H
S Stefan1972 skrev:
I många delar av världen så är jakt och fiske enda matkällan. Jag tror inte cancerproblematiken är särskilt utbredd där..........Den har nog helt andra orsaker än man försöker få folk att tro. Det är nog ett helhetsproblem i vad vi äter och stoppar i oss i stort. Inte vad vissa saker påverkar.
Ja, fisk är ju inte rött kött, den del av världen har ju heller inte samma sjukvård som västvärlden har och förmodligen ingen statistik. Sen avgör ju du själv vad du äter, det är ju helt upp till var och en.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
BirgitS
S Stefan1972 skrev:
I många delar av världen så är jakt och fiske enda matkällan. Jag tror inte cancerproblematiken är särskilt utbredd där..........Den har nog helt andra orsaker än man försöker få folk att tro. Det är nog ett helhetsproblem i vad vi äter och stoppar i oss i stort. Inte vad vissa saker påverkar.
Även urbefolkningar har normalt grönsaker, rotfrukter, frukt, frön (spannmål), nötter som en mycket stor del av kosten. Jakt och fiske är opålitligt och ofta säsongs- eller väderberoende så det går inte att förlita sig på det.
 
  • Gilla
MichelleW och 6 till
  • Laddar…
På Grönland har man ätit mestadels fisk/kött och cancern har ökat de senaste 50 åren vartefter deras kost ändrats till mer normal/västerländsk (det finns inte så jättebra statistik dock, det är inte så många människor det rör sig om trots allt, så svårt säga nåt säkert om det)
 
  • Gilla
EvertL och 5 till
  • Laddar…
Cancersjukdomar är ett mycket stort och komplext ämne och det tänker jag är det viktigaste att ha som utgångspunkt. Av den forskning som finns i dagsläget finns det klara belägg för att rött kött och processat kött ökar riskerna för tjock- och ändtarmscancer, men självklart har den totala livsstilen betydelse samt vår biologi och genetik i övrigt.
 
  • Gilla
Ironside och 4 till
  • Laddar…
BirgitS
B Byggmarodören skrev:
På Grönland har man ätit mestadels fisk/kött och cancern har ökat de senaste 50 åren vartefter deras kost ändrats till mer normal/västerländsk (det finns inte så jättebra statistik dock, det är inte så många människor det rör sig om trots allt, så svårt säga nåt säkert om det)
Inuiternas traditionella mat avviker nog från alla andra urbefolkningars mat. Det kan också tänkas att de har en genuppsättning som skiljer sig lite från vad som är normalt i befolkningar som har lång historia som jordbrukare. Man vet att i samband med övergången från samlar- och jägarstenåldern till jordbruk så var det en snabb genförändring som ledde till att människor kunde leva huvudsakligen på spannmål.

På Grönland borde fisk och säljakt vara betydande proteinkällor, vilket ju inte innebär att man får samma resultat av att äta nöt och gris.
 
  • Gilla
MichelleW och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Man vet att i samband med övergången från samlar- och jägarstenåldern till jordbruk så var det en snabb genförändring som ledde till att människor kunde leva huvudsakligen på spannmål.
Stämmer det? Har vi inte haft samma behov av essentiella amino och fettsyror under väldigt lång tid?
 
  • Gilla
big mike
  • Laddar…
  • Gilla
ylven och 5 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
inget, det är bara hittepå.
Nä, det är statistik.
När man undersökt varför folk drabbats av en viss cancerform så kollar man vad de jobbat med, vad de äter, var de bor osv har man konstaterat att tex de som äter mycket rött kött (man brukar prata om mer än 750g rått , c:a 500 g tillagat kött i veckan) har en förhöjd risk jämfört med de som äter mindre.
 
  • Gilla
MichelleW och 2 till
  • Laddar…
Unikt namn
Undra om det är någon skillnad på olika processade proteinprodukter och vanliga köttbitar.
 
  • Gilla
zetamamman och 1 till
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
I många delar av världen så är jakt och fiske enda matkällan. Jag tror inte cancerproblematiken är särskilt utbredd där..........Den har nog helt andra orsaker än man försöker få folk att tro. Det är nog ett helhetsproblem i vad vi äter och stoppar i oss i stort. Inte vad vissa saker påverkar.
De där delarna av världen får du gärna skriva lite om. Inte de med fiske, då de inte hör hit, utan var i världen man enbart lever på jakt. Eftersom du skriver ”delar av världen” räknar jag med att du menar regioner där befolkningen verkligen lever enbart av jakt (och kanske fiske) och inte bara någon enstaka grupp människor. Sedan är det intressant att du har koll på deras sjukdomar, men det kan vi skippa. Börja med de ”många delarna av världen”.
 
  • Gilla
pedber och 1 till
  • Laddar…
L lat skrev:
Nä, det är statistik.
När man undersökt varför folk drabbats av en viss cancerform så kollar man vad de jobbat med, vad de äter, var de bor osv har man konstaterat att tex de som äter mycket rött kött (man brukar prata om mer än 750g rått , c:a 500 g tillagat kött i veckan) har en förhöjd risk jämfört med de som äter mindre.
Fast om det enda man vet är att de äter mer kött, så säger det inte ett skit om hur farligt det är. Det kanske är så att köttätare röker mer, dricker mer sprit, tränar mindre och toalettsurfar länge och har fler hemorrojder.
 
  • Gilla
zetamamman och 3 till
  • Laddar…
returen returen skrev:
försiktighetsprincipen-- man vet inte så man rekommenderar något...
det är sjukt!
hittepåutan grund
6-8 skivor bröd om dagen
Fyra glas öl på ett bord med berg i bakgrunden, texten "När man gör en 'Socialstyrelsen' beställning i baren" syns under bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Fast om det enda man vet är att de äter mer kött, så säger det inte ett skit om hur farligt det är. Det kanske är så att köttätare röker mer, dricker mer sprit, tränar mindre och toalettsurfar länge och har fler hemorrojder.
Då vet du inte mycket om hur man tar fram sån här statistik.
Det är när man eliminerat allt sånt här, tex att man konstaterat att av de som fått tjocktarmscancer så är den enda gemensamma nämnare som sticker ut att de äter rött kött ofta & mycket.
 
  • Gilla
mooneh och 4 till
  • Laddar…
Och som vanligt när det är väldigt svårt att få ut mer info om riskerna än "ökar" så är det antagligen avrundningsfel.

Samma sak när det görs studie på studie med tusentals deltagare i och man hyvlar på "det kanske snart kan klassas som farligt".

Alla vet vid det här laget att frossar man i något oavsett vad så ökar man risken för allt möjligt. Lev därefter som du vill.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
O [old rusty] skrev:
Och som vanligt när det är väldigt svårt att få ut mer info om riskerna än "ökar" så är det antagligen avrundningsfel.

Samma sak när det görs studie på studie med tusentals deltagare i och man hyvlar på "det kanske snart kan klassas som farligt".

Alla vet vid det här laget att frossar man i något oavsett vad så ökar man risken för allt möjligt. Lev därefter som du vill.
Jo, vi vet ju att det där de drabbats av i Ronneby osv inte alls säkert att det är PFAS fel. Att sen de sjuka råkar ha mycket PFAS i blodet är ju ett rent sammanträffande....

Obs, om det är svårt att förstå, inlägget bär spår av ironi...
 
  • Gilla
RufusHedman och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.