301 läst ·
10 svar
301 läst
10 svar
Hur gör jag med spaken för bottenventilen på tvättställsblandaren?
Hej! Behöver lite pö om pö ta itu med vårat badrum vare sig jag vill eller inte
Blir ofta stressad frustrerad irriterad uppgiven o rent lesen o arg när jag lär mig nya saker. Som ett barn! Verkligen... men jag är snart 40 
Med det sagt har jag ändå lyckats byta sitsen på toan och t.om laga cisternen som rann. Så stolt!
Nästa är att byta tvättställsblandaren som droppar. Nuvarande har en sån där spak baktill som man drar upp o trycker ned för att släppa o spara vatten i handfatet. Den nya har inte. Borde jag köpt en annan, eller finns det ett enkelt knep? Hade verkligen inten alls tänkt på detta förrän nu när jag började mecka med det.
Tacksam som för all hjälp, Mvh Sanna
Med det sagt har jag ändå lyckats byta sitsen på toan och t.om laga cisternen som rann. Så stolt!
Nästa är att byta tvättställsblandaren som droppar. Nuvarande har en sån där spak baktill som man drar upp o trycker ned för att släppa o spara vatten i handfatet. Den nya har inte. Borde jag köpt en annan, eller finns det ett enkelt knep? Hade verkligen inten alls tänkt på detta förrän nu när jag började mecka med det.
Tacksam som för all hjälp, Mvh Sanna
Svårt när man inte ser din ”gamla” kran men normalt går stången som puttar upp bottenpluggen i armaturen. Sedan själva bottenpluggen den är bara att ta bort. Sedan är som tidigare nämnt en popup plugg snyggt! Mvh MagnusEttlitetyrväder skrev:
Tack för snabbt svar. Såhär ser den ut!
Måste jag sätta på något annat här för att inte vatten skall rinna ut när jag startar vattnet igen, om jag monterat en blandare utan sån här spak.
Eller kan den lämnas kvar på något vis för att det inte skall läcka vatten på golvet?
Måste jag sätta på något annat här för att inte vatten skall rinna ut när jag startar vattnet igen, om jag monterat en blandare utan sån här spak.
Eller kan den lämnas kvar på något vis för att det inte skall läcka vatten på golvet?
Jag har en sådan PopUp fungerat flera år! Men när det gäller risk för läckage, när du demonterar gammal kran lossa axeln som syns på din bild. Där lodrätt möter vågrätt och går in i vattenlåset. Du kommer kunna använda din gamla propp men risken är att den fastnar! Då får du peta på den biten som blir kvar vid ventilen. Du kan även justera så att proppen aldrig stängs helt. Detta om man sällan fyller handfatet helt. Det hela ger sig! Glöm inte givna saker stänga av vatten ha gängtätning samt rätt verktyg. Lycka till!Bo arnold skrev:
Produkter som diskuteras: "gängtätning"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Det är en ny bottenventil som du behöver. Det svåra är att få loss den gamla bottenventilen. Du kommer behöva hålla emot den övre delen medans du lossnar den undre delen.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden