering att ska hända, alla i vårt land ska lagga mat, värma hus på något som ska kallas låglasttid. Ska/vill att hela Sverige ska förändra sina dygnsvanor och äta mitt i natten eller vad.
Kan någon svara här på nedanstående, lite trögt i hjärnkontoret/förstå vad allt innebär med effekttaxa.
Tex 1 månad , eldar med ved och har VP för värme när vi reser bort
Dag 1 - 2 - 3 - 4 i en månad är vi bortresta och VP skötet om värmen, den drar en del då exempel 60 Kw/h dygn + övrigt i huset 25 kW/h per dygn. Kan bli med övrigt tillsammans summa för 4 dygn 340 Kw/h, vid hemkomst eldas det och då förbrukas för 4 dygn ca 100 kW/h. Då det ska räknas efter 4 dygns högsta värde, Vad kostar då dom 120 kW/h eller är det bara dom första dygnen som räknas.
Lika med om man reser bort dom sista dygnen i en månad. Och vad händer om resan går över med 1 dygn till nästa månad. Ligger jag på minus då för nästa månad.
Finner det mycket märkligt med detta och inte trakterad av att förskjuta någon del av mitt liv till kanske mitt i natten, för att tillgodose något från EU eller regering.
Med den beräkning av kostnad, så ser jag att det blir som en straffavgift, för dom som inte rättar in sig i ledet och är lite sparsamma. Det är i praktiken omöjligt att ha exakt samma förbrukning varje dygn. Det blir då att ha en varningssignal, att nu börjar du gå över ditt högsta värde och stänga huvvudströmbrytaren resten av dygnet. Någon som ge klart besked och inga gissningar nu, bara fakta om det kan ges. Andra som läser är nog intresserade i ämnet-
Vad vill dom ( EU ) vår regering att ska hända, alla i vårt land ska lagga mat, värma hus på något som ska kallas låglasttid. Ska/vill att hela Sverige ska förändra sina dygnsvanor och äta mitt i natten eller vad.
Kan någon svara här på nedanstående, lite trögt i hjärnkontoret/förstå vad allt innebär med effekttaxa.
Dag 1 - 2 - 3 - 4 i en månad är vi bortresta och VP skötet om värmen, den drar en del då exempel 60 Kw/h dygn + övrigt i huset 25 kW/h per dygn. Kan bli med övrigt tillsammans summa för 4 dygn 340 Kw/h, vid hemkomst eldas det och då förbrukas för 4 dygn ca 100 kW/h. Då det ska räknas efter 4 dygns högsta värde, Vad kostar då dom 120 kW/h eller är det bara dom första dygnen som räknas.
Lika med om man reser bort dom sista dygnen i en månad. Och vad händer om resan går över med 1 dygn till nästa månad. Ligger jag på minus då för nästa månad.
Finner det mycket märkligt med detta och inte trakterad av att förskjuta någon del av mitt liv till kanske mitt i natten, för att tillgodose något från EU eller regering.
Med den beräkning av kostnad, så ser jag att det blir som en straffavgift, för dom som inte rättar in sig i ledet och är lite sparsamma. Det är i praktiken omöjligt att ha exakt samma förbrukning varje dygn. Det blir då att ha en varningssignal, att nu börjar du gå över ditt högsta värde och stänga huvvudströmbrytaren resten av dygnet. Någon som ge klart besked och inga gissningar nu, bara fakta om det kan ges. Andra som läser är nog intresserade i ämnet-
kW/h är en enhet för effektförändring.
Jag får intrycket att du egentligen menar kWh, en enhet för energi. Men det här handlar om effekt, så hela ditt resonemang blir fel.
Jag får intrycket att du egentligen menar kWh, en enhet för energi. Men det här handlar om effekt, så hela ditt resonemang blir fel.
Det här är ju helt obegripligt! Jag fattar inte vad du menar alls.J jonaserik skrev:När det ändå debatteras här om Effekttaxa
Poängen med effekttaxa är att det ska löna sig att/straffa sig att inte, hålla sin toppeffekt låg då det är den som är dimensionerande för elnätet.
