Hej, är lite ny när det kommer till hus-renovering. Så jag undrar, ska sätta in en del fönster på ställen där det inte finns fönster nu. När man tittar på priser för att köpa fönster och installationspriser, vad ingår i installationen? Är det för att sätta in fönstret i ett färdigt "hål" i väggen?

Någon har sagt att det brukar kosta ca7500 med ett takfönster inkl installation. Men hur mycket tror ni det kostar att också låta dem såg ut själva hålet som fönstret ska sitta i?

Räkna det dubbla om dom ska göra hålet beroende av matrial i taket. Sen är det inte alla fönsterinstallatörer som gör det jobbet. Prata med en snickare.

Tyvärr är nog svaret att "det är olika". Själva fönstermontaget som sådant, dvs att ställa in ett fönster i ett färdigt hål och skruva dit några karmskruv och justera in, det tar inte mycket tid alls. Takfönster, en hel del besvärligare att montera och avsevärt mycket viktigare att vattenavrinning hanteras på rätt sätt. Enda sättet att få reda på det hela är att fråga leverantörerna vad som ingår i installationen.

Efter att ha monterat en hel del fönster i eget hus, hjälpt min bror med en del fönsterbyten, så anser jag nog att köpa tjänsterna är "bara" en god idé om man tycker att man saknar tiden eller vilja att göra det själv. Det är ingen rocket science. Med lite vana tar det en halvtimme att montera ett fönster. Det är småpillet kring foder, bleck, smygar osv. som tar tid, särskilt om det är några specialbehov. Takfönster, kanske lite känsligare.

Om 7500 är en totalkostnad för ett inte allt för litet takfönster, inkl håltagning och tätning kring detsamma, så känndes det inte allt för dyrt, i alla fall om det är före ROT?

Tack för era svar, antar att jag får tänka över om jag kan göra det själv el få en offert av en snickare :)

Ett takfönster inkl montage kostar inte 7500 kr, du får nog dubbla dom pengarna

Glöm inte att det säkerligen krävs bygglov /bygganmälan för att ändra fasaden från vägg till fönster. Det kan hända att bärande delar måste konstrueras om. Hur reglerna för att sätta in fönster i tak är vet jag inte, men kolla med din kommun.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.