4 933 457 läst ·
33 989 svar
4933k läst
34,0k svar
Vad har ni gjort med era hus idag?
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 420 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 420 inlägg
Jag har balofixen stängd nu på vintern för säkerhets skull men det hindrar inte kondens på röret. 10mm armaflex isolerar inte särskilt bra så jag är inte särskilt orolig för frysning och verkligen inte orolig för en frysning som skulle orsaka någon skada.Omogen skrev:
Rivit golv
60-talet tittade fram!
Var nära på att smaka lite på golvet men tur att man blev varnad i sista stund
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
60-talet tittade fram!
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Var nära på att smaka lite på golvet men tur att man blev varnad i sista stund
Logga in
Skapa konto
K
Kakelugnen566
Husägare
· Smålands ostkust
· 1 473 inlägg
Kakelugnen566
Husägare
- Smålands ostkust
- 1 473 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
· Bromma
· 3 140 inlägg
Düsseldorff
Byggnadsvårdare
- Bromma
- 3 140 inlägg
Det rör sig sakta framåt. Taklister nästa.
Har bråkat med en vattenradiator i tvättstugan. Troligen av typen Watt WR4. Varmt upptill, kallt nere. Termostaten racklig men är det varmt uppe så sitter ju inte nålen fast.
Alltså, om jag släpper ut vatten nedtill borde det kalla vattnet rinna ut och fyllas på med varmt. Inte då.
Returen blir ljummen men sedan tar det stopp. Misstänker starkt att det har kommit in skräp och det är stopp.
Så, jag får ringa en rörmokare. Men, någon som har en sprängskiss på hur lamellerna är uppbyggda i en sådan radiator?
Alltså, om jag släpper ut vatten nedtill borde det kalla vattnet rinna ut och fyllas på med varmt. Inte då.
Returen blir ljummen men sedan tar det stopp. Misstänker starkt att det har kommit in skräp och det är stopp.
Så, jag får ringa en rörmokare. Men, någon som har en sprängskiss på hur lamellerna är uppbyggda i en sådan radiator?
Det är sällan nålen/stiftet som sitter fast utan oftast är det ventilkäglan som fastnat.S Saelen skrev:
Ventilkäglan behöver inte fastna i helt stängt läge utan kan fastna i vilket läge som helst.
I ditt fall har den troligen fastnat i nästan stängt läge.
Fungerar ventilen felfritt så ska stiftet fjädra ut automatiskt efter att man tryckt in stiftet. Stiftets slaglängd brukar vara ca 3 mm.
Ta och banka/slå på ventilhuset "som en hackspett" så släpper troligen ventilkäglan.
Ett litet flöde finns det annars skulle hela radiatorn vara kall.
Idag har det bara blivit en strykning med Osmo sidenmatt. Väldigt trevlig att jobba med jämfört med golvlackerna jag använt innan.
Innan dagens övning så har gammalt, sönderslipat golv rivits upp, bjälklag riktats, isolering kompletterats, nytt 35mm tjockt furugolv lagts direkt på bjälklaget och slutligen så har alltihop slipats med Edge-slip. Även det en trevlig erfarenhet jämfört med de äldre golvslipar jag använt förr. Inte minst att man slipper krypa på knä med kantslipen.
Logga in
Skapa konto
Innan dagens övning så har gammalt, sönderslipat golv rivits upp, bjälklag riktats, isolering kompletterats, nytt 35mm tjockt furugolv lagts direkt på bjälklaget och slutligen så har alltihop slipats med Edge-slip. Även det en trevlig erfarenhet jämfört med de äldre golvslipar jag använt förr. Inte minst att man slipper krypa på knä med kantslipen.
Medlem
· Blekinge
· 12 269 inlägg
Varit ute på isen och fixat bryggan. Is och mycket lågt vattenstånd är idealiskt för det.