kristofer12345
martin43 martin43 skrev:
Läste om ispinnen. Verkar vara en helt vanlig luft/vatten värmepump, där man glömt att montera en fläkt på utomhusdelen. För att kompensera det har mam gjort utomhusdelen stor, men eftersom fläkt saknas fryser den vilket förskjuter arbetspunkten för VP vilket gör att den tappar både verkningsgrad och effekt. Det finns den anledning till varför värmepumpar har automatisk avfrostning av utomhusdelen. Man ska inte bråka med naturlagarna.

Snickra ett vackert lusthus runt ispinnen som precis slickar lamellerna och låt en stor fläkt köra luft genom hela paketet så kommer det fungera bättre, men det måste ändå avfrostas.

Har du deras värmepump också?
Hittade inga uppgifter om cop.
Du har så rätt så.. ja det har jag is 81 har jag

kristofer12345
S smurfen72 skrev:
Om du laddar in 9 kw och inte får tillräckligt värmt så behöver du en vp som lämnar mera än 9 kw hur mycket mera beror på hur mycket el tillskott du vill använda och ska det vara luft vatten eller bergvärme vp.
Dem säger ispinnen kagvhar e matad på 5 kw eller 3 är ej säker.. står på 3 kw när den hår utan elpatron..vilket gör mig väldigt osäker för får inte ut någon effekt när den frusit till is, mitt hus klarar sig inte på 30 grader framledningstemp under 0 grader min elpatron är på 6 kw vilket betyder låt oss säga jag får ut 3 kw från pumpen vilket jag antagligen ej får men låt oss säga d o maxar elpatron då har jag 9 kw in i huset då jag egentligen trot jag har kanske 6 då ispinnen inte ger ett skit under dem förhållandena..ni dka förstå att jag hade klarat mig på en elpanna låt säga på 9 kw för den ger 1 mot 1 i effekt o kan leverera upp mot 60 grader under -20 i framledningtemp när det är kallt ok det är elvärme jag får brtala mer..men ispinnen kan ockdå leverera upp mot 50 grader men då måste det vara storm i skåne o det är inte storm när det är minusgrader det vet alla så ni förstår uppfinnimgen. En elpanna eller l/v pump förhandlar inte mef väder, vill jag ha 9 kw så
Får jag det. Ispinnen ger det bara om det blkåser..

kristofer12345
V Ville_Vessla skrev:
Is leder värme rätt bra och själva tanken med ispinnen är att det blir en massa is på den, avfrostning behövs ej.
Absolut, e det så men blåser det ej så levererar den ej. Det är lite synd för är det då kallt ute o ej blåser hur ska du då få varmt!?

kristofer12345
Som nu : 9 grader ute, blåser som fan 7 m/s ligger pumpen ut på 38 grader framledning vilket är bra o går endast på 3,5 kw.. men då
Är den knappt isad som bilden visar plus är det ej så kallt ute.. ja ni förstår,, 38 grader i framlednimg vi -5 eller - 10 hade vatt trevligt..

• Väderappskärm som visar 9°C, regnskurar och vind på 7 m/s i Helsingborg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Väderappskärmdump som visar 9 grader och regnskurar i Helsingborg med veckans väderprognos.
    Skapa konto
  • Luftvärmepump utomhus med minimal isbildning i ett trädgårdsmiljö.
    Skapa konto
  • Värmepumpens display visar 16.8°C ute och 38.4°C i framledningen, indikation på energianvändning.
    Skapa konto
L
Det är mycket ispinne
En kort fråga har du kollat upp mediat i den är R290 ( gasol ) så du inte har för lite eller för mycket
Samt exspantionsventil , det inre trycket i systemet , bråkar den p-g-a- lite ålderssjäl så får du inte ut vad den är stämplat för , min ( inte pinne men Berg ) vart bra mycket bättre efter byte av exspantionsventilen , fick högre temp ut

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
L Liteavvarje skrev:
Det är mycket ispinne
En kort fråga har du kollat upp mediat i den är R290 ( gasol ) så du inte har för lite eller för mycket
Samt exspantionsventil , det inre trycket i systemet , bråkar den p-g-a- lite ålderssjäl så får du inte ut vad den är stämplat för , min ( inte pinne men Berg ) vart bra mycket bättre efter byte av exspantionsventilen , fick högre temp ut
Ja det är kollat nyligen..
Det du nämner..

L
Vad är den märkt med i effekt ( tyckte det stod något om 3KW ) ganska stor pinne
dubbelpinne ,för den Watten

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
L Liteavvarje skrev:
Vad är den märkt med i effekt ( tyckte det stod något om 3KW ) ganska stor pinne
dubbelpinne ,för den Watten
Jag har modell 81..se spec

• Tekniska specifikationsdokument för Octopus-modellerna IS34, IS48, IS61, IS81, IS120 och IS360 med uppgifter om avdunstare, moduler, kompressorer och elektriska anslutningar.
    Skapa konto
Jo men is är kallt!
Det blir is eftersom VP plockar energi från ispinnen. Så värmepumpen får ju en mycket kallare utomhustemperatur att jobba med än om den istället värmeväxlat direkt mot luften!

Värmeväxlarne i en normal utomhus del är givetvis lämpligt dimensionerad och försedd med fläkt så att man har lämplig/bra värmeledning mot utomhisluften den ska hämta energin ur.
Idealt sett är temperaturen in till VP = utomhustemperaturen.

Det är lite som att koppla in värmepumpen till en isolerad tunna. I början går det bra att hämta energi från den men i takt med att temperaturen på det frusna vattnet närmar sig den absoluta nollpunkten (!) blir det svårare och svårare att plocka ur mer energi.

Eller tänker jag fel? Förstår inte hur en igenfryst värmeväxlare skulle vara bättre.

Även om is leder värme är den isolerande i detta fall. Metall mot luft leder värmen bättre. Nu ska utomhustemp gå luft-is, genom is, is-vvx yta, vvx-kulmedie och genom alla dom stegen finns en temperaturskillnad/gradient.

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
L
Läs i # 4;an så ser du hur det är med naturlagarna , sedan det att det blir för mycket is är inte bra , men isen ska spricka och falla av till största del

• Gilla
kristofer12345
  • Laddar…
kristofer12345
Den toar ej knappt snabbt när det är minus ute o dom jag sa blåswr det ej sprlar det ingen roll hur mkt du har en ispinne,, värdelöst.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.