Administrator
· Skåne
· 6 813 inlägg
Vi har en värmepump som sjunger på sista versen så vi har börjat ta in offerter på ny. Vi har ganska hög elförbrukning och har flera gånger varit tveksamma till hur effektiv värmepumpen är.
Huset vi bor i är ett äldre 1,5-planshus byggt 1926 på 175 kvm (inkl 60 kvm uppvärmd källare) där vi har vattenburna sektionsradiatorer med termostater på tre våningar i ett tvårörssystem. Sedan har vi en modernare tillbyggnad på 95 kvm byggd 2009 där vi har vattenburen golvvärme indelat i 5 zoner. Vi bor i Skåne och där vi bor så går det ej att borra för bergvärme.
Typ av värmepump: Luft/vatten
Utedel: CTC EcoAir 7.9 (on/off)
Innedel: CTC EcoEl 15 kW
Installerad: 2005
Vad har ni andra har för typ av värmepump, modell och när installerade ni den?
Huset vi bor i är ett äldre 1,5-planshus byggt 1926 på 175 kvm (inkl 60 kvm uppvärmd källare) där vi har vattenburna sektionsradiatorer med termostater på tre våningar i ett tvårörssystem. Sedan har vi en modernare tillbyggnad på 95 kvm byggd 2009 där vi har vattenburen golvvärme indelat i 5 zoner. Vi bor i Skåne och där vi bor så går det ej att borra för bergvärme.
Kan du läsa av hur mycket tillskottsel som den gjort av med? Spontant låter en luft/vatten på 7.9 kW för 330 kvm uppvärmd yta alldeles för lite.
Som jämförelse har vi 10kW bergvärme på 266 kvm, hälften av ytan är dessutom källare och har därmed lägre energibehov. Kustnära så klimatet skiljer nog marginellt.
EDIT: Det är en Nibe 1145
Som jämförelse har vi 10kW bergvärme på 266 kvm, hälften av ytan är dessutom källare och har därmed lägre energibehov. Kustnära så klimatet skiljer nog marginellt.
EDIT: Det är en Nibe 1145
Redigerat:
Administrator
· Skåne
· 6 813 inlägg
Jag vet inte hur man läser av detta men helt klart så är vår gamla värmepump underdimensionerad.mexitegel skrev:
I mina senaste sparade logganteckningar från 10 oktober 2022 står det:
Total drifttid: 153 156 h (17,5 år)
Total drifttid kompressor: 64 252 h
Kompressor senaste 24h: 7 h 41 min
Kompressorstarter senaste 24h: 24 st
Elvärme drift: 231 252 kWh
Antal larm senaste 24 h: 0 st
Larm senaste: Brine ut givare
Det har ju hänt en del med luft/vatten sedan 2005. Med Skåne som hem så är ju klimatet ganska milt. Jag har själv en Ctc och är mycket nöjd, men då verkar den vara okej dimensionerad också. Fick den för 4 månader sen.Per Eskilsson skrev:
Vi har en värmepump som sjunger på sista versen så vi har börjat ta in offerter på ny. Vi har ganska hög elförbrukning och har flera gånger varit tveksamma till hur effektiv värmepumpen är.
Elvärmen motsvarar nästan 13000 kWh/år vilket är enormt mycket. CTC spetsar gärna med el-patronen normalt och är värmepumpen dessutom underdimensionerad för det stora huset blir det massor av kWh. Finns en besparingspotential på närmare 8000-9000 kWh/år om ni väljer en ny fulldimensionerad värmepump.Per Eskilsson skrev:
Jag vet inte hur man läser av detta men helt klart så är vår gamla värmepump underdimensionerad.
I mina senaste sparade logganteckningar från 10 oktober 2022 står det:
Total drifttid: 153 156 h (17,5 år)
Total drifttid kompressor: 64 252 h
Kompressor senaste 24h: 7 h 41 min
Kompressorstarter senaste 24h: 24 st
Elvärme drift: 231 252 kWh
Antal larm senaste 24 h: 0 st
Larm senaste: Brine ut givare
Jag får det till 1300 kWh/år vilket i mina ögon tyder på att systemet gått ganska bra med tanke på att äldre EcoEl saknar växelventil för tappvarmvattenvärmning. Nyare EcoZenit i255 som i princip är gamla EcoEl men med växelventil är effektivare. Min har dragit 230 kWh på 2 år varav 70 kWh vid installation och 100 kWh efter larm som stoppat pumpen. Resten på 60 kWh har varit spetsvärme.J Josth skrev:Elvärmen motsvarar nästan 13000 kWh/år vilket är enormt mycket. CTC spetsar gärna med el-patronen normalt och är värmepumpen dessutom underdimensionerad för det stora huset blir det massor av kWh. Finns en besparingspotential på närmare 8000-9000 kWh/år om ni väljer en ny fulldimensionerad värmepump.
Ni har ju två vägar att gå här. Köpa en ny och lite kraftigare utedel, tex en ecoair 410 (som ger högre framledning, mer effekt och går ner till -22) och docka till nuvarande innedel och system eller satsa på att byta ut hela systemet.
Administrator
· Skåne
· 6 813 inlägg
Tanken är att värmepumpen ska värma upp 270 kvm. Vi inser nu att vi borde bytt värmepump till en större när vi byggde till för 14 år sedan, men bättre sent än aldrig.mexitegel skrev:
Kan du läsa av hur mycket tillskottsel som den gjort av med? Spontant låter en luft/vatten på 7.9 kW för 330 kvm uppvärmd yta alldeles för lite.
