4 933 484 läst ·
33 989 svar
4933k läst
34,0k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
Det är en bod som jag låtit dra in vatten i, installerat luftvärmepump. Använder som grovkök - tvättmaskin, förodling, annat. I januari drog värmen där 180 kWh, inte så farligt. Men jag har tittat på grader.Mikael_L skrev:
Det är viktigt att man inte bara kikar på bilden, utan även jämför med temperaturskalan, dvs vilken temperatur motsvarar de olika färgerna.
På bilden du skickat upp där skulle ju det lila t.ex. kunna motsvara t.ex -10°C medan det gula är antingen -6°C eller + 15°C, vilket skulle vara en enorm skillnad i värmeläckage.
Detta då kameran (de flesta) autojusterar sina färgskalor.
Är amatör på ämnet men kollat tillräckligt på diverse guider för att våga påstå att det är helt rätt årstid för att använda en värmekamera. Men som Mikael är inne på, det finns flera fallgropar. Skalan är en sak, i vissa kameror kan man dessutom låsa skalan. En annan sak är att material reflekterar ir på ett helt annat sätt än vad synligt ljus för. T.ex fönstret i NyKarins inlägg ovan, det är inte temperaturen utomhus som visas där, utan det är reflektionen från rummet. Vill man veta temperaturen på själva glasrutan (eller annan yta som reflekterar ir) så kan man sätta en bit maskeringstejp på ytan.
Lite bilder jag tagit med min kamera.
Yttervägg, fint -10 ute och vind rakt på denna väggen i flera dagar. Man ser tydligt var det inte är ordentligt tätt samt att vår grundmur är en riktig köldbrygga. Tittar man noga ser man även var reglar går och var gipsskruvarna sitter
Vår ytterdörr, samma vägg, här är det otroligt dåligt isolerat och bevisligen dåligt drevat. Verkar även som att diff-spärren inte är helt tät på högersidan om dörren då det drar in kall luft runt doshål och vattenskåpet.
Närbild där man riktigt kan se hur det drar in runt fodret:
Använder en Topdon tc001 som man pluggar in till telefonen, är jäkligt nöjd med den.
Yttervägg, fint -10 ute och vind rakt på denna väggen i flera dagar. Man ser tydligt var det inte är ordentligt tätt samt att vår grundmur är en riktig köldbrygga. Tittar man noga ser man även var reglar går och var gipsskruvarna sitter
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vår ytterdörr, samma vägg, här är det otroligt dåligt isolerat och bevisligen dåligt drevat. Verkar även som att diff-spärren inte är helt tät på högersidan om dörren då det drar in kall luft runt doshål och vattenskåpet.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Använder en Topdon tc001 som man pluggar in till telefonen, är jäkligt nöjd med den.
K
Kakelugnen566
Husägare
· Smålands ostkust
· 1 473 inlägg
Kakelugnen566
Husägare
- Smålands ostkust
- 1 473 inlägg
Varifrån köpte du den? Väldigt stor variation på prisetJ JSten skrev:Är amatör på ämnet men kollat tillräckligt på diverse guider för att våga påstå att det är helt rätt årstid för att använda en värmekamera. Men som Mikael är inne på, det finns flera fallgropar. Skalan är en sak, i vissa kameror kan man dessutom låsa skalan. En annan sak är att material reflekterar ir på ett helt annat sätt än vad synligt ljus för. T.ex fönstret i NyKarins inlägg ovan, det är inte temperaturen utomhus som visas där, utan det är reflektionen från rummet. Vill man veta temperaturen på själva glasrutan (eller annan yta som reflekterar ir) så kan man sätta en bit maskeringstejp på ytan.
[bild]
[bild]
[bild]
Beställde från TOPDON Official store på AliExpress (oklart om de är officiella, man vet aldrig med Kina, men de levererade åtminstone) . https://www.aliexpress.com/store/1100052218. De verkar inte sälja tc001 längre, men verkar finnas tc002c till snarligt pris. Enligt mina mail gav jag 230 USD för två år sedan.K Kakelugnen566 skrev:
Redigerat:
J JSten skrev:
Jag upplevde också stor variation på priset tills jag klickade in på AliExpress, då var det samma pris som på andra ställen.K Kakelugnen566 skrev:
Undrar hur denna står sig som bara kostar hälften?
https://www.amazon.se/Thermal-Maste...458769827342&language=sv_SE&gad_source=1&th=1
Den har mindre sensor 160x120 mot 256x192 i tc001. Sen säljer de dem som högre upplösning med hjälp av uppskattning (gärna med hjälp av "ai")C Chokladmonster skrev:
Världens segaste rumsrenovering närmar sig slutet. Blir nytt tak och golv i andra barnrummet också men några rum kan målas och tapetseras. Spännande SHL-hockey på paddan så det blev för sent för sista biten, ville inte riskera att väcka grannens barn.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 140 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 140 inlägg
Jadu, det kan man undra. Jag har som sagt bara bytt ventilen, själva placeringen av kanalen har jag inte gjort och jag är rätt säker på att den är original. Däremot misstänker jag att källartrappan inte är original.Immobil skrev:
Jag tycker dock inte placeringen är så tokig. 😊