Begriper bara läsa. Inlägget är för att få klart med vad effekttaxa innebär för var och en. Inte det som du skriver, med toppeffekt för att hålla ner uttaget. Det begriper även jag. Men du kanske är en som tänker laga mat och annat mitt i natten, för att hålla ner uttaget. Jag har då ingen intension att börja med det, utan vill ha det liv som man normalt har, tror även andra vill ha det så och inte bli pådyvlade något som att, "" nu får börja ändra era vanor om det inte ska bli dyrt ""F frause skrev:
Nu är det på vilka grunder som den tas ut och vilka delar som det utgår straffavgift för, där är knuten
JahaJ jonaserik skrev:Begriper bara läsa. Inlägget är för att få klart med vad effekttaxa innebär för var och en. Inte det som du skriver, med toppeffekt för att hålla ner uttaget. Det begriper även jag. Men du kanske är en som tänker laga mat och annat mitt i natten, för att hålla ner uttaget. Jag har då ingen intension att börja med det, utan vill ha det liv som man normalt har, tror även andra vill ha det så och inte bli pådyvlade något som att, "" nu får börja ändra era vanor om det inte ska bli dyrt ""
Nu är det på vilka grunder som den tas ut och vilka delar som det utgår straffavgift för, där är knuten
Nej, det är obegripligt och bringar ingen klarhet. Vad betyder t, ex "övrigt i huset 25 kW/h per dygn"?J jonaserik skrev:Begriper bara läsa. Inlägget är för att få klart med vad effekttaxa innebär för var och en. Inte det som du skriver, med toppeffekt för att hålla ner uttaget. Det begriper även jag. Men du kanske är en som tänker laga mat och annat mitt i natten, för att hålla ner uttaget. Jag har då ingen intension att börja med det, utan vill ha det liv som man normalt har, tror även andra vill ha det så och inte bli pådyvlade något som att, "" nu får börja ändra era vanor om det inte ska bli dyrt ""
Tillägg. Vilket pris blir det, bara det som överstiger någon nivå eller är det ett högre pris för allt den månaden, Det skrivs om ett genomsnittsvärde och det är där som jag vill veta mer. Och hur det räknas.
Till useless allt över värme då. Frysar belysning cirk-pumpar matlagning etc.
Till useless allt över värme då. Frysar belysning cirk-pumpar matlagning etc.
Medeleffekten för varje kalendertimme kalkyleras som energiuttag delat med 1. Effektavgiften räknas på den timme under debiteringsmånaden som har högst medeleffekt. Medeleffekten i kW för den högsta timmen multipliceras sedan med avgiften i kr.J jonaserik skrev:
edit: Detta gäller alltså EON:s effektabonnemang. Det finns andra sätt att räkna och olika leverantörer har olika debiteringsformer.
Redigerat:
Eftersom det finns flera olika sätt för nätbolagen att definiera effekttaxa så går det inte att säga att det är exakt på ett visst sätt.J jonaserik skrev:
En typ av effekttaxa är medelvärdet på de tre timmar där högst effekt (kW) har tagits ur blir den taxa som gäller för hela månaden.
Men vad menar du med "kW/h per dygn"?
Om jag då fattat det rätt, så med Göteborg Energis prislista skulle effektavgiften vid ett topp-medeluttag vid tre olika tillfällen på 10 kW (vilket jag aldrig nått upp till) bli 10* 36,25 = 362,50 kronor i extra engångsavgift den månaden?F frause skrev:
https://www.goteborgenergi.se/privat/elnat/elnatsavgiften#prisvilla
362,5 +147,50 = 509 kronor, vilket är lägre än enbart min (E.on syd) fasta avgift på 550 kronor.
Om så är fallet, så vill jag ha effektavgift NU!
N
Nalleman64
Medlem
· Östergötland
· 2 016 inlägg
Nalleman64
Medlem
- Östergötland
- 2 016 inlägg
Det blir väl tre delar som åtminstone de flesta elkunder (beror på vilken nätägare man har) kommer att få betala för:D Dilato skrev:Om jag då fattat det rätt, så med Göteborg Energis prislista skulle effektavgiften vid ett topp-medeluttag vid tre olika tillfällen på 10 kW (vilket jag aldrig nått upp till) bli 10* 36,25 = 362,50 kronor i extra engångsavgift den månaden?
[länk]
362,5 +147,50 = 509 kronor, vilket är lägre än enbart min (E.on syd) fasta avgift på 550 kronor.
Om så är fallet, så vill jag ha effektavgift NU!
Fast avgift (möjligen kommer den att sänkas något när effektavgift införs).
Överföringsavgift
Effektavgift
Ber om ursäkt lite här det ska inte vara kW/h utan kW så 25kW/h ska var 25kW och det ger ca 4,5 kW/huseless skrev:
Det är nog en kraftig anläggning om man ska ta ut 25 kW under 1 timma.
Men oavsett min felskrivning och tankevurpa så kvarstår det med vilket pris som det kostar med straffavgiften. Om den skulle uppgå t.e.x. till 2 kr, vad blir det för pris på övrigt förbrukad kW. Samt det som kanske är viktigast, vem bestämmer att ett överuttag har skett. Det med genomsnittsvärde är väldigt diffust.