Rickard.
Omogen Omogen skrev:
Riskerar du inte att det kommer gå åt helvete nu? Om det blir så kallt tänker jag kanske att det kommer frysa i röret.
Är det inte bättre att använda ballofixen?
Jag har balofixen stängd nu på vintern för säkerhets skull men det hindrar inte kondens på röret. 10mm armaflex isolerar inte särskilt bra så jag är inte särskilt orolig för frysning och verkligen inte orolig för en frysning som skulle orsaka någon skada.

Rivit golv

Trägolv från 60-talet har blottats efter att ha rivits upp, med en sladd liggande på golvet vid ett fönster med krukväxter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Brutet golv med träbrädor från husrenovering, exponerande äldre underlag i köksområde.
Skapa konto
Golv från 60-talet uppenbarat efter rivning, med färgglada mönster i rött, gult och svart i ett rum med gröna väggar och vita möbler.
Skapa konto

60-talet tittade fram!

Mönstrat golv från 60-talet med rutor i rött, gult och grått avslöjat under nyare lager.
Skapa konto
Golv från 60-talet med mönstrade färgglada rutor, delvis avtäckt. Rummet har vävda vita och gröna tapeter samt ett fönster med krukväxter.
Skapa konto
Gamla golvet från 60-talet är synligt efter att ha rivits upp; trasor, verktyg och brädor ligger utspridda i ett rum med retroinredning.
Skapa konto

Var nära på att smaka lite på golvet men tur att man blev varnad i sista stund
Golv med gammal isolering exponerad; gul tejp med text "ej godkänt som människoföda" synlig mellan träpaneler.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
Artemisia och 13 till
  • Laddar…
K
N naikon skrev:
Rivit golv

[bild][bild][bild]

60-talet tittade fram!

[bild][bild][bild]

Var nära på att smaka lite på golvet men tur att man blev varnad i sista stund
[bild]
Häftigt f.d golv! 👍

• Gilla
Snigla och 6 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Det rör sig sakta framåt. Taklister nästa.

• Kök under renovering med träluckor och en gul spis, väggar saknar ytskikt.
    Skapa konto
  • Renoveringsprojekt med träköksskåp och fönster, stege mot väggen och taket utan lister, förberett för fortsatt arbete.
    Skapa konto
  • Köksrenovering pågår med nyinstallerade träluckor och förberett tak för taklister vid fönster, inomhus kvällstid.
    Skapa konto
  • Gilla
Don-T och 18 till
  • Laddar…
Fick tummen ur och fick liv i ett sedan länge kärvande Danfoss ventilhus i tvättstugan, passade också på att klämma dit en Lidl termostat som fyndades för något år sedan eller så.
Lidl-termostat monterad på gammalt Danfoss ventilhus i tvättstugan, visar 20.0 grader på displayen.
Skapa konto

• Gilla
4774 och 3 till
  • Laddar…
snaggletooth snaggletooth skrev:
Fick tummen ur och fick liv i ett sedan länge kärvande Danfoss ventilhus i tvättstugan, passade också på att klämma dit en Lidl termostat som fyndades för något år sedan eller så.
[bild]
Har den automatisk piggmotionering?

useless useless skrev:
Har den automatisk piggmotionering?
Ja, omnämnd som "kalkskyddsprocedur" i manualen, utförs varje fredag kl 11.00.

• Gilla
Roga1337 och 1 till
  • Laddar…
S
Har bråkat med en vattenradiator i tvättstugan. Troligen av typen Watt WR4. Varmt upptill, kallt nere. Termostaten racklig men är det varmt uppe så sitter ju inte nålen fast.

Alltså, om jag släpper ut vatten nedtill borde det kalla vattnet rinna ut och fyllas på med varmt. Inte då.

Returen blir ljummen men sedan tar det stopp. Misstänker starkt att det har kommit in skräp och det är stopp.

Så, jag får ringa en rörmokare. Men, någon som har en sprängskiss på hur lamellerna är uppbyggda i en sådan radiator?

S Saelen skrev:
Termostaten racklig men är det varmt uppe så sitter ju inte nålen fast.
Det är sällan nålen/stiftet som sitter fast utan oftast är det ventilkäglan som fastnat.
Ventilkäglan behöver inte fastna i helt stängt läge utan kan fastna i vilket läge som helst.
I ditt fall har den troligen fastnat i nästan stängt läge.
Fungerar ventilen felfritt så ska stiftet fjädra ut automatiskt efter att man tryckt in stiftet. Stiftets slaglängd brukar vara ca 3 mm.

Ta och banka/slå på ventilhuset "som en hackspett" så släpper troligen ventilkäglan.

S
Har slagit och knackat en hel del på ventilhuset. Men eftersom radiatorn blir varm/het upptill så tolkar jag det som att det är flöde in men sedan blir det stopp

Ett litet flöde finns det annars skulle hela radiatorn vara kall.

• Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
S
sant, därför är jag nyfiken på hur fasen lamellerna går i radiatorn...

För hela nederdelen och returen är kalla. Hur kan då den övre delen vara varm?

Redigerat:
Rivit väggar i blivande pojkrum & tagit fram gamla dörröppningen. Ska bli garderob till höger.

Rum under renovering med träväggar och dörröppning, tänkt som blivande pojkrum, med plats för garderob till höger.
Skapa konto

• Gilla
4774 och 4 till
  • Laddar…
Idag har det bara blivit en strykning med Osmo sidenmatt. Väldigt trevlig att jobba med jämfört med golvlackerna jag använt innan.
Nybehandlat furugolv med sidenmatt Osmo, nylagt och slipat efter renovering med riktat bjälklag och kompletterad isolering i ett rum.
Skapa konto

Innan dagens övning så har gammalt, sönderslipat golv rivits upp, bjälklag riktats, isolering kompletterats, nytt 35mm tjockt furugolv lagts direkt på bjälklaget och slutligen så har alltihop slipats med Edge-slip. Även det en trevlig erfarenhet jämfört med de äldre golvslipar jag använt förr. Inte minst att man slipper krypa på knä med kantslipen.

• Gilla
4774 och 8 till
  • Laddar…
Varit ute på isen och fixat bryggan. Is och mycket lågt vattenstånd är idealiskt för det.

• Gilla
  • Älska
4774 och 8 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.