EDIT: Det är en Nibe 1145![]()
Vilken modell skaffade ni och hur många kvadratmeter värmer ni upp?D Danne213 skrev:
Vår EcoEl är inte den mest användarvänliga apparat direkt men jag antar att om jag dividerar ”Elvärme drift” med antal år som värmepumpen varit i drift så får jag fram en genomsnittlig förbrukning av hur mycket tillskottsel värmepumpen har använt.J Josth skrev:Elvärmen motsvarar nästan 13000 kWh/år vilket är enormt mycket. CTC spetsar gärna med el-patronen normalt och är värmepumpen dessutom underdimensionerad för det stora huset blir det massor av kWh. Finns en besparingspotential på närmare 8000-9000 kWh/år om ni väljer en ny fulldimensionerad värmepump.
Med tillskottsel antar jag att ni menar hur mycket elpatroner och innerdelen förbrukat, stämmer det? Eller ingår även hur mycket utedelen förbrukat här?
Nej, 231 252 kWh/17,5 år blir 13 214 kWh per år i snitt, och jag antar att eltillskottet per år är ännu större sedan vi byggt till. Sedan antar jag också att värmepumpen inte längre är lika effektiv som den var när den var ny.Logad skrev:
Jag får det till 1300 kWh/år vilket i mina ögon tyder på att systemet gått ganska bra med tanke på att äldre EcoEl saknar växelventil för tappvarmvattenvärmning. Nyare EcoZenit i255 som i princip är gamla EcoEl men med växelventil är effektivare. Min har dragit 230 kWh på 2 år varav 70 kWh vid installation och 100 kWh efter larm som stoppat pumpen. Resten på 60 kWh har varit spetsvärme.
Korrekt, jag har tydligen en glappkontakt på en siffra i miniräknaren. 13000 ska det vara.Per Eskilsson skrev:
En 610m med i360 innerdel som värmer upp 164m2
Den började ta lite el-spets (som stöd pumpen gick fortfarande) här i december, men då var det -20 grader också. Det händer inte många dagar att det blir så kallt.
Den började ta lite el-spets (som stöd pumpen gick fortfarande) här i december, men då var det -20 grader också. Det händer inte många dagar att det blir så kallt.
Precis, man delar totalt antal timmar eller kWh med antal år som värmepumpen gått. "Elvärme drift" betyder total förbrukning i enbart el-patronerna. Kompressorns elförbrukning kan man uppskatta utifrån antal drifttimmar och eleffekt på kompressorn.Per Eskilsson skrev:
Vår EcoEl är inte den mest användarvänliga apparat direkt men jag antar att om jag dividerar ”Elvärme drift” med antal år som värmepumpen varit i drift så får jag fram en genomsnittlig förbrukning av hur mycket tillskottsel värmepumpen har använt.
Med tillskottsel antar jag att ni menar hur mycket elpatroner och innerdelen förbrukat, stämmer det? Eller ingår även hur mycket utedelen förbrukat här?
När man räknar lite på dimensionering av värmepumpar så framstår det som att något är fel med nuvarande installation. Även om huset är väldigt stort borde inte el-tillskottet bli riktigt så högt som det är. En CTC-expert borde titta på alla inställningar och se om det är något konstigt som får el-patronerna att jobba extra mycket.
Redigerat:
Administrator
· Skåne
· 6 813 inlägg
Vi har låtit en CTC-expert titta på alla inställningar och han har konstaterat att den verkar fungera men nu har vi bestämt oss för att skaffa en ny både ute- och innerdel.J Josth skrev:Precis, man delar totalt antal timmar eller kWh med antal år som värmepumpen gått. "Elvärme drift" betyder total förbrukning i enbart el-patronerna. Kompressorns elförbrukning kan man uppskatta utifrån antal drifttimmar och eleffekt på kompressorn.
När man räknar lite på dimensionering av värmepumpar så framstår det som att något är fel med nuvarande installation. Även om huset är väldigt stort borde inte el-tillskottet bli riktigt så högt som det är. En CTC-expert borde titta på alla inställningar och se om det är något konstigt som får el-patronerna att jobba extra mycket.
Vi vill ha en inverterstyrd som hellre är lite för kraftfull än för svag.
När jag själv gör en snabb beräkning på hur kraftfull den bör vara så kommer jag fram till att den bör vara på 15-16,5 kW beroende på hur man räknar.
275 kvm x 600 watt vid radiatorsystem eller 175 kvm x 600 watt radiatorer i gamla delen + 100 kvm x 450 watt golvvärme i tillbyggnaden.
Värmen till tillbyggnaden går via en kulvert under marken, där tappar vi några grader. Sedan är det någon som sagt att om man både har golvvärme och radiatorer (det räcker att man bara har en enda) så måste systemet dimensioneras efter den svagaste länken och därmed värmas upp till 55 grader, vet inte om det stämmer.
Men jag förstår mig inte riktigt på alla värden som jag hittar.
Nibe F2120-20 verkar t.ex. ha en maximal uppvärmningskapacitet på 16 kW. Men samtidigt så har den bara en så kallad rated heat output (även kallad Prated) på 12,3 kW.
Jag trodde att Prated var maximal värmeeffekt men så verkar det ju inte vara här.
Kan någon som kan förklara hur det hänger ihop och varför siffrorna inte är samma?