4 933 550 läst ·
33 990 svar
4934k läst
34,0k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 024 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 024 inlägg
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 024 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 024 inlägg
Tack för omtanken men jag var kanske inte helt seriös. Inlägget nedan gjorde jag för en månad sen där jag skrev att vi ska tapetsera om på grund av inköp av ny soffa.Purre skrev:
Soffan blev levererad förra veckan (hatar när de håller leveranstiderna 😉) och står ouppackad på andra sidan väggen.
Tanken är spackla väggarna och takvinkeln innan jag reglar ner taket och gipsar. Det ska bli en ljusnisch i taket runt hela rummet.
Tapetsering blir det absolut sista som händer innan möblering.
S sinuslinus skrev:Vi beställde en ny soffa i februari till tv-rummet och bestämde oss för att tapetsera om rummet. Soffan kommer vecka 17 och nu har jag lagt några kvällar och ett par dagar med att riva gammal tapet. Känns lite tajt om tid. 😂
[bild][bild][bild][bild][bild]
Dagens jobb blev att riva en bit av en vägg.
[bild] [bild]
[video]
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 024 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 024 inlägg
Riktig killer det där. Man har världens plan på allt man ska hinna göra när barnen somnat och sen kommer man ut någon timme senare helt groggyS sinuslinus skrev:
Husägare
· Trelleborg
· 709 inlägg
Ibland tänker jag tillbaka på byggahus ca 2010. Då forumet ännu mest befolkades av personer som byggde eller renoverade hus på egen hand. Vad många tips jag snappat upp härifrån som hjälpt mig i mina renoveringar.
Det slog mig igår och idag när jag arbetade med mina golv att flera moment hade blivit betydligt jobbigare utan saker jag lärt mig eller fått tips om här.
Furugolven ska ha en fris. En sänksåg underlättade arbetet med att få en rak kant mot frisen.
Det är ett verktyg vars existen jag aldrig ens känt till utan byggahus vertygsnördar.
Slipa golv med Duri-slip är förvisso effektivt, men en millisekunds ouppmärksamhet ger en grop i golvet. Edge-slip är så mycket trevligare när man inte behöver avverka mycket material.
Hade jag heller aldrig hört talas om innan jag började läsa här.
Slutligen:
Osmo. Så mycket trevligare än golvlack. Både att jobba med och gå på. Och ännu ett tips från forumet.
Så tack till alla som förr och nu faktiskt skriver om att bygga eller renovera hus.
Det slog mig igår och idag när jag arbetade med mina golv att flera moment hade blivit betydligt jobbigare utan saker jag lärt mig eller fått tips om här.
Furugolven ska ha en fris. En sänksåg underlättade arbetet med att få en rak kant mot frisen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ett verktyg vars existen jag aldrig ens känt till utan byggahus vertygsnördar.
Slipa golv med Duri-slip är förvisso effektivt, men en millisekunds ouppmärksamhet ger en grop i golvet. Edge-slip är så mycket trevligare när man inte behöver avverka mycket material.
Logga in
Skapa konto
Hade jag heller aldrig hört talas om innan jag började läsa här.
Slutligen:
Logga in
Skapa konto
Osmo. Så mycket trevligare än golvlack. Både att jobba med och gå på. Och ännu ett tips från forumet.
Så tack till alla som förr och nu faktiskt skriver om att bygga eller renovera hus.
Jag håller med dig PNO.
Jag brukar faktiskt rätt ofta tänka på hur extremt mycket bättre och finare vårt hus blev tack vare forumet, hur saker blev snabbare gjorda, bättre gjorda och med finare slutresultat.
Och som du skriver, man har snappat upp saker gällande verktyg, material, arbetssätt, mätningar och kontroller, juridik, bygglov och allt sånt, ekonomi, planlösningar, hur huset ska placeras på tomten och massor annat.
Jag brukar faktiskt rätt ofta tänka på hur extremt mycket bättre och finare vårt hus blev tack vare forumet, hur saker blev snabbare gjorda, bättre gjorda och med finare slutresultat.
Och som du skriver, man har snappat upp saker gällande verktyg, material, arbetssätt, mätningar och kontroller, juridik, bygglov och allt sånt, ekonomi, planlösningar, hur huset ska placeras på tomten och massor annat.
Instämmer i kören, ovärderlig information man fått genom forumet. Tänker främst på justusandersson och den kunskap han delade med sig. Sen får man inte glömma alla verktyg jag köpt som jag inte visste att jag behövde, många som inte ens kommit till så mycket användning än 😅
Letat efter försvunnen jordtråden till uttagen i köket, hittade ett par gömda kopplingsdosor bakom ett sänkt innertak, och en högst tveksam skarv under innertaket i hallen 😶
Även spärrmålat väggarna i ena trappuppgången samt ena sovrummet på ovanvåningen 🙂
Även spärrmålat väggarna i ena trappuppgången samt ena sovrummet på ovanvåningen 🙂
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 024 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 024 inlägg
Fy. 😢T tobbetk skrev:
Skulle lägga sommarpengarna på att dra om elen i hela huset.