Om man har ett fast pris så är det ju iofs inget konstigt med att delbetala under pågående projekt. MEN, detta bör förstås vara reglerat i avtalet och det ska inte vara upp till den ena partens godtycke att fakturera det man tycker är lämpligt. Det kan ju bli en väldigt baktung betalningsplan av detta där man blir stående med 90% betalt och 10% utfört arbete.

Bättre är då att koppla delbetalningar till några tydliga avslutade delmoment i arbetet och sedan komma överens om hur mycket pengar som då ska delbetalas.

Hempularen - ja dom agerar så iaf. För inte fasen specar man upparbetat antal timmar när man jobbar på fastpris, det är ju att be om problem och dessutom en helt irrelevant siffra.

Att dom uppger arbetstiden har troligen med ROT att göra, en del tycker att det känns bättre när man gör avdraget om man har timmar på fakturan.

Hemmakatten
Jag antar att det inte var något ROT-avdrag på fakturan eftersom vojma inte nämnt något.

Min åsikt är att man böra avbryta allt arbete tills det finns ett underskrivet avtal.Är det ROT avdraget bör man ringa skatteverket och meddela att fakturan är tvistig. Man bör naturligtvis inte heller betala fakturan innan det underskrivna avtalet finns.

Ett av få påtrycksmedel man har gentemot en entreprenör är att hålla inne pengar. Om entreprenören vägrar skriva ett avtal så avbryter man allt arbete. Visserligen blir vojmas vänner lite strandsatta iom att de står utan hantverkare. Men å andra sidan så står hantverkaren utan jobb OCH pengar,

Man måste självklart betala åtminstone en skälig del av fakturan, men det går att dra ut på betalningen. Dessutom skall man kräva att det dras ROT på fakturan. Man skalll aldrig gå med på att ROT-avdraget görs på sista fakturan. Rosken är då att man inte har några pengar att hålla inne utifall arbetet inte blir bra gjort.

Entreprenören kan hota med att skicka fakturan till inkasso. Motsvaret blir då att till inkassobolaget skicka ett brev och bestrida fakturan helt eller delvis. Om entreprenören hoitar med kronofogden är det samma sak där, bestrid fakturan så blir det ingen betalningsanmärkning.

Entreprenörens sista åtgärd är att stämma vojmas vänner i ett civilmål i tingsrätten. Det vill man inte. Vid det laget är det bäst att inleda förlikningsförhandlingar. Det är nämligen inte alls säkert att tingsrätten dömer till vännernas fördel. Eftersom det inte finns några skriftliga bevis är det mycket enklare för en domare att döma lite mittemellan, dvs. lite till var och en. Att påstå som många gör att konsumenten/den svagare parten alltid har och får tolkningsföreträde är inte sant. Finns inga bevis mådte domaren göra en rimlighetsbedömning och det kan t.ex. bli så att domaren ffastställer att entreprenörens timkostnad är rimlig i förhållande till andra entreprenörer i samma område. Domaren kan sedan (fortfarande bara exemplvis) jämka antalet fakturerade timmar nedåt till vännernas fördel. Är allt material som är upptaget på fakturan (begär specifikation) levererat så få ni nog betala det entreprenören begär såvida det inte kan ses som oskäliga priser.

Redigerat:
Om det ska vara färdigt i mitten av december varför betala någonting alls!! Betalt när jobbet är klart! Ska dom betala för att det är den sista i månaden, Låter lite skumt tycker jag.

Tack för många tankar och förslag.

Jag har talat med mina bekanta och det var uppgjort att det skulle betalas månadsvis. ROT är draget på fakturan.

När jag skrev att frun hade hyfsad koll på timmarna så är det så att hon ibland har farit iväg på affären en halvtimme och när hon kommit tillbaka så är han borta, då vet hon ju på en halvtimme när hur länge han har jobbat. Han har varit där nästan varje dag i fyra veckor. De antal timmar som hon inte kan garantera är de 10 som jag skrev om.

Förhållandet mellan mina bekanta och hantverkaren är gott, de är nöjda med arbetet, både hastighet och kvalitét samt det allmänna bemötandet de har fått vad gäller mindre ändringar. Hantverkaren har visst också kommit med många bra "har-ni-tänkt-på-att"-grejer varför de är högst angelägna om att få ha honom kvar men tycker samtidigt att det inte är rätt att timmarna diffar så mycket.

När det gäller materialkostnaderna så undrar de nu hur precisa specifikationer man har rätt att kräva. De har inte gjort upp något om rätt till eventuella rabatter eller påslag på listor eller något liknande. Som sagt, allt gick väldigt fort.

Kräva och kräva....om det är ett uppgjort pris så spelar det ju ingen roll om det är 1000 timmar eller 100, priset är ju ändå detsamma. Lika så med materialet, skulle det visa sig att det gick åt mindre än beräknat så är det upp till hantverkarens snällhet om kunden ska "rabatteras", priset är ändå överenskommet.
Jag tror dina bekanta låst sig på något i onödan för hur det än vrids och vänds så är det överenskommet pris som gäller (kontrakt är ju att föredra) samt att om arbeten måste göras utöver det tänkta så ska kunden få reda på det innan stora/dyra ingrepp görs.

Jag tycker dina bekanta föreslår att fördelningen av betalningen ska göras jämnt över månaderna. Det är vad jag förstår tre betalningar totalt, sista oktober, sista november och sista december, så dela det fasta timarvodet på tre och den fasta materialkostnaden på tre, och betala en av varje vid varje månads slut.

Man ska så klart samtidigt vara överens om hur långt man ska ha kommit vid varje månadsskifte.

Och skriva under på överenskommelsen.

Kan också vara (om vi nu utgår ifrån att byggaren är seriös men ändock pappershanterandes slarvig) att han tänkt sig som så ofta man gör att i det här fallet, en del oktober, en del november och sedan typ att resterande hamnar på 10-20% av hela beloppet och tas när jobbet är färdigt och godkänt i december. Jag hade nog kunnat lagt upp det så då man bara kör en bit in i en ny månad. Då blir det ju också några veckor för justering av ev anmärkningar, extra jobb och liknande innan fakturering på det sista sker.

Svårt att veta hur byggarens tanke är när det är så knapphändigt med info.

Fast att man väntar med 10-20% till efter slutbesiktning innebär ju inte att 80-90% ska betalas långt innan jobbet är klart. I så fall skulle det vara t.ex. 20-30-30-20. Där sista 30 är vid slutfört arbete och sista 20 efter godkänd slutbesiktning.

Saker jag funderar på för att se om det blir rimligt.

Hur stor är fakturan jämfört med summan av vad de pratade om?

Hur mycket blir det i timpenning?

Hur stor del av arbetet är det som är gjort?

Nästan varje dag i fyra veckor, låter 126 timmar rimligt. Varje dag, heltid, är 160 tim. Varannan dag, tre dagar i veckan blir 96 tim, plus övrig tid?

Redigerat:
Hemmakatten
Vad man bör reda ut är huruvida det är ett fastpris-avtal eller inte. Om vi utgår från att det är ett fast pris så har Glufsglufs rätt i att fakturerade timmar och materialpris är oväsentligt. Det fasta priset är då det man utgår från. Fakturan borde då istället varit utfärdat på 20-30-40% av totalpriset både vad gäller timpris och material.

Hemmakatten
Att byggaren pratat om fast pris men inte skrivit avtal om detta och sedan skickar faktura på timdebitering går inte ihop. (Oavsett hur duktig byggaren är.) Om kunden betalar fakturan utan invändning innebär det att kunden accepterat avtalsformen, dvs löpande räkning.

Redigerat:
thomasx skrev:
Fast att man väntar med 10-20% till efter slutbesiktning innebär ju inte att 80-90% ska betalas långt innan jobbet är klart. I så fall skulle det vara t.ex. 20-30-30-20. Där sista 30 är vid slutfört arbete och sista 20 efter godkänd slutbesiktning.

Inte långt innan med tanke på att man har en tidsfrist på fakturan på sådär 10-30 dgr samt att det mesta av jobbet i det läget redan är gjort. Om det nu tex blir färdigt den 15;e dec så ska ju andra fakturan som isf skulle innebära 80-90% av totalsumman (utskickad 30/11) betalas tidigast 10/12 och det diffar på fem dagar innan slutfört jobb....hlet rimmligt i både summa och tid. Ännu bättre om fakturan är på 20-30 dgr, då är ju allt jobb färdigt.

Hemmakatten skrev:
Vad man bör reda ut är huruvida det är ett fastpris-avtal eller inte. Om vi utgår från att det är ett fast pris så har Glufsglufs rätt i att fakturerade timmar och materialpris är oväsentligt. Det fasta priset är då det man utgår från. Fakturan borde då istället varit utfärdat på 20-30-40% av totalpriset både vad gäller timpris och material.
TS har skrivit 2 ggr att det är fast pris.

Hemmakatten skrev:
Att byggaren pratat om fast pris men inte skrivit avtal om detta och sedan skickar faktura på timdebitering går inte ihop. (Oavsett hur duktig byggaren är.) Om kunden betalar fakturan utan invändning innebär det att kunden accepterat avtalsformen, dvs löpande räkning.
Vet vi om de uppspecade timmarna är relaterade till debiterad timkostnad för perioden eller bara automatiskt uppspecade pga fakturaprogrammet? Det enda vi vet att material för 25 tusen är med samt 126 specade timmar, inga summor relaterade till timmarna. Den totala kostnaden på fakturan är det intressanta för att se isf.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.