Hej! Behöver lite pö om pö ta itu med vårat badrum vare sig jag vill eller inte :) Blir ofta stressad frustrerad irriterad uppgiven o rent lesen o arg när jag lär mig nya saker. Som ett barn! Verkligen... men jag är snart 40 :)

Med det sagt har jag ändå lyckats byta sitsen på toan och t.om laga cisternen som rann. Så stolt!

Nästa är att byta tvättställsblandaren som droppar. Nuvarande har en sån där spak baktill som man drar upp o trycker ned för att släppa o spara vatten i handfatet. Den nya har inte. Borde jag köpt en annan, eller finns det ett enkelt knep? Hade verkligen inten alls tänkt på detta förrän nu när jag började mecka med det.

Tacksam som för all hjälp, Mvh Sanna

Düsseldorff
Byt till en pop up-ventil så slipper du spaken

• Gilla
Ettlitetyrväder
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Byt till en pop up-ventil så slipper du spaken
Ok! Hur gör jag med röret som sitter under fatet, som spaken liksom går in i?
Blir det ett hål där som läcker, om jag bara tar bort den?

Ettlitetyrväder Ettlitetyrväder skrev:
Ok! Hur gör jag med röret som sitter under fatet, som spaken liksom går in i?
Blir det ett hål där som läcker, om jag bara tar bort den?
Svårt när man inte ser din ”gamla” kran men normalt går stången som puttar upp bottenpluggen i armaturen. Sedan själva bottenpluggen den är bara att ta bort. Sedan är som tidigare nämnt en popup plugg snyggt! Mvh Magnus

• Gilla
Ettlitetyrväder
  • Laddar…
Tack för snabbt svar. Såhär ser den ut!
Måste jag sätta på något annat här för att inte vatten skall rinna ut när jag startar vattnet igen, om jag monterat en blandare utan sån här spak.

Eller kan den lämnas kvar på något vis för att det inte skall läcka vatten på golvet?

• Anslutning under tvättställ med rör och ventil i närbild, frågeställning om vattenläckage och montering utan spak.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Pop up ventiler är ganska värdelösa hänger sig förr eller senare men snygga är de så länge det varar

• Gilla
Ettlitetyrväder
  • Laddar…
Bo arnold Bo arnold skrev:
Pop up ventiler är ganska värdelösa hänger sig förr eller senare men snygga är de så länge det varar
Jag har en sådan PopUp fungerat flera år! Men när det gäller risk för läckage, när du demonterar gammal kran lossa axeln som syns på din bild. Där lodrätt möter vågrätt och går in i vattenlåset. Du kommer kunna använda din gamla propp men risken är att den fastnar! Då får du peta på den biten som blir kvar vid ventilen. Du kan även justera så att proppen aldrig stängs helt. Detta om man sällan fyller handfatet helt. Det hela ger sig! Glöm inte givna saker stänga av vatten ha gängtätning samt rätt verktyg. Lycka till!

• Gilla
Ettlitetyrväder
  • Laddar…
Bo arnold Bo arnold skrev:
Vi har två stycken (med inbyggt vattenlås), en från 2018, en från 1019, vi har inte det minsta lilla problem med någon av dom.

• Gilla
Ettlitetyrväder
  • Laddar…
Jag har två stycken o min dotter en alla krånglar vi har skruvat bort dem bara jobbigt när dom fastnar o man måste ta isär vattenlåset för få upp proppen

Unikt namn
Mina popupventiler blir snabbt snuskiga.
Fastnar allt möjligt bös på ett helt annat vis än traditionella.
Tvättar numera regelbundet med kaustiksoda. 😐

Ångrat att jag bytte borde de gamla slitna ventilerna.

Det är en ny bottenventil som du behöver. Det svåra är att få loss den gamla bottenventilen. Du kommer behöva hålla emot den övre delen medans du lossnar den undre delen.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.