4 933 350 läst ·
33 988 svar
4933k läst
34,0k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
Startskottet för en ”köksö” på hjul. IKEA-skåp 97x40x79 (lbh). Blir en bottenplatta på 100x65 och två täcksidor 62x79, sedan en bänkskiva på det. Fyra länkhjul med broms.
Bänkskivan oklar utformning men leker med tanken på en poster med köksmotiv under glasskiva. Mosaik ett annat alternativ. Eller ”vanlig” bänkskiva.
Bänkskivan oklar utformning men leker med tanken på en poster med köksmotiv under glasskiva. Mosaik ett annat alternativ. Eller ”vanlig” bänkskiva.
Lägger golv i köket
Herregud vilken röra det blir när både kyl, spis och diskmaskin måste flyttas samtidigt. Drömmer om att få lägga golv i ett helt tomt kvadratiskt rum
Herregud vilken röra det blir när både kyl, spis och diskmaskin måste flyttas samtidigt. Drömmer om att få lägga golv i ett helt tomt kvadratiskt rum
Vilken skåpsstomme är det? Med tanke på skjutdörrarna gissar jag att det inte är från köksavdelningen?K Kjell_G skrev:Startskottet för en ”köksö” på hjul. IKEA-skåp 97x40x79 (lbh). Blir en bottenplatta på 100x65 och två täcksidor 62x79, sedan en bänkskiva på det. Fyra länkhjul med broms.
Helt rätt. Det är nån slags sideboard-Spiksmed. Finns olika varianter och den här som är 79 cm hög blir bra arbetshöjd med hjul under som bygger 10 cm. Skjutdörrar är bra när det är lite trångt för övrigt.J jonko skrev:
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 708 inlägg
Fick äntligen tummen ur och uppgraderade ventilationen till badrummen.
Badrum och wc delar självdragskanal, och för att slippa bakmatning från badrummets paxfläkt så har ventilen varit stängd.
Nu ersattes Pax-fläkten av en nedreglerad EC-fläkt monterad på vinden.
Inte mitt favoritjobb att gräva fram saker under 40cm lösull, sedan isolermatta och stenull under det. Dessutom lågt i tak, badrummet ligger mot en långsida och 12m från vindsluckan, som är på andra sidan huset från entrén.
Men nu är systemet igång, och det är ännu tystare än förra lösningen, och spontant så verkar även flödet bättre.
Inspirationsbild följer, lite att fixa efter de gamla ventilerna, och en fadäs, men det ska väl inte vara några problem för målaren 😉
Badrum och wc delar självdragskanal, och för att slippa bakmatning från badrummets paxfläkt så har ventilen varit stängd.
Nu ersattes Pax-fläkten av en nedreglerad EC-fläkt monterad på vinden.
Inte mitt favoritjobb att gräva fram saker under 40cm lösull, sedan isolermatta och stenull under det. Dessutom lågt i tak, badrummet ligger mot en långsida och 12m från vindsluckan, som är på andra sidan huset från entrén.
Men nu är systemet igång, och det är ännu tystare än förra lösningen, och spontant så verkar även flödet bättre.
Inspirationsbild följer, lite att fixa efter de gamla ventilerna, och en fadäs, men det ska väl inte vara några problem för målaren 😉
Funkar det bra? Jag har funderat på en värmekamera för att kolla över tätningslister på fönster och dörrar men lite osäker på hur tydligt det blir, om det går att se?NyKarin skrev:
Nackdelen är väl att det är ju denna årstiden som det kanske syns som tydligast, men det är ogärna då man står med fönster på vid gavel för att sätta om listerna.
Listerna borde jag ha bytt i höstas innan det blev kallt. Så blev det inte. Värmekameran hyrde jag från hygglo så värt det. Mest undrade jag om det var någon okänd glipa någonstans, att fönster och dörrar drar visste jag 😊 Karmen i boden som för övrigt är välisolerad ska jag kika närmre på. Och nog syns det tydligt?C Chokladmonster skrev:Funkar det bra? Jag har funderat på en värmekamera för att kolla över tätningslister på fönster och dörrar men lite osäker på hur tydligt det blir, om det går att se?
Nackdelen är väl att det är ju denna årstiden som det kanske syns som tydligast, men det är ogärna då man står med fönster på vid gavel för att sätta om listerna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är viktigt att man inte bara kikar på bilden, utan även jämför med temperaturskalan, dvs vilken temperatur motsvarar de olika färgerna.
På bilden du skickat upp där skulle ju det lila t.ex. kunna motsvara t.ex -10°C medan det gula är antingen -6°C eller + 15°C, vilket skulle vara en enorm skillnad i värmeläckage.
Detta då kameran (de flesta) autojusterar sina färgskalor.
På bilden du skickat upp där skulle ju det lila t.ex. kunna motsvara t.ex -10°C medan det gula är antingen -6°C eller + 15°C, vilket skulle vara en enorm skillnad i värmeläckage.
Detta då kameran (de flesta) autojusterar sina färgskalor.