Bänkslip, lite olika diamantbrynen, enkelgradig fil, polygrip modifierad till skränktång, rundfilar, Vinkelslip bänkmonterad, mm mm. Kommer inte ihåg allt på rak arm.

Slipar allt som jag använder. Sänksågsklingor, borrar (även pluggborrar), vertikalfrässtål, handfrässtål, stämjärn naturligtvis, putshyvelstål, Stanleykniv. Alltid på fri hand då det går fortare och blir bättre.

Till mina förskärare använder jag diamantbryne till grundslipning och skärpstål till dagligt underhåll. Anser att de duger om jag kan raka mig med dem. Har en gång i tiden rakat mig med kniv. Jag har en strigel, men har ingen vettig anledning att använda den nu när jag hamnat i Gillette-träsket. Rakkniven tar jag fram ibland för att beundra hundraårigt hantverk :). När alla inblandade verkligen tillåts göra sitt bästa uppnås fantastiska ting.

mvh Findus

Diamantbrynen finns väl inte finare än korn 1000? Tycker du det räcker?

Man brukar kunna hitta en prima skränktång på loppis för nästan ingenting. Säljaren har oftast ingen aning om vad det är.

S
Eld skrev:
Diamantbrynen finns väl inte finare än korn 1000? Tycker du det räcker?

Man brukar kunna hitta en prima skränktång på loppis för nästan ingenting. Säljaren har oftast ingen aning om vad det är.
t.ex 4000 finnes

MathiasS skrev:
Har bara en Tormek. Saknar något för det riktiga finliret (det där finliret jag egentligen inte behöver).

Angående yxor så gick det utmärkt att göra yxa av den yxa som används till rötter och annat under 20 års tid (helt trasig egg mao) med hjälp av en Tormek. Vinkelslipen hade inte underlättat.
Jag tycker Tormeken är kass på att plana baksidan på hyveljärn och stämjärn. Det funkar bättre med en grov diamanten och finare vattenstenar. Jag tycker också det är enklare att få till finliret på vatten stenar än på Tormeken. Tjocka verktyg typ gamla hyveljärn och lockbettlar blir dessutom alldeles för urgröpta så att eggen blir vek. Då är det bra att kunna fixa det på vattenstenar.

Du har säker rätt. Jag slipar bara yxor och knivar. Har ett knippe stämjärn som behöver fixas men jag får aldrig tid till det....

Vattenslipstenen var från början en Alimak som jag köpte billigt på loppmarknad i Spöland i Västerbotten..... men den har fått en begagnad sten och ny vattenbunke och en Strömberg motor av 1950-talsmodell och ny stomme så det är inte så mycket mer än växellådan kvar. Bra blev den i alla fall.

Bandslipmaskin har en kamrat byggt åt sig själv men då han byggde en bättre ät sig själv köpte jag den gamla billigt. Den borde ersättas med någonting bättre men det finns inga köpta bandslipmaskiner som passar mina behov. Den här går nämligen med bara 1400 varv i minuten och det gör att verktygen inte överhettas lika snabbt som på en vanlig bandslipmaskin.

Slipmaskinen för fräsbett är ett eget hopplock av en polermaskin och en slipjigg av 50-talsmodell och litet järn från skroten.

Skränktänger finns i mängd (inköpta begagnade) så jag behöver aldrig ställa om dem och sågfilarna är alla av Sandviks fabrikat. Jag har en klove av egen tillverkning som jag spänner fast sågarna i då jag filar.

De flesta brynstenarna är gamla och härstammar från stenbrottet i Västilä i Tavastland. Längst bak på hyllan finns också ett par finare brynen för bildhuggarjärn.
Jag har också ett diamantbryne som jag ursprungligen köpte för att vässa skavstål med men det har börjat komma i användning för andra verktyg också som ett mellansteg mellan slipsten/bandslipmaskin och bryne.

Jag har också en gammal svensktillverkad slipmaskin för cirkelsågklingor men den vässer inte som den skall. Jag har haft sönder den i småbitar och reparerat alla invärtes skador men antingen fattas någon del som skall stöda klingan eller så är det maskinskötaren som det är fel på (det är jag).

• Alimak.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nu hittade jag en sak som jag haft länge och glömt bort jag hade. En liten coticule. En belgisk natursten, den kanske man kan få en riktigt fin yta med om man vill, den är ganska liten dock, men för stämjärn kanske.

Till bandslipen söker jag efter billiga trizact bälten, 600 och 1200, då kunde jag använda den för bryning och inte bara för grövre saker.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.