9 699 läst ·
3 svar
10k läst
3 svar
Vad innebär BMF?
Byggbeslag kallas ofta BMF. Är detta en kvalitetsmärkning eller någon standard?
Tittar jag på vinkelbeslag och skruvplåt hos t.e.x. biltema så hittar jag inte denna märkning. Vi har från konstruktör fått ritningar på de takstolar vi bygger där beslagen kallas BMF, undrar därför om beslagen måste vara märkta med detta för att ha rätt hållfasthet.
Tittar jag på vinkelbeslag och skruvplåt hos t.e.x. biltema så hittar jag inte denna märkning. Vi har från konstruktör fått ritningar på de takstolar vi bygger där beslagen kallas BMF, undrar därför om beslagen måste vara märkta med detta för att ha rätt hållfasthet.
Produkter som diskuteras: "Byggbeslag"
Byggbeslag
Byggbeslag används för att sammanfoga eller koppla samman olika delar i en konstruktion, till exempel för att fästa bärande bjälkar, stolpar och för att förstärka förband mellan olika komponenter. Dessa beslag spelar en avgörande roll
Läs mer
BMF är en tillverkare. Det är rätt vanligt att man som konstruktör skriver en viss typ av BMF beslag. I ditt fall handlar det som jag förstår om vanliga spikningsplåtar så det går bra med vilken fabrikat som helst med samma storlek och tjocklek.
En anlednining till att konstruktören ofa skriver in just BMf beslag är att de har en bra handbok. Detsamma gäller Hilti som har en mycket bra expanderhandbok och dessutom bra program för beräkning av infästningar.
En anlednining till att konstruktören ofa skriver in just BMf beslag är att de har en bra handbok. Detsamma gäller Hilti som har en mycket bra expanderhandbok och dessutom bra program för beräkning av infästningar.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden