Startskottet för en ”köksö” på hjul. IKEA-skåp 97x40x79 (lbh). Blir en bottenplatta på 100x65 och två täcksidor 62x79, sedan en bänkskiva på det. Fyra länkhjul med broms.
Bänkskivan oklar utformning men leker med tanken på en poster med köksmotiv under glasskiva. Mosaik ett annat alternativ. Eller ”vanlig” bänkskiva.

• Grå IKEA-skåp på trägolv med öppningar på golvsidan och arbetsyta ovanpå, omgiven av verktyg och inbyggnadsdelar, hemma i ett vardagsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
4774 och 2 till
  • Laddar…
Lägger golv i köket

Herregud vilken röra det blir när både kyl, spis och diskmaskin måste flyttas samtidigt. Drömmer om att få lägga golv i ett helt tomt kvadratiskt rum

• Lägger golv i köket med flyttad kyl, spis och skyddspapp från Kährs på golvet.
    Skapa konto
  • Kök under golvläggning med kyl, spis och diskmaskin flyttade; nytt golvmaterial och vattenpass synliga.
    Skapa konto
  • Kök under renovering med nylagt trägolv, synlig kyl och köksbänk med lila kakel i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Kök under renovering med nytt golv på plats, verktyg på golvet och möbler flyttade för att underlätta golvläggningen.
    Skapa konto
  • Gilla
Dortmunder DAB och 14 till
  • Laddar…
Efter en en hel evighet börjar tvättstugan äntligen bli klar!

• Tvättstuga under renovering med gröna skåpluckor, svartvit rutigt golv, och vit takpanel. Stege, tvättmaskin och torktumlare syns i bilden.
    Skapa konto
  • Gilla
  • Älska
Don-T och 20 till
  • Laddar…
F Fluxor skrev:
Efter en en hel evighet börjar tvättstugan äntligen bli klar!
Vackert, någon smart lösning på förvaring av smutsig tvätt?

• Gilla
Fluxor
  • Laddar…
K Kjell_G skrev:
Startskottet för en ”köksö” på hjul. IKEA-skåp 97x40x79 (lbh). Blir en bottenplatta på 100x65 och två täcksidor 62x79, sedan en bänkskiva på det. Fyra länkhjul med broms.
Bänkskivan oklar utformning men leker med tanken på en poster med köksmotiv under glasskiva. Mosaik ett annat alternativ. Eller ”vanlig” bänkskiva.
Vilken skåpsstomme är det? Med tanke på skjutdörrarna gissar jag att det inte är från köksavdelningen?

J jonko skrev:
Vilken skåpsstomme är det? Med tanke på skjutdörrarna gissar jag att det inte är från köksavdelningen?
Helt rätt. Det är nån slags sideboard-Spiksmed. Finns olika varianter och den här som är 79 cm hög blir bra arbetshöjd med hjul under som bygger 10 cm. Skjutdörrar är bra när det är lite trångt för övrigt.

K Kjell_G skrev:
Helt rätt. Det är nån slags sideboard-Spiksmed. Finns olika varianter och den här som är 79 cm hög blir bra arbetshöjd med hjul under som bygger 10 cm. Skjutdörrar är bra när det är lite trångt för övrigt.
Då ska jag spana in den serien, behöver ”platsbygga” något i sonens hall.

• Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
C Chokladmonster skrev:
Vackert, någon smart lösning på förvaring av smutsig tvätt?
Nej, tyvärr inte ännu. Kanske kan kläcka något smart när man får städa upp och börja använda det på riktigt.

13th Marine 13th Marine skrev:
Snyggat upp hörnet där en garderob stod en gång i tiden:
[bild]
[bild]

Får se om jag hittar nått billigt klinker som kan passa för att laga golvet, eller om vi bara ställer en hylla där istället.
Hittade lite gammal klinker i trädgården, troligtvis från när husets byggdes.
Matchar bra mot sockel och murad fondvägg.

Brun klinker och renoveringsverktyg på ett golv framför en murad vägg och dammsugare.
Skapa konto

• Gilla
Kjell_G och 1 till
  • Laddar…
Fick äntligen tummen ur och uppgraderade ventilationen till badrummen.
Badrum och wc delar självdragskanal, och för att slippa bakmatning från badrummets paxfläkt så har ventilen varit stängd.
Nu ersattes Pax-fläkten av en nedreglerad EC-fläkt monterad på vinden.

Inte mitt favoritjobb att gräva fram saker under 40cm lösull, sedan isolermatta och stenull under det. Dessutom lågt i tak, badrummet ligger mot en långsida och 12m från vindsluckan, som är på andra sidan huset från entrén.

Men nu är systemet igång, och det är ännu tystare än förra lösningen, och spontant så verkar även flödet bättre.

Inspirationsbild följer, lite att fixa efter de gamla ventilerna, och en fadäs, men det ska väl inte vara några problem för målaren 😉

• Ventilationsventil installerad i ett tak med märken från tidigare montering runt hålet.
    Skapa konto
  • Gilla
Artemisia och 16 till
  • Laddar…
Luftat golvvärmen.

Verkar gjort susen i nästan hela huset.
2st slingor i källaren som spolas imorgon.

Redo för mer kyla. ☝️🥶🌨️

• Gilla
Artemisia och 4 till
  • Laddar…
Igår hyrde jag en värmekamera. Inga direkta överraskningar, mest en av bodarna jag ska kolla över dörrkarmen på.
Katter är varma, fönster är kalla.

Termisk bild som visar en katt i en fönsterkarm, där katten är varm och omgivningen kall.
Skapa konto

• Gilla
  • Älska
MichelleW och 13 till
  • Laddar…
NyKarin NyKarin skrev:
Igår hyrde jag en värmekamera. Inga direkta överraskningar, mest en av bodarna jag ska kolla över dörrkarmen på.
Katter är varma, fönster är kalla.

[bild]
Funkar det bra? Jag har funderat på en värmekamera för att kolla över tätningslister på fönster och dörrar men lite osäker på hur tydligt det blir, om det går att se?

Nackdelen är väl att det är ju denna årstiden som det kanske syns som tydligast, men det är ogärna då man står med fönster på vid gavel för att sätta om listerna.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
C Chokladmonster skrev:
Funkar det bra? Jag har funderat på en värmekamera för att kolla över tätningslister på fönster och dörrar men lite osäker på hur tydligt det blir, om det går att se?

Nackdelen är väl att det är ju denna årstiden som det kanske syns som tydligast, men det är ogärna då man står med fönster på vid gavel för att sätta om listerna.
Listerna borde jag ha bytt i höstas innan det blev kallt. Så blev det inte. Värmekameran hyrde jag från hygglo så värt det. Mest undrade jag om det var någon okänd glipa någonstans, att fönster och dörrar drar visste jag 😊 Karmen i boden som för övrigt är välisolerad ska jag kika närmre på. Och nog syns det tydligt? Värmebild av isolerad bod med varma områden runt karm och dörr, visar potentiella glipor och värmeläckage. Tempmätning på 3,8 grader.
Skapa konto

• Gilla
MichelleW och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Det är viktigt att man inte bara kikar på bilden, utan även jämför med temperaturskalan, dvs vilken temperatur motsvarar de olika färgerna.

På bilden du skickat upp där skulle ju det lila t.ex. kunna motsvara t.ex -10°C medan det gula är antingen -6°C eller + 15°C, vilket skulle vara en enorm skillnad i värmeläckage.

Detta då kameran (de flesta) autojusterar sina färgskalor.

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.