Mikael_L
Här har jag avlägsnat gammal missfärgad silikon i köket och dragit på ny, ljusgrå denna gång.
1000015305.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag hade börjat ta bort innan jag kom på att fota.
1000015308.jpg
Skapa konto

Det är väl vad man max orkar under varma sommardagar, det måste ju finnas tid kvar till att äta glass.

• Gilla
fribygg och 6 till
  • Laddar…
Varma sommardagar jobbar man i källaren 😎
Slammat sista biten av källarvägg (i det här rummet). Nu kan man gå ut och ta en glass.
PXL_20260802_153326227.MP.jpg
Skapa konto

• Gilla
Kjell_G och 5 till
  • Laddar…
Kretikos Kretikos skrev:
Varma sommardagar jobbar man i källaren 😎
Slammat sista biten av källarvägg (i det här rummet). Nu kan man gå ut och ta en glass.
[bild]
Är det nätägaren som har krav på skåp i källaren för inkommande el eller är det någon annan anledning?

R Robert-san01 skrev:
Är det nätägaren som har krav på skåp i källaren för inkommande el eller är det någon annan anledning?
När vi drog om inkommande till källaren och elektrikern kom med fasadskåpet så bultade jag illa kvickt upp plyfan i källaren då vi verkligen inte ville ha åbäket på fasaden på det stället där kabeln kommer upp. Hade önskat en mindre variant men nu får det vara.

• Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Kretikos Kretikos skrev:
När vi drog om inkommande till källaren och elektrikern kom med fasadskåpet så bultade jag illa kvickt upp plyfan i källaren då vi verkligen inte ville ha åbäket på fasaden på det stället där kabeln kommer upp. Hade önskat en mindre variant men nu får det vara.
Godkände nätägaren det? 🤔

tommib
Men varför behövdes det ett fasadskåp i källaren? Vad var det för fel på en vanlig mätartavla?

Vet nätägaren att fasadskåpet är inomhus? Har de accepterat det?

• Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Har också mätaren inne i huset. Det är bara vid nyproduktion som nätägaren kan kräva att det är fasadmätarskåp som jag förstår det.

A atomlab skrev:
Har också mätaren inne i huset. Det är bara vid nyproduktion som nätägaren kan kräva att det är fasadmätarskåp som jag förstår det.
Nja, jag har flera gånger flyttat ut mätare hos kunder. Så fort man ska göra något ingrepp på serviskabeln så kräver åtminstone Eon och HEM (kommunala) att mätaren ska flyttas ut :)

Ny vägg på plats. Lite målarfärg bara så är det klart...

IMG_20260802_180441771_copy_1638x1228.jpg
Skapa konto

IMG_20260802_201402796_copy_1638x1228.jpg
Skapa konto

Istället för att försöka tillverka en gåt med god passform bankar jag in 30 cm långa bitar 16 mm armeringsstål i stockändarna

IMG_20260802_185239511_copy_1638x1228.jpg
Skapa konto

• Gilla
BengtH och 9 till
  • Laddar…
Inget knussel från dom som var här och installerade men mätartavla skulle ju vara melodin såklart. Får sätta det på den låååånga listan.

Ramnemark Ramnemark skrev:
Nja, jag har flera gånger flyttat ut mätare hos kunder. Så fort man ska göra något ingrepp på serviskabeln så kräver åtminstone Eon och HEM (kommunala) att mätaren ska flyttas ut :)

Lustigt. Jag jag byggde ut så flyttade jag mätaren från källaren i gamla delen för att sitta inne i en garderob på nya delen. Nätägaren hade inga problem med det när dom kom och drog in den nya matningen.

A atomlab skrev:
Lustigt. Jag jag byggde ut så flyttade jag mätaren från källaren i gamla delen för att sitta inne i en garderob på nya delen. Nätägaren hade inga problem med det när dom kom och drog in den nya matningen.
Det är ju såklart upp till nätägaren att bestämma men nere hos oss så är det så, utan undantag. Ett par av tillfällena så har det gjorts ”mot” kundens vilja

Gestapofasoner att tvinga på folk att förfula fasaden

• Gilla
Utsliten och utdömd och 2 till
  • Laddar…
Nu när jag tänker tillbaka så var det nog så att det var krav på skåp men installatören hade inga invändningar mot att vi satte upp det på insidan. Var ju några år sedan nu. 2008.

Rivit hängränna och stuprör. All takavvattning på huset är bytt, utom just ränna och rör för garaget. Målade också dropplåt och rännkrokar med hammerite. Imorgon ska det målas med fasadfärg innan ny ränna och rör kommer upp.
IMG_20260802_152811556.jpg
Skapa konto

IMG_20260802_152801526.jpg
Skapa konto

• Gilla
Kjell_G och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.