3 130 läst ·
17 svar
3k läst
17 svar
Vad heter din värmepump?
Administrator
· Skåne
· 6 813 inlägg
Vi förbrukar 37 000 kWh totalt. Elbilarna står för 8 000 kWh (men jag slipper betala för bensin). 29 000 kWh kvar.D Dilato skrev:
Om vi lyckas sänka vår elförbrukning med 8-9 000 genom att byta till en effektivare så blir jag jätteglad.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 701 inlägg
Vi har en IVT Greenline HT-C9 som kör jordvärme, installerad 2004.
Tuffar på än med lite underhåll.
9kW som värmer ett hus från 72 i ett plan (165kvm) med källare (100kvm). Tilläggsisolerat på vinden, i övrigt original.
Något överdimensionerad då den värmde dubbelgaraget innan kulverten sprang läck.
Men det är bra, för även vid -10 så kan vi värma huset med 12h värmepump per idag (utan eltillskott)
Tuffar på än med lite underhåll.
9kW som värmer ett hus från 72 i ett plan (165kvm) med källare (100kvm). Tilläggsisolerat på vinden, i övrigt original.
Något överdimensionerad då den värmde dubbelgaraget innan kulverten sprang läck.
Men det är bra, för även vid -10 så kan vi värma huset med 12h värmepump per idag (utan eltillskott)
Bra att en CTC-expert tittat på er värmepump så den verkar ok! En konstig sak är att kompressorn gått ca 3700 timmar/år i snitt vilket bara är något lite mer än normalt. Med tanke på att el-tillskottet är så högt borde kompressorn gått fler timmar per år. Det kan vara så att värmekurvan är så högt inställd att framledningstemperaturen ibland går över max temperatur för kompressorn och den då har kopplat om till 100% el-patron.Per Eskilsson skrev:
Vi har låtit en CTC-expert titta på alla inställningar och han har konstaterat att den verkar fungera men nu har vi bestämt oss för att skaffa en ny både ute- och innerdel.
Vi vill ha en inverterstyrd som hellre är lite för kraftfull än för svag.
När jag själv gör en snabb beräkning på hur kraftfull den bör vara så kommer jag fram till att den bör vara på 15-16,5 kW beroende på hur man räknar.
275 kvm x 600 watt vid radiatorsystem eller 175 kvm x 600 watt radiatorer i gamla delen + 100 kvm x 450 watt golvvärme i tillbyggnaden.
Värmen till tillbyggnaden går via en kulvert under marken, där tappar vi några grader. Sedan är det någon som sagt att om man både har golvvärme och radiatorer (det räcker att man bara har en enda) så måste systemet dimensioneras efter den svagaste länken och därmed värmas upp till 55 grader, vet inte om det stämmer.
Men jag förstår mig inte riktigt på alla värden som jag hittar.
Nibe F2120-20 verkar t.ex. ha en maximal uppvärmningskapacitet på 16 kW. Men samtidigt så har den bara en så kallad rated heat output (även kallad Prated) på 12,3 kW.
Jag trodde att Prated var maximal värmeeffekt men så verkar det ju inte vara här.
Kan någon som kan förklara hur det hänger ihop och varför siffrorna inte är samma?
Även om det är golvvärme i en del av huset så måste värmepumpen producera den temperatur som radiatorerna kräver och sedan shuntas temperaturen ner till det golven ska ha. Dock är den gamla delen av huset ju från 1926 och borde därmed ha rejäla radiatorer och rör som ger bra med värme utan extra hög framledningstemperatur(?) I alla fall om huset hade centralvärme från början.
För säkerhets skull är det bra om en ny värmepump klarar högre framledningstemperaturer med enbart kompressorn. En värmepump som kan ge runt 15-16,5 kW låter som ett bra val med tanke på viss osäkerhet i effektbehovet och om man inte jagar efter absolut lägsta pris. En prisskillnad på kanske 10 tkr mellan modellerna äts ju snabbt upp om el-förbrukningen visar sig bli högre.
Effekten på luftvattenvärmepumpar anges normalt vid 7 °C och 35 °C framledningstemperatur. NIBE har strypt värmeeffekten till max 16 kW på bl.a. F2120-20 som annars skulle givit ca 20 kW vid 7 °C. Men vid den utetemperaturen har man knappast användning av 20 kW värme. Prated bestämmer tillverkarna och det är underlag för mätningar av COP och SCOP så en lägre Prated ger lite högre COP/SCOP i testerna. Inte helt rättvist men så är det för alla tillverkare och vissa utnyttjar det mer än andra. NIBE är i alla fall bra på dokumentation och har tydliga diagram över värmepumpens olika prestanda. F2120 klarar också upp till 65 °C framledningstemperatur med enbart kompressorn.
Klicka här för att svara