Man samlar på sig en massa saker genom åren... Vissa inköp är lyckade och andra är mindre lyckade. Här är vad jag har samlat på mig för skärpning av allehanda eggar. Hyveljärn, stämjärn, knivar, sågar, sicklar, etc. Ja det saknas ett par brynen som ligger i båten och det finns nog fler filar som kan tänkas användas till skärpning och kanske några hemmagjorda jiggar. Smärgeln är inte heller med för den har jag aldrig använt för skärpning. Den där borrskärparmojängen man sätter på borrmaskinen och som jag aldrig använder saknas också på bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Samlat var rätt ord, ser oanvänt ut det där:wow:
2st brynen fin/medel och medel/grov.
2st brynstål (kökets och garagets)
1st slipsten modell stor med 3fas motor.
1st vinkelslip
1st kedjeslip
Plus en hög med filar men dom används till annat.
2st brynen fin/medel och medel/grov.
2st brynstål (kökets och garagets)
1st slipsten modell stor med 3fas motor.
1st vinkelslip
1st kedjeslip
Plus en hög med filar men dom används till annat.
Det mesta är använt. Men inte aluminiumoxidstenarna och inte det billiga diamantbrynet. Det var skräp. Stenen på Tormeken är 2cm mindre än när den var ny. Stenarna till skulptörjärnen är inte mycket använda heller men det beror på att jag inte har så många skölpar. Alla sågfilarna är använda till att skärpa sågar. Gotlandsbrynet får jag nog också klassa som felköp. De japanska är så mycket bättre.
Ok en spade skulle jag nog också använda vinkelslipen till. Kanske för att forma en helt kvaddad yxa också men då får man vara jätteförsiktig så att eggen inte blir anlöpt annars blir yxan skrot. Att ge sig på stämjärn med vinkelslip är ju att be om att de ska bli förstörda.
icke då. man måste ha en bra känsla för det bara. öva på billig skit först.Eld skrev:
Stämjärn, hyvelstål och skölpar; Jag frihandsslipar/bryner med våtslippapper på granitskivor (eller limmat på rundstav) och en bandslip för det grova. Polerpasta på en träbit för att få den sista skärpan.
Spadar, yxor och gräsklipparknivar; lamellskiva på vinkelslip (och sen finare för yxorna).
Saxar och köksknivar; Diamantbrynen (jag har ett antal billiga) och sedan vanligen baksidan på en porslinstallrik för knivarna. Att ha med sig ett litet diamantbryne när man ska någon stans och ta sig an folks, normalt sett, slöa saxar och knivar brukar vara populärt
Spadar, yxor och gräsklipparknivar; lamellskiva på vinkelslip (och sen finare för yxorna).
Saxar och köksknivar; Diamantbrynen (jag har ett antal billiga) och sedan vanligen baksidan på en porslinstallrik för knivarna. Att ha med sig ett litet diamantbryne när man ska någon stans och ta sig an folks, normalt sett, slöa saxar och knivar brukar vara populärt
Redigerat:
Stort antal slippapper med grovlek från 3 till 400 som ligger på antingen en tjock glasskiva eller en polerad granitskiva.
Ett antal filar
Stort läderark med polerpasta på
Träbit med smalare läderark med polerpasta på
Läderark utan polerpasta
Ett par olika diamantbrynen
Oljebryne
Japanskt vattenbryne
A4-stort ark med typ scotchbrite för grovpolering
Elektrisk slipmaskin med en grövre och en finare sten på
Vinkelslip med lamellskiva
Elektrisk vattenslipsten
plus säkert en del annat som jag missat...
Ett antal filar
Stort läderark med polerpasta på
Träbit med smalare läderark med polerpasta på
Läderark utan polerpasta
Ett par olika diamantbrynen
Oljebryne
Japanskt vattenbryne
A4-stort ark med typ scotchbrite för grovpolering
Elektrisk slipmaskin med en grövre och en finare sten på
Vinkelslip med lamellskiva
Elektrisk vattenslipsten
plus säkert en del annat som jag missat...
Har bara en Tormek. Saknar något för det riktiga finliret (det där finliret jag egentligen inte behöver).
Angående yxor så gick det utmärkt att göra yxa av den yxa som används till rötter och annat under 20 års tid (helt trasig egg mao) med hjälp av en Tormek. Vinkelslipen hade inte underlättat.
Angående yxor så gick det utmärkt att göra yxa av den yxa som används till rötter och annat under 20 års tid (helt trasig egg mao) med hjälp av en Tormek. Vinkelslipen hade inte underlättat.